Gjest venn til en med bulimi Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Har en venninne med spiseforstyrrelser som blir omtalt som "en vanskelig pasient". hun har vært både på Gaustad, Modum og diverse terapier, både individuelt og i gruppe -uten å bli noe særlig bedre. Hun startet som anorektiker og har nå bulimi. Dette har hun holdt på med i 10 år. i hennes tilfelle tror jeg ikke at det dreier seg så mye om kroppsfiksering, men heller at hun bruker maten som et rusmiddel når hun skal "straffe" seg selv for noe. Hun er veldig enten eller i tankegangen sin, og har enorme krav til seg selv. Hun klarer rett og slett ikke å stoppe matorgiene. Hun sier selv at hun er besatt. Kan dette være en form for tvangstanke som hun kunne trenge medisiner for å komme ut av? 0 Siter
Gjest tusenfryden Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Ja, en tvangstanke mener jeg at det kan være! Medisiner for det vet jeg ikke om finnes, men VILJESTYRKE derimot, og å bli obs på hva som er opptakten til bulemisk adferd, der tror jeg nøkkelen kan ligge! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Ja, noen ganger kan en egentlig tvangslidelse gi seg uttrykk som en bulimi. I slike tilfeller bør den medikamentelt behandles som en tvangslidelse: STore doser SSRI evt med tillegg av Risperdal. Kognitiv terapi med responsprevensjon er også nyttig. 0 Siter
ariadne Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 En svensk psykolog, Christoffer Gillberg, mener det er betydelig overlapp mellom tvang, Asperger, spiseforstyrrelser og adhd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.