Gå til innhold

hvorfor kaller de bipolar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje på grunn av de symptomene lidelsen gir? Kjenner mange med alvorlig bipolar lidelse da jeg har vært mye innlagt og de aller fleste av disse går i perioder i samtalebehandling i tillegg til medisinering.

Fordi symptomene er psykiske?

Men du er inne på noe viktig der...

Fordi symptomene er psykiske?

Men du er inne på noe viktig der...

Siden symtomene er psykiske må jo også opplæring og råd handle om det psykiske. F eks hva man kan gjøre selv for å lette en depresjon, selv kjenne igjen tegnene på mani, lære masse slike ting, slik at man ser selv at nå er det på vei opp/ned og på tide å snakke med noen om medisiner osv?

Siden symtomene er psykiske må jo også opplæring og råd handle om det psykiske. F eks hva man kan gjøre selv for å lette en depresjon, selv kjenne igjen tegnene på mani, lære masse slike ting, slik at man ser selv at nå er det på vei opp/ned og på tide å snakke med noen om medisiner osv?

Vært med på et slikt opplegg på psyk. Psykoduaktiv gruppe. Om læring, lesing og mestring av symptomer. Veldig nyttig opplegg som varte i nesten 2 år, 1 dag pr uke.

Annonse

Gjest BipolarII...jeg visst

Vært med på et slikt opplegg på psyk. Psykoduaktiv gruppe. Om læring, lesing og mestring av symptomer. Veldig nyttig opplegg som varte i nesten 2 år, 1 dag pr uke.

Jøss! Kan jeg spørre deg hvordan du kom i kontakt med ei slik psykoedukativ bipolar gruppe? Har ikke hørt om noe slikt utover 20 timer e.l. (som virker som et minikurs i forhold til det du har deltatt i)

Veldig interessant spørsmål i grunn!!!

Det ville nok vært betydelig mindre stigmatiserende for oss med bipolar om klassifiseringen var annerledes. Har tenkt noe over det faktum at flere legfolk grupperer AD/HD og bipolar på ulike måter, henholdsvis fysisk og psykisk. AD/HD mer til det fysiske og bipolar mer psykisk... Mens begge jo er biologiske lidelser, med en del kluss i forbindelser/balanser i hjernen.

Jøss! Kan jeg spørre deg hvordan du kom i kontakt med ei slik psykoedukativ bipolar gruppe? Har ikke hørt om noe slikt utover 20 timer e.l. (som virker som et minikurs i forhold til det du har deltatt i)

Helsefonna Vest. Sykehuset i Haugesund.

De har egen bipolaravd med lege, psykolog og to psyk sykepleiere som utgjør sammen noe de kaller for Stemningsklinikken. Startet i 2001 og har fanget opp mange bipolare som har gått i disse gruppene.

De har egen bipolaravd med lege, psykolog og to psyk sykepleiere som utgjør sammen noe de kaller for Stemningsklinikken. Startet i 2001 og har fanget opp mange bipolare som har gått i disse gruppene.

Fikk tilbud om gruppen etter min første og eneste innleggelse. Den varte riktignok et år, men jeg er ikke i tvil om at uten et slikt læringsopplegg, ville jeg blitt svingdørspasient.

Det ville nok vært betydelig mindre stigmatiserende for oss med bipolar om klassifiseringen var annerledes. Har tenkt noe over det faktum at flere legfolk grupperer AD/HD og bipolar på ulike måter, henholdsvis fysisk og psykisk. AD/HD mer til det fysiske og bipolar mer psykisk... Mens begge jo er biologiske lidelser, med en del kluss i forbindelser/balanser i hjernen.

jeg er enig i at det ville vært mindre stigmatiserende, jeg ville ikke jobbet så hardt for å holde lidelsen hemmelig om den ikke hadde vært regnet som "psykisk".

Jobbintervjuer hadde vært lettere blant annet. Man kan ikke forklare et par hull i CV'n med en psykisk sykdom, for å si det sånn. Hadde det vært for noe fysisk og en kunne fortelle at en nå var helt frisk takket være medisiner ville det ikke vært så stor bør akkurat det.

Annonse

jeg er enig i at det ville vært mindre stigmatiserende, jeg ville ikke jobbet så hardt for å holde lidelsen hemmelig om den ikke hadde vært regnet som "psykisk".

Jobbintervjuer hadde vært lettere blant annet. Man kan ikke forklare et par hull i CV'n med en psykisk sykdom, for å si det sånn. Hadde det vært for noe fysisk og en kunne fortelle at en nå var helt frisk takket være medisiner hadde det vært genialt...

Jobbintervjuer hadde vært lettere blant annet. Man kan ikke forklare et par hull i CV'n med en psykisk sykdom, for å si det sånn. Hadde det vært for noe fysisk og en kunne fortelle at en nå var helt frisk takket være medisiner hadde det vært genialt...

"Man kan ikke forklare et par hull i CV'n med en psykisk sykdom, for å si det sånn. Hadde det vært for noe fysisk og en kunne fortelle at en nå var helt frisk takket være medisiner hadde det vært genialt..."

Så sårt enig. Lurer på hvordan jeg skal forklare hullet i min CV nå.... HUff!

Jøss så flott et tiltak! Hadde vært noe det for mange av oss med denne lidelsen - landet rundt.

"Man kan ikke forklare et par hull i CV'n med en psykisk sykdom, for å si det sånn. Hadde det vært for noe fysisk og en kunne fortelle at en nå var helt frisk takket være medisiner hadde det vært genialt..."

Så sårt enig. Lurer på hvordan jeg skal forklare hullet i min CV nå.... HUff!

Jeg har et halvt års hull i CVen min. Aldri har noen spurt meg om årsaken til det hullet. Jeg har kanskje vært heldig, men jeg tror kanskje ikke folk henger seg så mye opp i slike hull som folk tror bestandig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...