Gå til innhold

NHD:redskaper for å avdekke problemomåder?

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve

Hvilke redskaper kan en bruke for å avdekke problemområder/såbare områder i sin egen personlighet/tenkning?

Har gått i behandling i mange år, men mest med fokus på trygghet, forutsigbarhet og stabilitet.

Nå føler jeg at tiden er moden for å jobbe med å utvikle min personlighet på områder der jeg er svak. Og jeg og min psykiater har bestemt oss for å begynne med denne prosessen. Først skal vi lage en beskrivelse av problemene og jeg sitter her og prøver å komme på ideer til metoder for å danne denne beskrivelsen.

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

For å kartlegge det, kan dere kanskje velge å bruke noen skjemaer? Kan kanskje gjøre det litt lettere for deg? Er jo lett å glemme/ikke tenke på alt alltid. Eks. er det et skjema som heter IPP-64, det er et bra skjema som avdekker hvordan en forholder seg og føler i forhold til andre. Eks. Jeg har vansker med å gi andre en gave/vise sinne/glede meg over andres suksess/se at andre lider osv., osv.

Ellers finnes det jo personlighetsstester og slikt også da, som MMPI.

Siden du og psykiateren kjenner hverandre godt, kan det være greit med noen skjemaer, for da har han god bakgrunn å se skjemaene opp mot. Altså godt fortolkningsgrunnlag der bakgrunnsopplysninger ses i den større konteksten.

Du kan også f.eks. skrive opp momenter på et ark, der du selvrapporterer sider ved deg som du anser som styrker, svakheter. Og ikke minst er det ok å også ta med punkter der du føler du er helt normal også (lett å glemme når man kun fokuserer på defekter :P)

Gjest liten løve

For å kartlegge det, kan dere kanskje velge å bruke noen skjemaer? Kan kanskje gjøre det litt lettere for deg? Er jo lett å glemme/ikke tenke på alt alltid. Eks. er det et skjema som heter IPP-64, det er et bra skjema som avdekker hvordan en forholder seg og føler i forhold til andre. Eks. Jeg har vansker med å gi andre en gave/vise sinne/glede meg over andres suksess/se at andre lider osv., osv.

Ellers finnes det jo personlighetsstester og slikt også da, som MMPI.

Siden du og psykiateren kjenner hverandre godt, kan det være greit med noen skjemaer, for da har han god bakgrunn å se skjemaene opp mot. Altså godt fortolkningsgrunnlag der bakgrunnsopplysninger ses i den større konteksten.

Du kan også f.eks. skrive opp momenter på et ark, der du selvrapporterer sider ved deg som du anser som styrker, svakheter. Og ikke minst er det ok å også ta med punkter der du føler du er helt normal også (lett å glemme når man kun fokuserer på defekter :P)

Det var en god ide, for som du sier så kan det være vanskelig å komme på alt på en gang. Og så kan det jo hende at en har problemområder som en ikke er klar over selv fordi en tror at alle har det sånn.

Har forresten en bipolar lidelse selv, type I, men har ikke hatt noen episoder siden høsten 2005. Jeg har brukt stemingsstabiliserende medisiner tidligere, men prøver meg nå uten medisin. Har vært uten medisiner i snart seks måneder og det har gått fint. Jeg kjenner til faresignalene og kan begynne med medisiner igjen hvis jeg merker noe. Jeg vet også en del om hva som kan utløse episoder hos meg, så jeg vet når faren er tilstede for å si det sånn.

Jeg sliter mest med ettervirkninger av en barndom preget av omsorgssvikt. Det har gjort mye med meg uten at jeg har fått noen personlighetsforstyrrelsesdiagnose, men så er det jo forskjellig fra behandler til behandler hvor stort avviket er for at man skal kunne sette diagnosen. Håper å kunne hente mye på å få bearbeidet ting (søknad til modum bad er underveis) og på å jobbe med de personlighetsmessige problemene mine. Må bare først finne ut av hva de personlighetsmessige prolemene er ;)

Hvordan er det med deg? Har du "bare" psykiske plager knyttet til den bipolare lidelsen eller har du også mer sammensatte plager?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...