Gå til innhold

Skille mellom fysiske og psykiske plager

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret26

Hei!

I alle årene jeg har slitt med psykiske problemer har jeg hatt masse kropslige plager, som problem med magen, vondt i hodet, vondt i brystet, annspenthet, kvalme og så videre og så videre. Har lært at jeg skal tolke alt som at det kommer av de psykiske problemene jeg har (angst, depresjon), men blir jo litt usikker. Hvordan skal jeg klare å skille fysiske plager fra plager som kommer av det psykiske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290372-skille-mellom-fysiske-og-psykiske-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jessica07

Det er helt umulig men heller ikke alltid nødvendig.

Hvis du f.eks pga en skade blir inaktiv, får lite initiativ og utvikler en depresjon, kan depresjonen deretter gjøre deg enda mer inaktiv og forverre den fysiske skaden osv.

Uansett ville du jo søkt hjelp for både depresjonen og skaden.

Tenk helhet, forsøk å jobbe med å forbedre både psyken og de fysiske symptomene, og om psyken da blir bedre pga bedre fysisk helse, eller den fysiske helsen blir bedre pga bedre psyke - så er jo det en bonus :)

Forøvrig - mange "psykiske" problemer kan jo også sies å være fysiske når det gjelder f.eks ubalanse av kjemiske komponenter i hjernen...

Gjest sånnerdetmeddensaken

Du kan ikke klare det, men du kan bruke legen til og hjelpe deg og få utelukket eventuelle sykdommer du tror du kan ha hvis du mener noen av plagene kan skyldes noe annet :)

Selv ble jeg diagnostisert med angst i lang tid uten at noen oppdaget at jeg hadde høyt stoffskifte (som gir angst som symptom). Og der er det bare en blodprøve som skal til. Litt bittert, men nå vet jeg i hvertfall nok til at jeg aldri kommer til og godta at angst kan være årsaken til alt som dukker opp av fysiske plager.

Jeg krever og bli tatt på alvor og utredet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...