Gå til innhold

Tvangstanker...

Anbefalte innlegg

Gjest Destiny

Tok opp noe med psykiateren min som jeg har prøvd å ta opp flere ganger før, nemlig at jeg henger meg opp i ord og setninger. Det er helt banalt. F.eks. hvis jeg hører en sang så kan jeg høre de samme strofene om igjen og om igjen... Kommer ikke videre i sangen... Eller hvis jeg har hørt et komplisert ord så gjentar jeg det og gjentar det og gjentar det i hodet mitt. Prøver etter beste evne å slutte, men jeg klarer det ikke. Blir veldig ukonsentrert.

Trodde at tvangstanker gjaldt praktiske gjøremål. Det er jo ikke slik for meg. Psykiateren min mente at dette var et tegn på angst. Vi skulle snakke mer om det i neste time... Men hvordan kan dette være angst da? Og hvordan kan det behandles? Ny runde med antidepressiva?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290555-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Ville bare sende deg noen ord. Når jeg leste innlegget ditt var det akkurat som om du beskrev meg. Jeg har det nemlig akkurat som deg. Noen ganger tror jeg at jeg er i ferd med og bli helt tussete og man kan si det slik.

Det er både slitsomt, ubehagelig og litt skremmende synes nå jeg.

Jeg har også fått beskjed om at dette skyldes angst, den har økt veldig de siste ukene og da begynte dette "tankehenget" som jeg kaller det hos meg. Ord, setninger, sanger henger seg opp. Jeg har det selv om jeg ikke konkret kjenner angsten også.

Selv forsøker jeg og stå i det, avlede det. Selv om det ikke fungerer hele tiden. Nå har jeg også begynt og meditere på kveldene for og finne litt ro og det har faktisk hjulpet meg. Jeg får tømt hodet for og si det sånn :)

Jeg vet akkurat hvordan du har det og skulle gjerne hatt svaret på hvordan det kan bli borte, for det er enormt slitsomt.

Jeg har mye mareritt i tillegg, så jeg går rundt med en evig følelse av og være sliten med et hode som aldri gir meg fri - puh!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290555-tvangstanker/#findComment-2333184
Del på andre sider

Hei :)

Ville bare sende deg noen ord. Når jeg leste innlegget ditt var det akkurat som om du beskrev meg. Jeg har det nemlig akkurat som deg. Noen ganger tror jeg at jeg er i ferd med og bli helt tussete og man kan si det slik.

Det er både slitsomt, ubehagelig og litt skremmende synes nå jeg.

Jeg har også fått beskjed om at dette skyldes angst, den har økt veldig de siste ukene og da begynte dette "tankehenget" som jeg kaller det hos meg. Ord, setninger, sanger henger seg opp. Jeg har det selv om jeg ikke konkret kjenner angsten også.

Selv forsøker jeg og stå i det, avlede det. Selv om det ikke fungerer hele tiden. Nå har jeg også begynt og meditere på kveldene for og finne litt ro og det har faktisk hjulpet meg. Jeg får tømt hodet for og si det sånn :)

Jeg vet akkurat hvordan du har det og skulle gjerne hatt svaret på hvordan det kan bli borte, for det er enormt slitsomt.

Jeg har mye mareritt i tillegg, så jeg går rundt med en evig følelse av og være sliten med et hode som aldri gir meg fri - puh!

Ja, sliter med mareritt jeg også. Men meditasjon, det høres jo bra ut. Hvordan gjør du det? Hva får deg til å slappe av?

Merker at dette går litt periodevis, det kan gå en stund uten at jeg tankene kommer... Men når jeg først får de så varer det lenge... Blir veldig ukonsentrert. Har f.eks. opplæring på jobben nå, men etter en stund så bare faller jeg ut. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290555-tvangstanker/#findComment-2333505
Del på andre sider

Det er ulike måter og meditere/finne ro på. Ulike ting fungerer ulikt på oss.

Jeg har forsøkt cd'er hvor noen snakker om pust og hvordan du skal ligge, tenke, forestille deg behagelige situasjoner etc. Det fungerte ikke på meg, men kanskje det er noe for deg :)

Selv demper jeg belysningen, skrur av tv og ting som skaper unødig støy ( litt lyder vil det jo alltid være rundt oss) så setter jeg meg i lotusstilling med hendene i fanget og innsiden av hendene hviler mot lårene med håndflaten opp. Jeg hviler ryggen mot sofaen da jeg synes det er anstrengende og sitte rett og blir da fokusert på det i stedet for det jeg skal. Så legger jeg hodet bakover for og hvile nakken.

Du kan like gjerne ligge hvis det føles best for deg. Ha på deg gode myke plagg som ikke klemmer og ligg godt akkurat slik du liker :)

Så lar jeg tankene bare seile sin egen sjø- I starten er det mye kaos :) Tanker om alt og ingenting. Jeg trekker pusten noen ganger dypt, holder den og slipper den sakte ut igjen. Etter noen minutter kommer roen og tankene blir færre og færre. Til slutt er det bare velvære :)

Noen bruker også et ord de repeterer for og tvinge tankene vekk. Dette må da være et ord du ikke assosierer med noenting feks "tama", da repeterer du dette inni deg.

Du kan også humme høyt. Sjekk litt rundt på nettet på yoga og meditasjon og du vil garantert finne noe som passer for deg. Du må utforske litt - men det fungerer suverent hvis du får det til :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290555-tvangstanker/#findComment-2333687
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...