Gå til innhold

Kjæledyr og (tvangs)innleggelse

Gjest Kom bare til å tenke på det...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet om et tilfelle hvor en pasient fikk ha med seg hunden.

Oi, det hørtes jo fantastisk ut! Hvor var det hen? Dyr hjelper jo ofte på psyken, så egentlig burde det være anledning å ta dem med seg, synes jeg:)

Bruker dyrepensjonat og om heller ikke det fins i nærheten så bør en ta kontakt med dyrebeskyttelsen og høre om det er noen som kan ta vare på dyret midlertidig.

Vet du om pasienten må ordne med det og betale for det(f.eks.pensjonat) selv da?

Annonse

Gjest livredd hunder

Oi, det hørtes jo fantastisk ut! Hvor var det hen? Dyr hjelper jo ofte på psyken, så egentlig burde det være anledning å ta dem med seg, synes jeg:)

Jeg er så livredd hunder at min psykdom tidvis er blitt svært forverret av det. I mange år var min utfoldelse ytterst begrenset, og jeg følte meg bare dårligere og dårligere.

Jeg har vært innlagt to ganger. Begge gangene har jeg vært livredd for at det skulle komme hunder inn på avdelingen. De ansatte har da gang på gang gjentatt at dette ikke vil skje, og at det ikke er tillat med dyr på sykehus.

For min del ville det ikke vært mulig å bruke denne delen av helsevesenet hvis hunder var tillat. I perioder hvor man er så dårlig at man er innlagt, er det neppe hensiktsmessig med eksponeringsterapi. Slike prosjekter er noe en heller kan ta tak i i gode perioder med overskudd og motivasjon.

Det er også noen som er veldig allergiske. Det er en del dyr jeg blir veldig syk av å være i samme rom/leilighet som, selv om det er snakk om toppen en halvtime. Med allergimedisiner, grundig rengjøring på forhånd og hyppig håndvask kan det gå greit to-tre timer.

Jeg er så livredd hunder at min psykdom tidvis er blitt svært forverret av det. I mange år var min utfoldelse ytterst begrenset, og jeg følte meg bare dårligere og dårligere.

Jeg har vært innlagt to ganger. Begge gangene har jeg vært livredd for at det skulle komme hunder inn på avdelingen. De ansatte har da gang på gang gjentatt at dette ikke vil skje, og at det ikke er tillat med dyr på sykehus.

For min del ville det ikke vært mulig å bruke denne delen av helsevesenet hvis hunder var tillat. I perioder hvor man er så dårlig at man er innlagt, er det neppe hensiktsmessig med eksponeringsterapi. Slike prosjekter er noe en heller kan ta tak i i gode perioder med overskudd og motivasjon.

Oftest må vel familie og venner trå til.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan trøste deg med at det verken kommer hunder eller andre kjæledyr inn i avdelngen/sykehuset.

Gjest mange muligheter

Jeg var innlagt sammen med hunden min en gang et par dager :-) Men den fikk ikke spinge løs på avdelingen nei. Den måtte sove, bo på kontoravdelingen der alle heldigvis er glad i hunder og skjemte den bort.

Den gangen tilbydde politiet seg også å passe hunden min...men jeg hadde da allerede fått tilaltelse til å ta den med.

En annen gang sa behandleren min at hun skulle sørge for at sykehuset betalte kennelplass, men jeg er i tvil om sjefene hadde gått med på det. Å da fikk jeg en i slekta til å passe dyret mitt. Ved større politistasjoner tar politiet stadig hunder i forvaring for kortere perioder... De fleste sykehus vil nok hjelpe dyreeiere å finne plass til dyra når eieren er innlagt.

Jeg har hatt hester også, og når det var noe speiselt som måtte gjøres som ikke hestepasseren kunne ta seg av kjørte sykehuspersonalket meg 6 mil til stallen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...