Gå til innhold

særdeles belastende kneplager


lei

Anbefalte innlegg

særs belastende kneplager

Er ei 20 år gammel jente som nå i fire år har hatt "ufunksjonelle" knær. Plagene kom brått og uten kjent årsak; ingen overbelastning eller skade. Plagene er av en slik "størrelse" at jeg siden høsten -96 ikke har vært i stand til å drive fysisk aktivitet utover det å gå ( iblant har også det vært umulig). Smertene som gjør annen fysisk aktivitet umulig, er størst under aktivitet og etter aktivitet. De er vanskelig å beskrive av det de endrer seg noe i løpet av dagen, men i hovedsak sitter de rundt kneskåla. Forsøk på beskrivelse: lodd som drar knærne nedover og innover og skaper smerte og stivhet.( iblant også "klikke-lyder/følelser" når beveger knærne) Kan iblant under gange, bli så ille at det stopper opp; nytter ikke å gå lenger; ingen kraft i knærne; bare smerte. Dersom jeg har sittet noen minutter med bena i kors eller under meg, er kneledda svært stive og smertefulle når jeg så reiser meg opp. Kneplagene mine har snudd livet mitt på hodet; før plagene kom var jeg en svært allsidig og aktiv jente innen idrett og andre fysiske utfoldelser. Min deltakelse på dette området var kun drevet av lyst og behov for å bruke kroppen. Jeg viste gode evner. Å bli redusert til bare å kunne gå, har slitt hardt både på det fysiske men kanskje enda mer det psykiske. Det har ofte vært svært tungt spesielt fordi jeg ikke synest å ha fått aksept for at det er et stort problem. "Jeg skulle bare akseptere". Nå er jeg ikke villig til å akseptere lengre; jeg vil få lov til å søke å bli mer meg selv igjen. Vil ha hjelp til å gjøre livet litt enklere. Har har vært flere ganger på NIMI i Oslo og hos div. fysioterapeuter uten at noen av disse har kunnet stille noen diagnose. Jeg har også fått tatt en MR på knærne. Resultatet her viste noe lav leddbrusk på patella; men legen mente denne likevel var normal. Mitt lenge innestengte smertefulle rop: hva feiler knærne mine og kan de bli bra( bedre....mulig å bruke "Normalt")? MEN: siden dette er et svært vanskelig spørsmål ( har jeg smertelig erfart gang på gang) er hensikten med dette innlegget først og fremst å få råd om hvor jeg kan henvende meg for å få videre hjelp.

(tillegsopplysninger: har hatt anoreksi, fotproblem: har "så å si" fått slått fast at jeg har Mb. Freiberg eller Køhler 2 (3 metatars)

- lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Jeg forstår at dette er et stort problem for deg. Umiddelbart tenkte jeg på chondromalacia patallae - dårlig brusk under kneskålen. Men når du har vært undersøkt av bedre spesialister på området enn meg (NIMI) og attpå til fått utført MR uten å få sikker diagnose, så vet ikke jeg ... :-(

Problemet hører vel mest inn under ortopedi eller kanskje reumatologi. Om det finnes andre spesialister innenfor disse fagene som kan hjelpe deg, vet jeg dessverre ikke.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...