Gå til innhold

Oppfølging av fastlege

Anbefalte innlegg

Gjest en av de
Skrevet

Hvor mange her får oppfølging av fastlege i den perioden de venter på psykolog/psykiater? Ut ifra det jeg har lest her virker det som det er veldig få. (?) Jeg gikk til samtale en gang i måneden i min venteperiode. Ikke så mye, men bedre enn å sitte alene i 6 måneder uten noe som helst tilbud.

Skrevet

Jeg fikk ikke noe tilbud om det. Det virket som om legen mente han hadde gjort jobben ferdig da han skrev henvisningen til DPS. Heldigvis behøvde jeg bare å vente ca 3 mnd.

Skrevet

Jeg var så "heldig" at problemet ble vurdert å være ganske akutt, så det gikk vel ikke mer enn tre-fire uker fra henvisning ble sendt til jeg fikk time.

Et par uker etter at henvisningen var sendt måtte jeg igjen til fastlegen (pga. et fysisk problem). H*n var da overrasket over at jeg enda ikke hadde hørt noe fra DPS (eller poliklinikken? husker ikke når det gikk over til å være DPS). Psykiateren jeg kom til var også overrasket over at det hadde tatt så "lang" tid.

Skrevet

Min fastlege brydde seg ikke i det hele tatt. Jeg kom til han med problemene mine, han anbefalte antidepressiva. Jeg tok tilslutt imot. Han skrev også henvisning til DPS, men han var tydeligvis ikke særlig bekymret, for jeg havnet i gruppen "rett til annen helsehjelp". Jeg gikk tilbake til han, han spurte hvordan det gikk. "Dårlig", svarte jeg. "Det var dumt", sa han. Så økte han dosen min. Dette gjentok seg en gang til, da var jeg oppe i max dose. Jeg har forøvrig lest i ettertid at han burde ha gitt meg stemningstabiliserende medisin da jeg hadde en gjentagende depresjon. Ni måneder etterpå fikk jeg svar fra DPS etter henvisningen. I mellomtiden hadde jeg hatt et selvmordsforsøk hvor tilstanden min var så kritisk at de ikke visste om jeg ville overleve.

Jeg stolte på fastlegen min, men han hadde ingen hjelp å gi. Nå har jeg byttet til en som faktisk bryr meg.

Skrevet

Jeg tror ikke at min fastlege er så god på psykiatri (men det er min opplevelse, det trenger ikke være slik, det kan også være noe med meg).

Når jeg sier noe til han, så skriver han på dataen samtidig. Han kommer ikke med noen råd eller lignende, men lytter, kan du si.

Ellers har han alltid tatt meg seriøst/alvorlig. Så jeg skal ikke klage.

Forøvrig har jeg vært hos han en gang i mnd. Sånn sett følges jeg jo opp :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...