Gå til innhold

Psykomotorisk behandling. med avsnitt...

Anbefalte innlegg

Gjest tusenfryden

Hei.

Jeg er ikke så ofte her lengre fordi det psyker meg ned i stedet for opp. Det stjeler energi liksom.

Men jeg er her nå fordi jeg skulle ønske at flere hadde prøvd psykomotorisk behandling. Nå har jeg riktignok bare vært der 4 ganger, og mange flere kommer det til å bli, men jeg har ENDELIG funnet noe som hjelper / treffer MEG!! Det er kjempespennende!

Jeg har vært i psykiatrien siden jeg var 15år, og nå er jeg over 25. Jeg har pratet med utallige psykiatere, og ja, det har helt klart vært til hjelp, men NÅ er jeg altså så heldig at jeg har funnet løsningen i psykomotorisk behandling. Måtte bare si det... Håper andre også vil prøve det...

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291028-psykomotorisk-behandling-med-avsnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tusenfryden

Fortell mer, da :) Dette har jeg ikke peiling på i det hele tatt, men ble veldig nysgjerrig! Hva går det ut på?

Det går ut på ( iallefall hos min behandler ) at det er vanlig fysioterapi, men forskjellen er at han ikke går direkte går på vonde muskler (som jo er hendelser/traumer), men han fokuserer på korsryggen og nedover beina for å gjøre kroppen tilgjengelig for det ubehaget (maseringa av ømme muskler) FØR han gjør det!

Det handler om hjelp til selvhjelp.

Og aller først, FØR jeg legger meg på benken, så snakker han.

Herlighet, jeg kan ikke forklare det jeg. Men kan du søke på google? (Ikke for å være frekk)

Klem

Jeg gikk til psykom.fysioterapi i ett år med bra resultat. Jeg lærte bl.a å puste normalt (jeg pustet ikke med magen før, pga stress). Musklene ble mindre anspent av det, dessuten fikk jeg mer selvtillit.

Men jeg åpnet meg ikke for henne (av mange grunner). Hun snakket ofte om et stort skjold jeg bar på, og anbefalte meg å kombinere behandlingen med psykolog. Men jeg forsto ikke hva hun mente med dette da. Jeg sluttet dessuten pga flytting.

Nå,to - tre år etter, forstår jeg hva hun mente. Det gjør også at jeg tror at jeg vil ha mer effekt av behandlingen denne gangen.

Anbefales ja :-).

Det går ut på ( iallefall hos min behandler ) at det er vanlig fysioterapi, men forskjellen er at han ikke går direkte går på vonde muskler (som jo er hendelser/traumer), men han fokuserer på korsryggen og nedover beina for å gjøre kroppen tilgjengelig for det ubehaget (maseringa av ømme muskler) FØR han gjør det!

Det handler om hjelp til selvhjelp.

Og aller først, FØR jeg legger meg på benken, så snakker han.

Herlighet, jeg kan ikke forklare det jeg. Men kan du søke på google? (Ikke for å være frekk)

Klem

Det skal jeg jammen gjøre :) Kanskje er det noe for meg...

Gjest tusenfryden

Det håper jeg!

Nå mener ikke jeg at dette er verdens frelse altså, men jeg synes det er verdt et forsøk. Håper du finner en med laaang erfaring og som er flink!! :o)

Lykke til!

Klem

Annonse

Psykomotorisk behandling er suverent - jeg anbefalte det for min samboer som har slitt med tilbakevendende depresjoner. Mannen er jo som en ny person!!!

Jeg mottok denne typen behandling for mange år siden selv, fordi jeg slet med angst. Dette er ingen tryllebehandling, men vi vet jo alle hvordan kropp og sinn henger sammen. Og her fokuseres det mye på hvordan bære og bruke sin egen kropp både under behandlingen og ved øvelser man selv kan gjøre. I tillegg til at man prater sammen enten før, under eller etter behandlingen. Det er mye fokus på hvordan ting henger sammen.

Suverent spørr du meg og anbefales på det varmeste :)

Melba1365380968

Jeg har veldig god nytte av psykomotorisk behandling paralelt med psykolog. De utfyller hverandre! For et og et halvt år siden klarte jeg ikke å sitte/ligge/stå ordentlig uten å ha veldig vondt fordi hele kroppen var så utrolig anspent. Idag kan jeg (nesten) ligge på rygg med føttene rett ut, avslappet, uten at alle traumene kommer automatisk som flashbacks.

Anbefales på det varmeste, men jeg tror det er veldig lurt å ha psykolog samtidig. Det er utrolig mye gammel gørr som sitter fastfrosset i kroppen og nesten begynner røre på seg ved slik fysioterapi.

Gjest tusenfryden

Prøvde dette en gang og aldri mere. Fikk et "tankeras" uten like, alt kom ramlende på en gang. Aldri mere for meg nei!!

Ja, men hallo! Du må jo regne med en reaksjon.Dessuten, hadde du ikke vært feig å gi opp, så hadde du lært deg å mestre dette tankeraset tror jeg!

Jeg gikk hos psykolog i 5 år. Da jeg var ferdig der startet jeg med psykomotorisk behandling. Jeg hadde ikke klart begge deler på en gang. Jeg må ta en prosess av gangen. Alt blir lett for mye for meg.

Forrige uke var jeg og tok soneterapi. Uka etter lå jeg rett ut. Jeg er en person som må ta for meg forsitig og gå sakte frem.

Jeg kjenner ikke på noe angst lenger og jeg føler at psykomotorikeren har jobbet med mine grenser ift. andre. Hun har jobbet med min trygghet. Mine fysiske plager. Min uro. Mange slike ting som mitt forhold til andre, osv.

Men psykologen tok den første behandlingen. Jeg føler at det jeg har gjort er riktig for meg og jeg synes behandlingen fører meg vidre i livet mitt.

Ja, men hallo! Du må jo regne med en reaksjon.Dessuten, hadde du ikke vært feig å gi opp, så hadde du lært deg å mestre dette tankeraset tror jeg!

Det hadde faktisk ikke noe med feighet å gjøre at jeg sluttet. Det var det behandleren som bestemte da jeg ble nær-psykotisk. Skadet meg selv og ble bare verre av dette jeg, skjønner du.

Annonse

Det hadde faktisk ikke noe med feighet å gjøre at jeg sluttet. Det var det behandleren som bestemte da jeg ble nær-psykotisk. Skadet meg selv og ble bare verre av dette jeg, skjønner du.

Min fysio er veldig klar på at det er en behandlingsform som ikke er bra for alle, og definitivt ikke til en hver tid!

Også er det en del fysioterapauter (psykomotor) som ikke klarer å vurdere hvilken type behandling som er bra for den enkelte til enhver tid. Da blir det fort for mye "åpning" slik som skjedde med deg. Hørtes ikke noe særlig ut!

Min fysio er veldig klar på at det er en behandlingsform som ikke er bra for alle, og definitivt ikke til en hver tid!

Også er det en del fysioterapauter (psykomotor) som ikke klarer å vurdere hvilken type behandling som er bra for den enkelte til enhver tid. Da blir det fort for mye "åpning" slik som skjedde med deg. Hørtes ikke noe særlig ut!

Nei, ikke spesielt arti. I tillegg hadde jeg to meget pågående behandlere litt før dette, og tilsammen ble det alt for mye. Sliter med dette enda, tåler ingenting før jeg blir syk. Men skal starte litt forsiktig igjen nå da, sammen med min meget flinke psykolog. Merker tendenser nå også til dette nær-psykotiske, lurer på om jeg holder på å bli helt sprø innimellom :-). Er sliten før jeg starter på med behandling igjen, så vet ikke jeg hva som er bra og ikke lenger. Men må jo prøve noe når jeg slett ikke er frisk enda. Er ganske sta, så skal prøve å ikke gi opp ihvertfall ))

Nei, ikke spesielt arti. I tillegg hadde jeg to meget pågående behandlere litt før dette, og tilsammen ble det alt for mye. Sliter med dette enda, tåler ingenting før jeg blir syk. Men skal starte litt forsiktig igjen nå da, sammen med min meget flinke psykolog. Merker tendenser nå også til dette nær-psykotiske, lurer på om jeg holder på å bli helt sprø innimellom :-). Er sliten før jeg starter på med behandling igjen, så vet ikke jeg hva som er bra og ikke lenger. Men må jo prøve noe når jeg slett ikke er frisk enda. Er ganske sta, så skal prøve å ikke gi opp ihvertfall ))

Godt det, at du ikke gir opp! Håper du får en behandler som klarer det der med å skynde seg laaaaaaaangsomt. Tro det er cluet for å ikke bli for dårlig. Lykke til!

Godt det, at du ikke gir opp! Håper du får en behandler som klarer det der med å skynde seg laaaaaaaangsomt. Tro det er cluet for å ikke bli for dårlig. Lykke til!

Takk skal. Ja, må prøve å skynde meg sakte men sikkert, ikke enkelt dette når tankene raser i hodet, tror jeg må kjøpe et større ett, det er for fullt der inne :-). Lykke til du også, virker som du har funnet den rette måten og gjøre dette på!

Det er jo meningen at man skal ta det gradvis. Jeg har selv gått i slik behandling og opplevde at problemene flyttet på seg. Jeg ble kvitt stresset og spenningen, men så ble det til at jeg overspiste bort følelsene som dukket opp. Det er viktig å ta styrkende øvelser og ikke inngripende behandling hvis man er skjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...