Gå til innhold

Flere i samme familie

Anbefalte innlegg

Sett at det er flere i samme familie, søsken, foreldre m/søsken og besteforeldre som har/har hatt psykiske problemer, hvor stor er da sannsynligheten for at det er snakk om samme sykdom (og en arvelig årsak)?

Er det noe som har betydning for utredning/behandling? Ev. også hvis det ikke er stilt noen klar diagnose/ev. diagnose er holdt hemmelig? Symptomene er ganske like, men noen har hatt psykoser, andre ikke.

Håper noen forstår hva jeg mener, og gjerne også kan svare på det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290514-flere-i-samme-familie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ha betydning, og bør nevnes for behandler.

Dersom jeg forsto spørsmålet riktig da:-)

Jeg er ikke på mitt mest velformulerte i kveld, men jeg tror du forsto hva jeg mente. Jeg fikk i alle fall svar på det jeg lurte på.

:- )

Er det noe poeng i å nevne det selv om det ikke er stilt noen klar diagnose (synes det skifter med hver ny behandler) eller jeg ikke vet hvilken diagnose som er stilt? Og kan det være snakk om samme sykdom/samme årsak selv om noen får psykoser og andre ikke?

Jeg er ikke på mitt mest velformulerte i kveld, men jeg tror du forsto hva jeg mente. Jeg fikk i alle fall svar på det jeg lurte på.

:- )

Er det noe poeng i å nevne det selv om det ikke er stilt noen klar diagnose (synes det skifter med hver ny behandler) eller jeg ikke vet hvilken diagnose som er stilt? Og kan det være snakk om samme sykdom/samme årsak selv om noen får psykoser og andre ikke?

Jeg synes alltid det er et poeng å snakke om ting man er opptatt av. Du har i lang tid vært noe opptatt av dette med diagnose, og det synes jeg du skal ta opp. I den forbindelse kan du nevne nettopp dette med sykdom i familien.

Du er jo litt kryptisk i måten du skriver om dette med familien på, men hvis jeg gjetter riktig, så kan det være uttrykk for samme sykdom.

Uansett så er du den du er, og hvilken merkelapp som er den mest korrekte å sette på denne "blandingen" som nettopp du utgjør, kan være grunn til å snakke om fra tid til annen.

Synes forresten det var hyggelig å lese for noen dager siden, at du hadde hatt bedre opplevelse av kontakt med behandleren din.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det hører med i ethver opptak av sykehistorie å spørre etter psykiske lidelser i slekten.

Bipolar lidelse og ADHD er de klart mest arvelige.

Vanlige depresjoner, schizofreni og angstlidlelser inkl OCD kommer i gruppen deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...