Gjest Anaconda-x Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Kan noen fortelle meg om det er en forskjell på disse to diagnosene og hva er i så fall det? Opplever at jeg blir angrepet igjen og igjen for samme "sak" der angrepet rettes med forskjellig innhold men med stor mistenksomhet. Som om jeg ikke legger meg "flat nok". Det terpes på temaet omat og omat, om jeg kan si det sånn. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Paranoid er et adjektiv. "En paranoid mann". Paranoia er et substantiv. "Han lider av paranoia". 0 Siter
Gjest Anaconda-x Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Paranoid er et adjektiv. "En paranoid mann". Paranoia er et substantiv. "Han lider av paranoia". Jeg trodde kanskje paranoia var mer alvorlig for den det gjelder. At vedk f eks hadde hallusinasjoner og lignende. Og at en paranoid f eks holder seg til en annerledes virkelighet. Slik at komunikasjon mellom to personer blir "slitsom". At det føles som om ingenting "går inn" , men stadig kvernes på, om du forstår. Kan du si noe mer om dette, NHD? 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Jeg trodde kanskje paranoia var mer alvorlig for den det gjelder. At vedk f eks hadde hallusinasjoner og lignende. Og at en paranoid f eks holder seg til en annerledes virkelighet. Slik at komunikasjon mellom to personer blir "slitsom". At det føles som om ingenting "går inn" , men stadig kvernes på, om du forstår. Kan du si noe mer om dette, NHD? Når det ene er adjektiv og det andre substantiv, er betydningen den samme. Det er med andre ord ingen meningsforskjell mellom ordene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.