Gå til innhold

Krefter, NHD.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt imange år. Jeg var mye på dol her før i verden. Jeg har fått behandling hos psykolog i 5 år. Med veldig bra effekt. Jeg har gått hos psykomotorisk behandler i 2 år, og det har vært kjempebra. Jeg føler meg helt topp.

Jeg har ikke vært opptatt av diagnose på meg selv, jeg har bare jobbet og jobbet for å fikse livet mitt og få det bedre i hverdagen. Det synes jeg at jeg har fått.

Det jeg har jobbet mot er at jeg skal jobbe 100% i arbeidslivet og fungere optimalt som jeg ser andre gjør rundt meg. Men faktum er at jeg orker ikke så mye som andre ser jeg. Det tar lang tid for meg og "nullstille" meg i hverdagen og jeg blir mye mer sliten enn det som er vanlig hos andre.

Jeg jobber 50% i en jobb uten utfordringer og press. Jeg ønsker meg utfordringer og en faglig jobb på det nivået som jeg er utdannet. Jeg er 55 år. Men akk jeg har så lite krefter. Det virker som kreftene mine er brukt opp til mitt liv fram til i dag.

Jeg vil, men får ikke til.... Hva skal jeg gjøre får å få mer krefter. Skal jeg faktisk avfinne meg med at min kapasitet og mine krefter er på sparebluss.

Ellers så har jeg er godt liv på alle områder og jeg har alt jeg kan ønske meg. Men har jeg virkelig brukt opp kreftene min i mitt slitsomme liv?

Jeg vil mer.

Skrevet

Den første tanken som slo meg: alderdom?

Dette ble nesten som å få en bøtte iskaldt vann i hode, wenche med c.

Jeg er faktisk klar over at jeg er over femti, og er ikke dummere enn at jeg forstår at kreftene ikke er de samme lenger, men hvis du snakker om alderdom så må du først være pensjonist. Det vanlige er å kunne arbeide 100 % fram til fylte 67 år. Noen går av ved fylte 62 år.

Jeg vil gjerne ha ett mer reflektert svar enn at jeg er gammel.

Gjest megogmeg
Skrevet

Trening? Stjeler krefter i starten - men avler energi etter en stund :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I hovedsak tror jeg det kan være to svar på ditt spørsmål: