Gå til innhold

barn

Gjest camilla98

Anbefalte innlegg

Gjest camilla98
Skrevet

Hei Hei jeg trenger gode råd angående psykisk helse for mitt barn-- kort historikk:har vært aleneforsørger til en jente på ni i seks år hvor pappa har hatt helgesamvær frem til ifjor. vi har forsøkt utvidet omsorg med ons-man annenhver uke.hun viser tegn til at hun ikke takler det veldig bra. aggressiv og mutt når hun kommer hjem. far har ny sambo. har forsøkt å gi råd til dem men de blir ikke fulgt. tror det ikke er sundt for helsen hennes slik det er nå pga dårlig samarbeid mellom oss. har nå fått greie på at den nye samboer har spurt om hun vil være der femti prosent. de bruker nå henne til å megle og jeg er redd for hva det gjør med henne.hun er jo ikke gammel nok til å avgjøre. hun er ett lojalt omtenksomt vesen.. vennlig hilsen camilla

Skrevet

Å bruke barn på denne måten er helt fryktelig! All sånn kommunikasjon må foregå mellom voksne! Dette er skikkelig alvorlig faktisk når man begynner å bruke barn som meglere. Jeg håper du får sagt ifra til din eks, slik at de slutter med dette. Hvordan samværsordningen skal være, er en samtale som hører hjemme på et meglingskontor. Barnet skal bli hørt, men ikke manipulert! Og det er de voksne som vet best!

Skrevet

takk for svar på mine bekymringer. har bestilt meglingmøte og håper at de der kan fortelle at den slags oppførsel er uakseptabel. i mine øyne er de ikke klare for å ha mer omsorg når de behandler henne på denne måten..gode råd til møte?

Skrevet

Det at jenta er mutt i forbindelse i etterkant av samvær, betyr ikke nødvendigvis at hun ikke har det bra hos far. Det kan like gjerne bety at byttedager er vanskelige.

Du sier ikke noe om hva som er vanskelig i samarbeidet dere i mellom. At fars samboer har snakket med jenta om samværsordningen, er kanskje ikke det klokeste hun kunne ha gjort siden dere samarbeider dårlig, men du vet ikke i hvilken sammenheng spørsmålet har kommet opp, og det bør egentlig være ok å snakke om dette med barn.

Når det gjelder hvilken type samværts-/boordning som vil være det optimale for jenta, så avhenger det i stor grad av hva hun selv ønsker, hvis hun har ønsker på dette området (det kan like gjerne være at hun ikke ønsker å mene noe om det). Det er jentas rett til å ha kontakt med begge sine foreldre som skal ivaretas, ikke foreldres rett til å "ha datteren hos seg".

Skrevet

Det at jenta er mutt i forbindelse i etterkant av samvær, betyr ikke nødvendigvis at hun ikke har det bra hos far. Det kan like gjerne bety at byttedager er vanskelige.

Du sier ikke noe om hva som er vanskelig i samarbeidet dere i mellom. At fars samboer har snakket med jenta om samværsordningen, er kanskje ikke det klokeste hun kunne ha gjort siden dere samarbeider dårlig, men du vet ikke i hvilken sammenheng spørsmålet har kommet opp, og det bør egentlig være ok å snakke om dette med barn.

Når det gjelder hvilken type samværts-/boordning som vil være det optimale for jenta, så avhenger det i stor grad av hva hun selv ønsker, hvis hun har ønsker på dette området (det kan like gjerne være at hun ikke ønsker å mene noe om det). Det er jentas rett til å ha kontakt med begge sine foreldre som skal ivaretas, ikke foreldres rett til å "ha datteren hos seg".

Det er jo en god vinkling fra den andre siden og jeg ser poenget ditt. desverre kan jeg ikke gå inn i dybden på ting som har skjedd på nett og belyse nærmere. men skal sies at jeg har gjort alt jeg kan for å få samarbeidet på ben. problemet mitt ligger i at uansett hva jeg sier/gjør er det feil i deres øyne og jeg er fortvilet over at de ikke er mer "voksne".

jeg er ikke fientlig innstilt til dem men ønsker at de skal få ett godt forhold med henne. det jeg imidlertid ser er hvor hardt jenta mi prøver å få aksept fra dem og at hun ikke når frem og at de ikke tar hensyn til hennes behov.

mitt spørsmål på nett var egentlig ikke om mine problemer med dem men hva kan det gjøre med ett barn dersom voksne bruker dem i en meklings situasjon.det er snakk om manipulering ikke samtale.

faren gikk tilbake til minimum etter en krangel med meg og bevarte det i tre mnd men siden jeg følte det riktig å søke om farsbidrag og valgte å gjøre det skulle de plutselig ha flere dager. dette har vært veldig ustabilt for jenta. og jeg ønsket ikke øke dagene hvilket har ført til flere samtaler uten noen god løsning og nå er megler kontaktet. imens er hun blitt spurt tre ganger i løpet av en helg om hva hun synes om å være hos pappa femti prosent

Skrevet

takk for svar på mine bekymringer. har bestilt meglingmøte og håper at de der kan fortelle at den slags oppførsel er uakseptabel. i mine øyne er de ikke klare for å ha mer omsorg når de behandler henne på denne måten..gode råd til møte?

Jeg mener at å introdusere ideen om 50% for barnet uten å ha snakket med deg først er både uomteksomt og hensynsløst. Tenk deg om barnet da ble begistret for tanken, men merket at du ikke var like begeistret, muligens av gode grunner. Da har man satt barnet i konflinkt.Dette forslaget om mer samvær bør luftes for barnet på en måte som ikke utsetter henne for press, hverken fra deg eller faren/samboeren.

50% samvær krever at du og din eks samarbeider godt. Det krever også at barnet tåler å forholde seg til to hjem, og at dette er en ordning hun trives med. Det viktigste er hva hennes behov er, ikke hva far eller du har behov for.

Du skriver at dere ikke samarbeider godt, da har jeg vanskelig for å tro at det er en særlig god løsning. Men dette er jo noe dere som er nære situasjonen må vurdere.

I slike situasjoner der samarbeidsklima er anstrengt så tror jeg at det beste for barnet er at det er stramme avtaler på samvær og at disse følges. Og selvfølgelig at de voksne ikke undergraver hverandres autoritet. Dvs at avtaler følges og at man ikke utsetter barnet for ens egen irritasjon over den andre av forelderen.

Da må man nok akseptere at ting gjøres litt forskjellig og ikke blande seg så mye i hvordan de andre gjør det. Jeg har flere ganger måttet si til mine barn når setningen kommer: Men hos pappa så får vi lov til å gjøre sånn og sånn. Jeg svarer da: Det er helt i orden at pappa gir lov til det men hos meg gjelder mine regler. Vi gjør ting forskjellig.

Det er jammen ikke lett det der alltid. Lykke til;-)

Skrevet

Det er jo en god vinkling fra den andre siden og jeg ser poenget ditt. desverre kan jeg ikke gå inn i dybden på ting som har skjedd på nett og belyse nærmere. men skal sies at jeg har gjort alt jeg kan for å få samarbeidet på ben. problemet mitt ligger i at uansett hva jeg sier/gjør er det feil i deres øyne og jeg er fortvilet over at de ikke er mer "voksne".

jeg er ikke fientlig innstilt til dem men ønsker at de skal få ett godt forhold med henne. det jeg imidlertid ser er hvor hardt jenta mi prøver å få aksept fra dem og at hun ikke når frem og at de ikke tar hensyn til hennes behov.

mitt spørsmål på nett var egentlig ikke om mine problemer med dem men hva kan det gjøre med ett barn dersom voksne bruker dem i en meklings situasjon.det er snakk om manipulering ikke samtale.

faren gikk tilbake til minimum etter en krangel med meg og bevarte det i tre mnd men siden jeg følte det riktig å søke om farsbidrag og valgte å gjøre det skulle de plutselig ha flere dager. dette har vært veldig ustabilt for jenta. og jeg ønsket ikke øke dagene hvilket har ført til flere samtaler uten noen god løsning og nå er megler kontaktet. imens er hun blitt spurt tre ganger i løpet av en helg om hva hun synes om å være hos pappa femti prosent

Høres ugreit ut den måten faren og hans samboer velger å forholde seg til dette på.

Håper dere får noen nyttige samtaler på familiekontoret. Siden du har daglig omsorg nå, så må han evt. gå til sak dersom han mot din vilje vil fremtvinge økt samvær. Dersom det er grunn til å tro at ønsket om økt samvær primært er økonomisk motivert, så ville jeg blitt svært skeptisk til å gå med på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...