Gå til innhold

Anbefalt medikament mot sterk angst?

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Mjau

Hei, sliter med konstant angst etter en periode med mange stressende hendelser. Klarte å bearbeide angsten en periode, men nå er den tilbake sterkere enn tidligere. Går med konstant angst i kroppen hele dagen, noe som hemmer meg veldig. Fikk anbefalt sobril og fastlegen gikk med på å skrive det ut. Han ba meg være veldig, veldig forsiktig. Begynte med 25 x 3 i en uke, så ned til 15 x 3 noen dager og så 15 x 1 noen dager. Nå har jeg forsøkt å slutte med sobril, men sliter veldig med det. Det ender med at jeg gjerne tar 7,5 om ettermiddag/kveld. Da er jeg utslitt etter å ha gått med angst i kroppen hele dagen. Bruker apodorm for å sove i tillegg + zoloft for depresjon - 150 mg x 1. Snakket med fastlegen i dag og han sa jeg kunne forsøke med 7,5 x 3 av sobril. Det høres fint ut, men jeg er livredd for å bli avhengig. Har du noen medikament å anbefale mot sterk angst, som ikke er vanedannende? Gitt din erfaring, er det stor mulighet for at 7,5 x 3 per dag vil skape avhengighet/toleranse over tid? Har lest på siden at seroxat anbefales. Er dette noe annet enn medikamenter som zoloft? Kan det kombineres med zoloft? På forhånd tusen, tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290491-anbefalt-medikament-mot-sterk-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du fortsetter med Sobril, og deretter slutter, så kommer du til å få ekstrem angst. Jeg vet at Buspar er et godt alternativ. Cipralex er i samme gruppe som Zoloft, så det er tvilsomt at du oppnår noen nytte. Om ikke noe nytter så er xanor siste utvei, men det bør skje i samråd med en psykiater.

Det beste hadde kanskje vært å prøve å øke dosen med zoloft - hvis du ikke allerede går på max dose? I så fall kan du prøve et annet SSRI, det er forskjellig hva som virker best på den enkelte.

Hvis du bruker sobril og apodorm fast over tid vil du etter hvert bli avhengig, du vil trenge stadig høyere dose og det blir vanskelig å slutte.

Det som hjalp best mot min (panikk) angst var Valium, men for en veldig kort periode.

Så prøvde eg (en kort periode) Lyrica 3x75mgr. og angsten forsvant umiddelbart (gikk også samtidig på Zoloft 100mgr.), deretter var det Lyrica 2x25mgr.(morgen/ettermiddag) og Lyrica 75mgr. om kvelden (og Melatonin kapsler for søvnen).

Fungerte kjempebra for meg! :-)

Det beste hadde kanskje vært å prøve å øke dosen med zoloft - hvis du ikke allerede går på max dose? I så fall kan du prøve et annet SSRI, det er forskjellig hva som virker best på den enkelte.

Hvis du bruker sobril og apodorm fast over tid vil du etter hvert bli avhengig, du vil trenge stadig høyere dose og det blir vanskelig å slutte.

Orio: De slettet innleggene. Men: Om humøret er nedrigt, så er kanskje kogntiv terapi et utmerket valg. En velger å rette fokuset unna seg selv. Hvis ikke så kan sikkert litt ssri gjøre underverker :-)

Annonse

Orio: De slettet innleggene. Men: Om humøret er nedrigt, så er kanskje kogntiv terapi et utmerket valg. En velger å rette fokuset unna seg selv. Hvis ikke så kan sikkert litt ssri gjøre underverker :-)

Takk, men jeg får den behandlingen og de rådene jeg trenger fra andre.

Det er ingenting i veien med humøret mitt, jeg liker bare ikke å bli skjelt ut. :- )

Takk, men jeg får den behandlingen og de rådene jeg trenger fra andre.

Det er ingenting i veien med humøret mitt, jeg liker bare ikke å bli skjelt ut. :- )

Det ble du ikke. Forstår ikke hvordan du kan si noe slikt. Litt kjipt gjort av deg. Men, men. Du får ha en fin kveld, og drøm fløyelsmyke drømmer :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...