Gå til innhold

Dystymi

Anbefalte innlegg

Hei Jeg lurer på om jeg har dystymi. Jeg har gått til lege og psykologer, men uten å bli særlig klokere. Den første psykologen virket svært forutinntatt og mente problemene skyldtes at jeg bodde alene og var 32 år og mann. Den andre psykologen mente etter 15 ganger at årsakene var noe uklare, men vippet mot problemer med å vise følelser og sosial angst, og avviste dystymiteorien min med at dette var en ytterst sjelden diagnose. Har også hørt om atypisk depresjon (det amerikanske diagnosesystemet?) uten å skjønne det begrepet helt. Psykolog nr. 2 har også snakket om utbrenthet som årsak til slitenhet – jeg trodde det var å helt miste kontrollen, jeg? Og en venninne av meg fikk diagnosen ME, men jeg føler at vi egentlig sliter med omtrent det samme … Omfattende blodprøver viser gode resultat, spiser sunt, trener litt. Skal prøve å beskrive problemene kort, jeg tar utgangspunkt i MADRS-skjemaet. 1. Synlig tristhet Har nok alltid vært innadvendt, ikke særlig impulsiv, sett mye alvorlig ut så lenge jeg kan huske. Folk har ofte lurt på hvorfor jeg ikke ler med når alle andre ler, jeg har for så vidt skjønt poenget og kanskje syntes det var litt morsomt, men ikke sånn at det har ført til mer enn små smil. Blir fort veldig irritabel når jeg er sulten. Føler meg aldri i godt humør om morgenen, bare trøtt, bortsett fra kanskje et par ganger i året. Blir mer utadvendt, impulsiv, glad og har lettere for å le etter en kopp kaffe, men kaffen kan også gjøre meg mye mer irritabel, og en kopp er som regel for mye – blir nervøs og ukonsentrert, 1/8 kopp kaffe holder. ... Tungsinnet og følelsen av håpløshet kommer sjelden, med flere måneders mellomrom. (Score 2? – så lenge jeg kan huske) 2. Tristhet Som over (Score 2? – så lenge jeg kan huske) 3. Indre spenning Kan være ganske avslappa og konsentrert etter noen dager med minimal aktivitet i ensomhet i ferier, men det vanligste er å på jobb måtte anstrenge seg for å være på hugget, å konsentrere seg føles ofte tungt og uutholdelig kjedelig. Kaffe skjerper konsentrasjon, humør og opplagthet, men 1/8-s kopp kan også være nok til at det motsatte skjer, særlig uten frokost eller etter en helg med lite aktivitet; det minste stress, konflikt eller utfordring kan forsterke symptomene veldig og ødelegge resten av dagen. For lang tid mellom måltider eller for mye kaffe kan føre til ufrivillige muskelsammentrekninger i ansiktet: rykkin og stramming. Å ta kontakt med ukjent, enten for å spørre om noe i en butikk, eller aller verst, å ta kontakt med noen på fest eller på utested, utløser angst. Har ikke opplevd panikkanfall. (score 3? – gradvis verre i løpet av de siste 12 årene) 4. Redusert nattesøvn Står opp 7-7:30, blir spesielt trøtt på ettermiddagene, da kan jeg legge meg nedpå og sovne øyeblikkelig, men pleier ikke å sove på ettermiddagene, kvikner til etter 20, vanskelig å sovne før 23, vanskelig å sovne uten å onanere først, ikke sånn som på ettermiddagene hvor jeg har følelsen av å kunne sovne med en gang, sover mellom 6 og 8 timer, svært sliten på fredagene, sover ofte 11-12 timer natt til lørdag, 9-10 timer natt til søndag, og så blir det ekstra vanskelig å sovne natt til mandag. Drikker sjelden kaffe etter klokka 14, og sjelden mer enn en halv teskje pulverkaffe til sammen. Sover oftest ca. 8 timer i feriene, fra 2-4 til 10-12. Hvis jeg en sjelden gang greier å sovne flere dager på rad før klokka 22, våkner jeg oftere i løpet av natta. (score 2? – ble markant trøttere for 14 år sia) 5. Svekket appetitt Føler meg til daglig aldri sulten, bare slapp, trøtt eller irritabel hvis det er lenge siden jeg har spist. Men ved å spise litt etter mange timer uten mat kan sulten komme, og etter en hel dag etter mat. Spise for å unngå å bli slapp, trøtt eller irritabel, ikke pga. matlyst. (score 3 - gradvis verre i løpet av de siste 12 årene) 6. Konsentrasjonsvanskeligheter Vanskelig å samle tankene om morgenen – 1/8 kopp kaffe kan hjelpe. Holder til lunsj. Mat og kaffe hjelper et par timer til, så blir det liksom ikke mer effekt av kaffe og mat, så fra totiden kommer trøttheten og slitenheten som gjerne varer til rundt 20. Vanskelig å holde på med det samme over lengre tid. Vanskelig å følge med på lengre foredrag, møter o.l., vanskelig å komme seg ”ned” igjen og lese eller skrive etter å ha vært sosial, presentert noe selv e.l. Etter kl. 20 er konsentrasjonen mye bedre. I helgene bruker slitenheten vare hele lørdagen og formiddagen på søndagen. (score 4? – i alle fall de siste 17 årene) 7. Initiativløshet Greier aldri å stå opp før jeg absolutt må, eller først etter 9-10 timer. Kaffe for å komme i gang om morgenen. Vanskelig å holde koken likevel, umulig ved for mye kaffe. Lørdagene blir det som regel bare surfing, spille data, se tv, kommer ikke i gang med noe av det jeg har tenkt før på kvelden eller på søndagen. Holder ikke ut med mer enn en time med husarbeid hvis jeg greier å starte med det. Oppvasken blir fort stående i en uke, hopper over dusj, tannpuss, sover med dyna over dynetrekket istedenfor å tre det på i dagevis, klær fra tørketrommelen blir ikke lagt i skapet før det er kastet til vask igjen osv. (score 4 eller 5? - gradvis verre i løpet av de siste 12 årene) 8. Svekkede følelsesmessige reaksjoner Se svar på punkt 1. Kan som sagt bli irritert, og vise det, men viser nok aldri sinne. (Score 2-3? – så lenge jeg kan huske) 9. Depressivt tankeinnhold ”Fluktuerende tanker om ikke å strekke til, selvbebreidelser og mindreverdighetsfølelse”, særlig knytta til omtalen til punkt 3. (score 2 – så lenge jeg kan huske – følte meg annerledes fra barnehagen, forsterke av bevissthet rundt vansker med å knytte personlige bånd fra barneskolealder og med det motsatte kjønn fra ungdomsalder) 10. Suicidaltanker Nei, men kanskje ikke ordinær livslyst heller. Ikke fornøyd med hvordan det er, men til en viss grad optimistisk. (score 1? – så lenge jeg kan huske)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290817-dystymi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...