Gå til innhold

ADD-barn=problembarn?

Anbefalte innlegg

Jeg er til utredning og fikk høre fra psykiateren at selv om sykepleieren tror at jeg kanskje har add tror ikke han det, for da ville jeg vært sett på som problembarn da jeg var liten. Stemmer det?? Jeg hadde problemer men holdt dem inne i meg, jeg fortalte ingen om hva jeg følte. Jeg har lest nå om add og ser flere steder at man godt kan ha vært et ok barn. Dessuten har jeg bare møtt psykiateren min to ganger i fem minutter hver, men sykepleieren har jeg vært hos jevnlig i over ett år nå.

Jeg vet ikke, men jeg synes at det viktig at vi ikke avfeier noe, for jeg vil så gjerne gå grundig igjennom alt for å finne ut av hva som er galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenter med adhd eller add kan ha det på en annen måte enn guttene. Mange jenter med adhd var stille og innadvendte som barn.

PS Jeg har en liten mistanke om at voksenpsykiatrien ikke er helt vant til å diagnostisere disse tingene. Merker stor forskjell i kunnskap fra dem til bup.

Hvis du slår opp på sidene til adhd foreningen så vil du finne en broskyre om akkurat det emnet.

Disse typene som du leser om da vil være stereotyper, ikke glem det;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331087
Del på andre sider

Jenter med adhd eller add kan ha det på en annen måte enn guttene. Mange jenter med adhd var stille og innadvendte som barn.

PS Jeg har en liten mistanke om at voksenpsykiatrien ikke er helt vant til å diagnostisere disse tingene. Merker stor forskjell i kunnskap fra dem til bup.

Hvis du slår opp på sidene til adhd foreningen så vil du finne en broskyre om akkurat det emnet.

Disse typene som du leser om da vil være stereotyper, ikke glem det;-)

Det var det jeg også leste! Jeg aner ikke om jeg har dette, for man kjenner seg vel igjen i så mye i mange lidelser. Men det var sykepleieren som tok det opp, og da synes jeg det var rart av psykiateren å ikke ta det på alvor, spesielt med den begrunnelsen... Takk for svaret, jeg skal sjekke nettsiden!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331104
Del på andre sider

Gjest Irritert med ADD

For noe tull!! Finn en annen behandler med en gang!

Jeg er en jente på 27 år som fikk diagnosen i år. Det ble ikke oppdaget tidligere pga jeg holdt ting inne og fortalte ingen om problemene mine. Jeg hadde altså ikke ADHD, med hyperaktivitet, men ADD, som "bare" er oppmersomhetsrelaterte problemer ol..

Problemet med å sette diagnosen på meg var at jeg har høyere utdannelse, og ifølge statistikken er ikke det vanlig når du har denne lidelsen. Men at jeg ikke hadde vært et "problem-barn" la de ikke vekt på, siden særlig jenter med ADD kan lett bli oversett.

De fleste som ikke vokser det av seg får ikke diagnosen før de i voksen alder får andre problemer, som i mitt tilfelle depresjon pga alt stresset sykdommen medførte. Da ble lidelsen tilfeldigvis oppdaget...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331105
Del på andre sider

Barn med ADD vil ofte heller bli oversett enn å bli sett på som problembarn nettopp fordi uroen ofte kan "innvendig" og ikke er så synlig for omverdenen.

Jeg passet godt på å holde alt inne i meg hele tiden. Jeg klarte det ganske bra, det var ikke så vanskelig med tre brødre rundt meg!

Jeg vil ta opp den kommentaren psykiateren kom med til neste uke, takk for svaret ditt!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331106
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en jente på 27 år som fikk diagnosen i år. Det ble ikke oppdaget tidligere pga jeg holdt ting inne og fortalte ingen om problemene mine. Jeg hadde altså ikke ADHD, med hyperaktivitet, men ADD, som "bare" er oppmersomhetsrelaterte problemer ol..

Problemet med å sette diagnosen på meg var at jeg har høyere utdannelse, og ifølge statistikken er ikke det vanlig når du har denne lidelsen. Men at jeg ikke hadde vært et "problem-barn" la de ikke vekt på, siden særlig jenter med ADD kan lett bli oversett.

De fleste som ikke vokser det av seg får ikke diagnosen før de i voksen alder får andre problemer, som i mitt tilfelle depresjon pga alt stresset sykdommen medførte. Da ble lidelsen tilfeldigvis oppdaget...

Jeg er under utredning av dette selv etter eget initsiativ.

Jeg vet at andre diagnoser kan gi lignenende resultater. Jeg fikk en kommentar om at jeg nok hadde vært for flink på skolen til å kunne hatt adhd. Jeg var ikke kjempeflink, men klarte meg greit.

Greit å høre at du hadde høyskoleutdanning og likevel hadde diagnosen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331112
Del på andre sider

Gjest Irritert med ADD

Jeg er under utredning av dette selv etter eget initsiativ.

Jeg vet at andre diagnoser kan gi lignenende resultater. Jeg fikk en kommentar om at jeg nok hadde vært for flink på skolen til å kunne hatt adhd. Jeg var ikke kjempeflink, men klarte meg greit.

Greit å høre at du hadde høyskoleutdanning og likevel hadde diagnosen.

Holder på med doktorgrad innen biologi :)

Har riktignok hatt pause det siste året pga depresjon og medisinering, men tilbake i gamet nå. Får dexedrine og har det mye bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331116
Del på andre sider

Gjest Irritert med ADD

Hva er dexedrine?

Det er dextroamfetaminsulfat. Brukes mot narkolepsi og ved ADHD. Det er et uregistrert preparat som er veldig regulert, jeg prøvde ritalin først og tror man må det før man evnt kan få dexedrine. Spesialsøknad etc, litt stress.

Veldig lite bivirkinger, ihvertfall for meg. Jeg kommer nok til å bruke det i ca ett år, til jeg har fått tatt tak i problemene og bygget opp et mer konstruktivt handlingsmønster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331127
Del på andre sider

Det er dextroamfetaminsulfat. Brukes mot narkolepsi og ved ADHD. Det er et uregistrert preparat som er veldig regulert, jeg prøvde ritalin først og tror man må det før man evnt kan få dexedrine. Spesialsøknad etc, litt stress.

Veldig lite bivirkinger, ihvertfall for meg. Jeg kommer nok til å bruke det i ca ett år, til jeg har fått tatt tak i problemene og bygget opp et mer konstruktivt handlingsmønster.

Så ritalin virket ikke for deg? Tenker du at du kan slutte med det etter et år?

Jeg har tenkt at om man har adhd eller add da, så er det kronisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331129
Del på andre sider

Oj, såpass!! Jeg reagerte jo på kommentaren jeg også, selv om jeg ikke kunne så mye om add på forhånd. Jeg fikk også diagnosen depresjon (og angst), men den stemmer ikke, for depresjonene mine kommer av (tror jeg) uroen som konstant er i meg kombinert med følelsen av å ikke strekke til overalt. Når jeg har disse forventningene til meg selv er det klart jeg blir skuffet, men jeg er ikke deprimert, bare urolig inni meg. Har alltid vært det, og jeg har alltid lett etter måter å fikse uroen min på uten at noenting (annet enn dagdrømming) har hjulpet så langt.

Tusen takk for det du skrev, jeg skal til dps neste onsdag, og jeg skal spørre om å snakke med psykiateren. Dersom han fortsatt står på at add-barn er lik problembarn skal jeg jammen si at han har sparken! (Kan jeg det tro?)

Gratulerer med høyere utdannelse forresten, jeg skulle også ha det. Ble sett på som veldig begavet som lita jente, alle trodde jeg skulle bli noe stort. Sitter nå med stønad fra NAV, klesvasken topper seg og jeg gikk nettopp glipp av enda en bursdag fordi jeg glemte. Jeg vet at jeg egentlig kan bidra til samfunnet, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal stoppe uroen min og klare å fokusere!

Takk igjen :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331130
Del på andre sider

Gjest Irritert med ADD

Så ritalin virket ikke for deg? Tenker du at du kan slutte med det etter et år?

Jeg har tenkt at om man har adhd eller add da, så er det kronisk.

Man kan vokse av seg ADHD, men det er umulig å si om jeg kommer til å gjøre det. Jeg tenkte mer på å tilrettelegge forholdene bedre. F.eks har jeg alltid trodd at jeg har dårlig hukommelse, nå vet jeg at det skyldes oppmerksomhetssvikt i stedetfor. Da kan jeg jobbe med å være mer oppmerksom i øyeblikket.

Også lager jeg egne systemer for læring og lesing av fag, og vet f.eks at det er vanskelig å følge med på foredrag - så jeg skriver bedre referater og leser dem i fred og ro etterpå.

Ritalin gav ikke så god effekt som jeg håpet på, i tillegg var det mer bivirkninger. Jeg mistet totalt appetitten bl.a, slik at jeg ble omtrent kvalm av tanken på mat. Og søvnen ble veldig dårlig.

Men dette er jo individuellt, noen liker ritalin bedre. Lykke til med utredningen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331132
Del på andre sider

Annonse

Gjest Irritert med ADD

Oj, såpass!! Jeg reagerte jo på kommentaren jeg også, selv om jeg ikke kunne så mye om add på forhånd. Jeg fikk også diagnosen depresjon (og angst), men den stemmer ikke, for depresjonene mine kommer av (tror jeg) uroen som konstant er i meg kombinert med følelsen av å ikke strekke til overalt. Når jeg har disse forventningene til meg selv er det klart jeg blir skuffet, men jeg er ikke deprimert, bare urolig inni meg. Har alltid vært det, og jeg har alltid lett etter måter å fikse uroen min på uten at noenting (annet enn dagdrømming) har hjulpet så langt.

Tusen takk for det du skrev, jeg skal til dps neste onsdag, og jeg skal spørre om å snakke med psykiateren. Dersom han fortsatt står på at add-barn er lik problembarn skal jeg jammen si at han har sparken! (Kan jeg det tro?)

Gratulerer med høyere utdannelse forresten, jeg skulle også ha det. Ble sett på som veldig begavet som lita jente, alle trodde jeg skulle bli noe stort. Sitter nå med stønad fra NAV, klesvasken topper seg og jeg gikk nettopp glipp av enda en bursdag fordi jeg glemte. Jeg vet at jeg egentlig kan bidra til samfunnet, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal stoppe uroen min og klare å fokusere!

Takk igjen :o)

Dette høres ut som meg...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331133
Del på andre sider

Man kan vokse av seg ADHD, men det er umulig å si om jeg kommer til å gjøre det. Jeg tenkte mer på å tilrettelegge forholdene bedre. F.eks har jeg alltid trodd at jeg har dårlig hukommelse, nå vet jeg at det skyldes oppmerksomhetssvikt i stedetfor. Da kan jeg jobbe med å være mer oppmerksom i øyeblikket.

Også lager jeg egne systemer for læring og lesing av fag, og vet f.eks at det er vanskelig å følge med på foredrag - så jeg skriver bedre referater og leser dem i fred og ro etterpå.

Ritalin gav ikke så god effekt som jeg håpet på, i tillegg var det mer bivirkninger. Jeg mistet totalt appetitten bl.a, slik at jeg ble omtrent kvalm av tanken på mat. Og søvnen ble veldig dårlig.

Men dette er jo individuellt, noen liker ritalin bedre. Lykke til med utredningen :)

Jeg har hørt at man ikke vokser det av seg. At det er noe man er født med, men at symptomene kan bli mindre tydelig med årene. Det gjelder særlig for de som var hyperaktive som barn.

Men det sies faktisk veldig mye forskjellig, så det kan godt være at det du sier er helt korrekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290382-add-barnproblembarn/#findComment-2331149
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...