Gå til innhold

Spørreskjemaer fra DPS

Anbefalte innlegg

Gjest Irritert pasient

Jeg pleier vanligvis å være veldig samarbeidsvillig og ønsker å svare på spørreskjemaer, være med på opplæring av studenter osv. Har vært i kontakt med psykiatrien i ganske mange år nå. Det siste året har jeg gått til et DPS hvor jeg føler at jeg får hjelp, men jeg får "hele tiden" brev med ulike spørreskjemaer, forespørsler om å være med i forskning, hovedfagsoppgaver og alt mulig! Til nå har jeg svart på alt, men nå begynner jeg å bli lei!!!

Det er svært få av vennene mine og familien min som vet at jeg får behandling mot psykiske lidelser så jeg ønsker å bare gå til DPS når jeg har time og ikke ha noe med dem resten av tiden. Jeg føler meg som en ufrivillig forsøkskanin når jeg hele tiden får tilsendt sånt. Det er klart at jeg kan la være å svare på sånne skjemaer og si nei til å være med på forskning, men dersom jeg ikke sender inn så sender de jammen meg skjemaet på nytt! Sammen med et brev der de forklarer hvor viktig dette er for å hjelpe både meg og andre pasienter...

Jeg vil gjerne ha hjelp, men jeg vil ikke at noen skal få utdelt mitt navn og min adresse uten at jeg gir tillatelse til det. Jeg vil komme til DPS, jeg vil ikke at DPS skal komme til meg. Dette er da mitt hjem! Jeg ville ikke hatt noen problemer med å svare på et skjema mens jeg er der, men jeg vil ikke ha all slags dritt sendt hjem til meg.

Er jeg urimelig når jeg tenker sånn? Og har jeg noen mulighet til å unngå å få sånne brev hjem? Kan selvsagt spørre behandleren min, men vil bare lufte det her først...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291355-sp%C3%B8rreskjemaer-fra-dps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

"jeg får "hele tiden" brev med ulike spørreskjemaer, forespørsler om å være med i forskning, hovedfagsoppgaver og alt mulig! Til nå har jeg svart på alt, men nå begynner jeg å bli lei!!!"

Da har du vel gjort ditt og mere til! Er det vanlig å få så mange forespørsler? Ditt navn og adresse blir nok behandlet het fortrolig. Regner med det er DPS'et som sender ut brev fra pasientregisteret og ikke utdeler dette til studenter. Ellers brytes forvaltningsloven mht taushetsplikten og personvern.

Spørreskjemaene du får tilsendt som har forbindelse med behandlingen av deg, synes jeg du fortsatt skal fylle ut om du mot formodning skulle motta flere. Normalt gir man vel dette til pasienten direkte enn å sende i brevs form.

Det går sikkert an å reservere seg mot slikt, akkurat som en kan reservere seg mot reklame og telefonselgere. Burde i hvert fall være mulig!

Skulle tro din DPS er veldig populær siden du får så mye tilsendt i posten!

Du er i din fulle rett til å si at du ikke ønsker post hjem til deg. Jeg syns du skal si det du har skrevet her, at det er greit for deg å svare på skjemaer på DPS'en, men at du ikke vil ha skjemaer hjem.

Av en eller annen grunn så mistenker jeg at du akkurat har fått purring på det samme som meg, en undersøkelse i regi av Kunnskapsenteret om poliklinisk behandling ved DPS. Da har navnet ditt kommet fra DPS'et ditt og jeg går ut fra at du kan reservere deg ved å si fra.

Men du behøver ikke å svare noe mer hvis ikke du vil. Spørreskjemaene kommer i anonyme konvolutter adressert til deg. Åpne dem, kikk ned i, ta det ut av konvolutten for å ta bort sammenhengen mellom navnet på konvolutten og skjemaet og kast det. Simple as that.

Gjest Irritert pasient

Av en eller annen grunn så mistenker jeg at du akkurat har fått purring på det samme som meg, en undersøkelse i regi av Kunnskapsenteret om poliklinisk behandling ved DPS. Da har navnet ditt kommet fra DPS'et ditt og jeg går ut fra at du kan reservere deg ved å si fra.

Men du behøver ikke å svare noe mer hvis ikke du vil. Spørreskjemaene kommer i anonyme konvolutter adressert til deg. Åpne dem, kikk ned i, ta det ut av konvolutten for å ta bort sammenhengen mellom navnet på konvolutten og skjemaet og kast det. Simple as that.

Jepp, det er nok det samme! Jeg skjønner at det er viktig å vite hvordan man synes behandlingen er, men jeg synes jeg har fått alt for mye tilsendt derfra i det siste. Det er klart at jeg ikke må svare, men jeg synes det er slitsomt når jeg får purrebrev og det der blir poengtert hvor viktig det er at man svarer og jeg får så dårlig samvittighet dersom jeg ikke svarer... :-/ Samtidig så er jeg såpass deprimert at jeg synes det hele er et veldig ork. Og jeg liker ikke at noen flere enn absolutt nødvendig skal vite at jeg går i behandling. Tror jeg skal ta det opp med behandleren min at jeg ikke orker sånt.

Jepp, det er nok det samme! Jeg skjønner at det er viktig å vite hvordan man synes behandlingen er, men jeg synes jeg har fått alt for mye tilsendt derfra i det siste. Det er klart at jeg ikke må svare, men jeg synes det er slitsomt når jeg får purrebrev og det der blir poengtert hvor viktig det er at man svarer og jeg får så dårlig samvittighet dersom jeg ikke svarer... :-/ Samtidig så er jeg såpass deprimert at jeg synes det hele er et veldig ork. Og jeg liker ikke at noen flere enn absolutt nødvendig skal vite at jeg går i behandling. Tror jeg skal ta det opp med behandleren min at jeg ikke orker sånt.

Høres ut som en god ide å ta det opp med behandler. Satser på at du får stoppet strømmen. Det er viktig å svare, ja, men hvis ikke du orker, så orker du ikke. De er avhengige av en viss svarprosent for å kunne gå god for undersøkelsen, men det er alltid frafall. Vær en av de som ikke svarer med god samvittighet og la andre svare. Jeg har svart ;) Etter å ikke en gang ha åpnet den første forespørselen....

Annonse

Til info: I slike undersøkelser er det som regel lov til å purre én gang. Deretter skal de gi seg.

Ikke tenk på dette som noe du må være med på.

Du er i din fulle rett til å si at du ikke ønsker post hjem til deg. Jeg syns du skal si det du har skrevet her, at det er greit for deg å svare på skjemaer på DPS'en, men at du ikke vil ha skjemaer hjem.

Jeg har opplevd det samme. Har ikke noe i mot å fylle ut sånne skjemaer for så vidt. Det er jo bra at det blir forsket på hvordan forbedre tilbudet etc.

Men det var altså én undersøkelse jeg _ikke_ville være med på, pga jeg kjenner forskeren godt. Men jaggu ble den samme undersøkelsen prakket på meg, jeg antar ca 5-6 ganger. Helt til jeg gav meg og bare fylte ut. Og så kom de med den - igjen!! Da var det sånn at de skulle visst få pasienter til å fylle ut etter _hver_ gang de hadde vært innlagt.

Snakket med behandleren min om dette og hun fortalte meg at hun som min behandler kunne fylle ut skjemaet for meg, uten at jeg visste om det - og sende inn!! Dette var visst noe Datatilsynet har bestemt seg for.

Da ble jeg sint, kjente jeg.

Hjelpes, at det er mulig! Jeg ble provosert av at det _ikke_ går an å reservere seg mot dette.

Gjest Irritert pasient

Til info: I slike undersøkelser er det som regel lov til å purre én gang. Deretter skal de gi seg.

Ikke tenk på dette som noe du må være med på.

Nå er jeg så lei av disse skjemaene at jeg ikke gidder lengre, men jeg blir likevel irritert fordi jeg synes at de blander seg litt for mye borti mitt liv ved å på en måte komme og banke på døra mi og mase. Ikke kom til meg, jeg vil komme til dere!!! ;)

Gjest Jeg er god nok som jeg er

Hmm... Hvorfor kan ikke _jeg_ få et slikt skjema. Jeg skulle med glede evaluert litt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...