Gå til innhold

Kombinasjonsterapi med Tolvon - NHD

Anbefalte innlegg

Startet nylig med Cipralex 10 mg og Tolvon - etter planen skal Cipralex etter hvert erstattes med Nefadar (på fritak). Jeg har fått beskjed om å trappe opp Tolvon gradvis til 30 mg, evt 60 mg. Etter fjorten dager bruker jeg fremdeles 10 mg; får "hangover" dagen etter til tross for at jeg tar Tolvon klokken åtte om kvelden, og jeg har ikke mulighet til å gå rundt i svime på jobb til klokken er tolv.

Vil bivirkningene av Tolvon bli sterkere dersom jeg øker dosen? Og vil Nefadar motvirke den sløvheten jeg nå opplever? Finnes det eventuelt et annet preparat jeg kan kombinere med Nefadar?

Jeg har diagnosen alvorlig, tilbakevendende depresjon, uten angst, men med søvnproblemer i de verste periodene. Har tidligere fått 300 mg Efexor med grei effekt, men med voldsomme bivirkninger - derfor forsøker jeg nå nye medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291412-kombinasjonsterapi-med-tolvon-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vil bivirkningene av Tolvon bli sterkere dersom jeg øker dosen?

S: Ikke nødvendigvis. Du kan gjøre et forsøk på fredag om du ikke skal på arbeid på lørdag.

Og vil Nefadar motvirke den sløvheten jeg nå opplever?

S: Ikke sløvheten du opplever av Tolvon.

Finnes det eventuelt et annet preparat jeg kan kombinere med Nefadar?

S: Remeron.

S: Ikke nødvendigvis. Du kan gjøre et forsøk på fredag om du ikke skal på arbeid på lørdag.

Tusen takk for svar :-) Godt poeng det med sløvheten - noe kan selvfølgelig også skyldes depresjonen.

Ser av Legemiddelhåndboka at Tolvon og Remeron står oppført samme sted og med samme bivirkninger. På individnivå kan man vel likevel oppleve mindre/større bivirkninger av det andre preparatet?

Tusen takk igjen - har tatt 20 mg de siste to dagene, og selv om søvnen har vært komaliknende, har ikke "hangoveren" vært verre enn den jeg opplevde på 10 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...