Gå til innhold

bipolar?

Gjest puddelpels

Anbefalte innlegg

Gjest puddelpels

Jeg er en dame på 37 år og har i alle år hatt en solid tendens til humørsvingninger, og hatt et par skikkelige depressjoner, dene ene langvaring og da fikk jeg cipralex. men så har jeg perioder der jeg er "oppe" veldig oppe, da har jeg overkudd og energi så det kan ta pusten fra de fleste, er kjempekreativ, kan lære meg å spille ukulele på en måned osv. En venninne som er psykriatisk sykepleier, har forsiktig hintet om at jeg kanskje kune være bipolar, og etter å ha snust littt i artikler kjenner jeg meg veldig godt igjen i bipolar to. Jeg spurte legen min, og hun mente at jeg passet veldig godt inn i bildet av bipolar to, men hun mente at det var en større belastning å bli stemplet med den diagnosen enn å få behandling, og mener at jeg kan heller få sovemedisin de periodene jeg sliter med søvnen. Jeg har i det siste året endelig etter 25 års hestedille fått meg egen hest, og merker at hestene stabiliserer humøret mitt, legen min mener det bør være nok. HVA MENER DU OM DET? et annet spørsmål er hvordan kan man skille mellom voksne kvinner med ADHD og bipolar 2? symtom-messig mener jeg? Det virker så likt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290908-bipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

ikke at jeg er lege, men for meg virker det som adhd/add er "kronisk" ikke noe som går i perioder slik som bipolar 2. Og man sier jo at adhd/add må ha vært synlig før skolealder/tidlig skoleår, mens bipolar vel ikke begynner å bli "et problem" før tenårene/slutten av tenårene hos de tidligste.

Ihvertfall dette jeg har kommet over etter å ha fundert mye på disse 2 diagnosene for meg selv. Jeg har mer uro i perioder enn konstant, så derfor ville jeg heller tro bipolar 2 enn "kronisk" adhd. jeg merket heller ikke så mye uro/rastløshet/impulsivitet osv før midten av tenårene, var englebarn før det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290908-bipolar/#findComment-2335984
Del på andre sider

Større belastning å få diagnosen enn å få behandling...? Seriøst?

Alt som skal til for de fleste er litt medisiner...man trenger ikke smøre diagnosen sin ut på førstesiden i Dagbladet...

Viktigste tiltak er søvn, så der er hun på sporet...

Hilsen voksen kvinne med vanlig liv på tross av diagnose :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290908-bipolar/#findComment-2335995
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...