Gå til innhold

Krefter, NHD.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt imange år. Jeg var mye på dol her før i verden. Jeg har fått behandling hos psykolog i 5 år. Med veldig bra effekt. Jeg har gått hos psykomotorisk behandler i 2 år, og det har vært kjempebra. Jeg føler meg helt topp.

Jeg har ikke vært opptatt av diagnose på meg selv, jeg har bare jobbet og jobbet for å fikse livet mitt og få det bedre i hverdagen. Det synes jeg at jeg har fått.

Det jeg har jobbet mot er at jeg skal jobbe 100% i arbeidslivet og fungere optimalt som jeg ser andre gjør rundt meg. Men faktum er at jeg orker ikke så mye som andre ser jeg. Det tar lang tid for meg og "nullstille" meg i hverdagen og jeg blir mye mer sliten enn det som er vanlig hos andre.

Jeg jobber 50% i en jobb uten utfordringer og press. Jeg ønsker meg utfordringer og en faglig jobb på det nivået som jeg er utdannet. Jeg er 55 år. Men akk jeg har så lite krefter. Det virker som kreftene mine er brukt opp til mitt liv fram til i dag.

Jeg vil, men får ikke til.... Hva skal jeg gjøre får å få mer krefter. Skal jeg faktisk avfinne meg med at min kapasitet og mine krefter er på sparebluss.

Ellers så har jeg er godt liv på alle områder og jeg har alt jeg kan ønske meg. Men har jeg virkelig brukt opp kreftene min i mitt slitsomme liv?

Jeg vil mer.

Skrevet

Den første tanken som slo meg: alderdom?

Dette ble nesten som å få en bøtte iskaldt vann i hode, wenche med c.

Jeg er faktisk klar over at jeg er over femti, og er ikke dummere enn at jeg forstår at kreftene ikke er de samme lenger, men hvis du snakker om alderdom så må du først være pensjonist. Det vanlige er å kunne arbeide 100 % fram til fylte 67 år. Noen går av ved fylte 62 år.

Jeg vil gjerne ha ett mer reflektert svar enn at jeg er gammel.

Gjest megogmeg
Skrevet

Trening? Stjeler krefter i starten - men avler energi etter en stund :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I hovedsak tror jeg det kan være to svar på ditt spørsmål:

1. Ja, det finnes mennesker som har mindre energi enn andre. Om det er meget uttalt, har det fått navn som nevrasteni, psykasteni og lignende.

2. Er det et restsymptom av din depresjon? Det er mulig å bli stort sett kvitt depresjonen, men ha et finnes restsymptomer. Om dette er tilfelle med deg, vil jeg sterkt anbefale at du prøver medisinen Wellbutrin.

Skrevet

Trening? Stjeler krefter i starten - men avler energi etter en stund :)

Tusen takk for svar. Jeg skal foreslå den medisinen for legen min.

Takk til policy for ett trivelig svar. Kanskje både du og jeg kan få nytte av den medisinen NHD foreslår. Jeg vil i hvert fall prøve.

Sist jeg var hos psykomotorikeren så snakket vi om akkurat dette. Hun har registret min mangel på krefter. Slik hun hadde registret meg så ville hun anbefalle meg å jobbe 50% i fortsettelsen. Men faktum er at jeg er i ferd med å kjede meg i hjel på jobb. Jeg blir desperat av mangel på faglig arbeid.

Jeg skal undersøke saken på arbeidsplassen. Jeg kan settes til annet arbeid. Til våren har jeg søkt på etterutdanning. Det blir en utfordring.

Jeg føler at min situasjon er endret nå..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...