Gå til innhold

hvordan vite forskjellen på PF og depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest balansekunstneren

Hvis en person er svært deprimert, hvordan vite om det er snakk om depresjon eller personlighetsforstyrrelse , eller en kombinasjon?

Jeg er bipolar. Og under mine depressive episoder så har jeg alltid fått en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Det er som om jeg blir veldig unnvikende når jeg er så langt nede og jeg er overbevist om at ingen liker meg, og at de prater stygt bak ryggen min. når depresjonen avtar så forsvinner også disse tankene. Men da har jeg allerede fått nok en PF.

Så det jeg lurer på er: hvordan kan man vite om personen "bare" er deprimert eller om det ligger personlighetsproblematikk i bunn?

Fortsetter under...

Gjest swana wats

misforstår jeg innlegget ditt eller får du en ny personlighetsforstyrrelsesdiagnose for hver depresjon ??

hvis du bare har symptomer på pf under en episode så skal du ikke ha noen pf diagnose slik jeg har forstått det...

jeg har tilogmed skjært meg opp og fått arr på halve kroppen da jeg svingte pga bipolar lidelse da jeg var yngre, men har aldri fått noen pf diagnose for det.

En skulle jo tro jeg hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrret, men tydeligvis ikke :)

Jeg blir paranoid når jeg er deprimert, men har aldri fått diagnosen personlighetsforstyrrelse for det. Hvis du har det må du vel ha symptomer hele tiden og ikke kun når du er deprimert? Dette mener nå ihvertfall mitt "rare" hode :-)

Gjest Jeg er god nok som jeg er

Jeg blir paranoid når jeg er deprimert, men har aldri fått diagnosen personlighetsforstyrrelse for det. Hvis du har det må du vel ha symptomer hele tiden og ikke kun når du er deprimert? Dette mener nå ihvertfall mitt "rare" hode :-)

Det mener mitt "rare" hode også. Men enkelte leger mener visst noe helt annet. Derfor hadde det vært veldig interessant med et svar fra NHD.

Nils Håvard Dahl, psykiater

PF er en vedvarende og typisk uheldig personlighet som gir subjektivt ubehag/evt ubehag for andre og/eller betydelig funksjonsnedsettelse. Den er der hele tiden og opptrer ikke kun i sykdomsepisoder.

Andre diagnoser som feks depresjon opptrer episodisk med friske perioder i mellom.

En kan ikke sette en PF diagnose kun pga hvordan en pasient er under en depresjon.

Gjest Stump pilla hadde jo vært fint

Dette kan jo relateres litt til min tråd (rett under denne tråden) og...

Jeg skjønner at PF er noe som varer lenge, noe som ligger "under" andre symptomer...

Men hvis man kan medisinere en PF, hvorfor kaller man det PF da? Man kan jo ikke medisinere vekk ting som ensomhet... eller filosofisk overbevisning for den saks skyld...

Skulle ønske noen kunne forklare meg dette. :D

Annonse

Gjest balansekunstneren

PF er en vedvarende og typisk uheldig personlighet som gir subjektivt ubehag/evt ubehag for andre og/eller betydelig funksjonsnedsettelse. Den er der hele tiden og opptrer ikke kun i sykdomsepisoder.

Andre diagnoser som feks depresjon opptrer episodisk med friske perioder i mellom.

En kan ikke sette en PF diagnose kun pga hvordan en pasient er under en depresjon.

''En kan ikke sette en PF diagnose kun pga hvordan en pasient er under en depresjon.

''

det kan man tydeligvis.

i mitt tilfelle så har jeg måttet svare på spørreskjemaer. Når jeg er som mest deprimert så er alt svart hvitt, alle mennesker er fæle, og alle har noe i mot meg. Når jeg kommer til meg selv etter en stund så innser jeg alt det jeg har fortalt psykologen. Men diagnosen(e) blir jeg ikke kvitt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

''En kan ikke sette en PF diagnose kun pga hvordan en pasient er under en depresjon.

''

det kan man tydeligvis.

i mitt tilfelle så har jeg måttet svare på spørreskjemaer. Når jeg er som mest deprimert så er alt svart hvitt, alle mennesker er fæle, og alle har noe i mot meg. Når jeg kommer til meg selv etter en stund så innser jeg alt det jeg har fortalt psykologen. Men diagnosen(e) blir jeg ikke kvitt.

Dette er ikke i tråd med god faglig diagnostikk.

Kort sagt er det bare tull.

Gjest swana wats

Dette kan jo relateres litt til min tråd (rett under denne tråden) og...

Jeg skjønner at PF er noe som varer lenge, noe som ligger "under" andre symptomer...

Men hvis man kan medisinere en PF, hvorfor kaller man det PF da? Man kan jo ikke medisinere vekk ting som ensomhet... eller filosofisk overbevisning for den saks skyld...

Skulle ønske noen kunne forklare meg dette. :D

ensomhet er vel ikke noe personlighetstrekk.

dessuten vil vel heller ikke stemningsstabiiserende kurere en personlighetsforstyrrelse, men være en tilleggshjelp for noen.

En med bipolar lidelse bør bruke stemninsstabiliserende resten av livet, en med "bare" personlighetsforstyrrelse kan forsøke uten når han/hun har vært stabil noen år og fått et stabilt liv...

dessuten tror jeg det er mye biologi i en personlighet.

Det ser jeg på faren min og meg, som jeg ikke ble kjent med før etter jeg var voksen.

Men jeg ser hvor jeg har arvet nærtagenheten min fra :P

Gjest Stump pilla hadde jo vært fint

ensomhet er vel ikke noe personlighetstrekk.

dessuten vil vel heller ikke stemningsstabiiserende kurere en personlighetsforstyrrelse, men være en tilleggshjelp for noen.

En med bipolar lidelse bør bruke stemninsstabiliserende resten av livet, en med "bare" personlighetsforstyrrelse kan forsøke uten når han/hun har vært stabil noen år og fått et stabilt liv...

dessuten tror jeg det er mye biologi i en personlighet.

Det ser jeg på faren min og meg, som jeg ikke ble kjent med før etter jeg var voksen.

Men jeg ser hvor jeg har arvet nærtagenheten min fra :P

Jeg synes ensomhet er et personlighetstrekk jeg, det er jo noen som er konstant ensomme, selv om de fungerer helt bra og ikke er syke. Men det kan jo være kun en sporadisk følelse og, da.

Det at man skiller mellom "symptomdiagnoser" og "karakterdiagnoser" er kanskje bare noe tradisjonelt, noe fra gamle dager? :D

Gjest BipolarII...jeg visst

''

det kan man tydeligvis.

Jeg har det også sånn i en depresjon Psyken sa sist at personlighetstrekk kommer tydeligere frem i en depresjon :o Så nå VIL jeg ikke be om journalutskrift i redsel for at jeg har fått en diagnose jeg ikke vet om.....

Har ellers ikke noen slike problemer i mitt daglige liv, bare når jeg er deppa. Og da er jo funksjonsnedsettelsen stor og fører til stort ubehag for meg... Diagnostistikkprofesjonalitet a la NHD skulle vært gjengs over. Skummelt det der utsagnet til psyk sist + det du har opplevd!

Jeg har det også sånn i en depresjon Psyken sa sist at personlighetstrekk kommer tydeligere frem i en depresjon :o Så nå VIL jeg ikke be om journalutskrift i redsel for at jeg har fått en diagnose jeg ikke vet om.....

Har ellers ikke noen slike problemer i mitt daglige liv, bare når jeg er deppa. Og da er jo funksjonsnedsettelsen stor og fører til stort ubehag for meg... Diagnostistikkprofesjonalitet a la NHD skulle vært gjengs over. Skummelt det der utsagnet til psyk sist + det du har opplevd!

''Psyken sa sist at personlighetstrekk kommer tydeligere frem i en depresjon :o ''

Hmm.. Sa h*n noe om hvorfor?

Annonse

Gjest pærebrus875

''Psyken sa sist at personlighetstrekk kommer tydeligere frem i en depresjon :o ''

Hmm.. Sa h*n noe om hvorfor?

Kanskje det kommer av at ved en depresjon så synker jo selvfølelsen noe, og da har jo mange lett for å tenke at alle syns negativt om dem. At da f eks paranoid pf kommer enda sterkere til syne der enn hva en "normalt deprimert" person ville ha hatt det?

Kanskje det kommer av at ved en depresjon så synker jo selvfølelsen noe, og da har jo mange lett for å tenke at alle syns negativt om dem. At da f eks paranoid pf kommer enda sterkere til syne der enn hva en "normalt deprimert" person ville ha hatt det?

Har tenkt på det samme selv ;)

Gjest BipolarII...jeg visst

Aner ikke jeg. Er i alle fall ikke en som tror folk visker rart om meg eller baksnakker meg eller vil meg vondt. Men jeg kan reagere mer sånn at jeg blir mer nærtagende og tolke ting verre enn det er ment som. Om du skjønner hva jeg mener.

Men problemene er ikke sånn ellers da, bare når jeg er deppa. Takk, lov og pris for det. Er nok med BP. Så om det er kommet til en diagnose eller flere basert på hvordan jeg er når jeg er deppa, er det ganske rart, Men psykutsagnet tilsa vel noe i den retning :o

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...