Gå til innhold

Kan hypnoseterapi brukes for å hjelpe mot langvarige søvnproblemmer?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt innsøvningsproblemmer i 45 år og har prøvd allt mulig. Brukte Stillnoct i noen år og har brukt Imovane i ca 15 år. Nå virker de ikke lenger og jeg har prøvd andre medisiner som ikke hjelper. Jeg hverken sovner og medisiner som truxal, remeron og Seruquel har mye bivirkninger som gjør at jeg fungerer ikke førr en langt ut på dagen. Jeg har følgt alle gode råd om søvhhygene og trener. Når jeg ikke bruker sovemedisiner sovne jeg mellom 6 og 7 om morgenen og sover til kl 10. Jeg har gått til psykolog i mange år uten at det hjelper. Jeg har vært til utredning på søvnsentret Bergen men det hjalp ikke. Nå lurer jeg på om hypnose kan hjelpe? og hvor jeg kan få hjelp. Hilsen en fortvilet

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg lærte meg hypnose allerede som student. Jeg visste at legeyrket medførte vakter, og at det var viktig å kunne sovne straks forholdene tillot det. Fortsatt har jeg stor nytte av det. Kan feks bare svinge inn på en rasteplass og bestemme meg for å sove 20 min.

I yrkeslivet har jeg greid å hjelpe mange pasienter med alvorlige søvnproblemer vha hypnose.

Gjest sjøstjerna

Jeg lærte meg hypnose allerede som student. Jeg visste at legeyrket medførte vakter, og at det var viktig å kunne sovne straks forholdene tillot det. Fortsatt har jeg stor nytte av det. Kan feks bare svinge inn på en rasteplass og bestemme meg for å sove 20 min.

I yrkeslivet har jeg greid å hjelpe mange pasienter med alvorlige søvnproblemer vha hypnose.

Hvordan kan du bare bestemme deg for å sove? sånn f.eks på den rasteplassen?

Hva er trikset? Hva gjør du? Kan man lære seg det der selv? Skulle gjerne ha lært det.

Sover vanligvis godt om natta, men påvirkes av perioder med ekstrem stress. I slike perioder sover jeg heller ikke på dagen- til tross for minimal søvn på natta. Da skulle jeg gjerne kunne det trikset- å sovne på vilje.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er trikset? Hva gjør du? Kan man lære seg det der selv? Skulle gjerne ha lært det.

Sover vanligvis godt om natta, men påvirkes av perioder med ekstrem stress. I slike perioder sover jeg heller ikke på dagen- til tross for minimal søvn på natta. Da skulle jeg gjerne kunne det trikset- å sovne på vilje.

S: Det var litt klønete uttrykt fra min side. Jeg bestemmer meg ikke for å sove. Jeg bestemmer meg for å la meg falle i søvn. Jeg oppgir alle ting som holder meg våken og programmerer meg til å sove en bestemt tid.

Hva er trikset? Hva gjør du? Kan man lære seg det der selv?

S: Teknikken er å lære seg selvhypnose. Det lærer en hos en som er utdannet på hypnose. Det nærmeste alternativet er autogen trening som er en form for medistasjon uten mystisk overbygning.

Er det mulig å bestille time hos deg? Hvordan gjør jeg det?

g.sig

Annonse

Er du seriøs nå?

Gjest sjøstjerna

S: Det var litt klønete uttrykt fra min side. Jeg bestemmer meg ikke for å sove. Jeg bestemmer meg for å la meg falle i søvn. Jeg oppgir alle ting som holder meg våken og programmerer meg til å sove en bestemt tid.

S: Teknikken er å lære seg selvhypnose. Det lærer en hos en som er utdannet på hypnose. Det nærmeste alternativet er autogen trening som er en form for medistasjon uten mystisk overbygning.

OK, takk for svar. :-)

Utrolig fasinerende. Skal søke litt på emnet. Det er utrolig nyttig redskap.

De gangene jeg tuller med søvnen (heldigvis relativt sjeldent), så løser jeg det med å ikke stresse med søvn. Nyter natt-radio, te, kanskje et glass rødvin og så ligger jeg og døser på sofaen. Det har sin sjarm, faktisk!

Problemet er bare det at etter noen dager så føler man at "de små grå" går litt saktere! Da skulle det vært flott å kunne ha slikt redskap- og bare TATT seg litt søvn! ;-)

Så fint.

Hvor kan jeg, og av hvem, lære meg dette selv?

Jeg har hatt søvnproblemer siden tenårene, og har vært gjennom hele spektret av sovemidler; Rohypnol, Halcion, Seconal, Mogadon, Imovane, Tuinal, Stilnoct og gud vet hva.

Jeg er lei av midlertidige løsninger, ønsker å finne en varig løsning.

Og selvhypnose hørtes veldig bra ut, og skulle ønske jeg kunne den metoden!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...