Gå til innhold

Kan bulimi skyldes tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest venn til en med bulimi
Skrevet

Har en venninne med spiseforstyrrelser som blir omtalt som "en vanskelig pasient". hun har vært både på Gaustad, Modum og diverse terapier, både individuelt og i gruppe -uten å bli noe særlig bedre. Hun startet som anorektiker og har nå bulimi. Dette har hun holdt på med i 10 år.

i hennes tilfelle tror jeg ikke at det dreier seg så mye om kroppsfiksering, men heller at hun bruker maten som et rusmiddel når hun skal "straffe" seg selv for noe. Hun er veldig enten eller i tankegangen sin, og har enorme krav til seg selv.

Hun klarer rett og slett ikke å stoppe matorgiene. Hun sier selv at hun er besatt.

Kan dette være en form for tvangstanke som hun kunne trenge medisiner for å komme ut av?

Gjest tusenfryden
Skrevet

Ja, en tvangstanke mener jeg at det kan være! Medisiner for det vet jeg ikke om finnes, men VILJESTYRKE derimot, og å bli obs på hva som er opptakten til bulemisk adferd, der tror jeg nøkkelen kan ligge!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, noen ganger kan en egentlig tvangslidelse gi seg uttrykk som en bulimi.

I slike tilfeller bør den medikamentelt behandles som en tvangslidelse: STore doser SSRI evt med tillegg av Risperdal.

Kognitiv terapi med responsprevensjon er også nyttig.

Skrevet

En svensk psykolog, Christoffer Gillberg, mener det er betydelig overlapp mellom tvang, Asperger, spiseforstyrrelser og adhd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...