Gå til innhold

Forskjellen på sjel og ånd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Stump pilla hadde jo vært fint

Her må du nok spesifisere i hvilken kontekst du tenker, for her verserer det virkelig mye forskjellig lære. :-)

Men "sjel" og "ånd" har vel ikke så mye med psykiatri å gjøre - psykiatrien er en gren innen medisinen, som springer ut av det naturvitenskapelige idealet.

Imidlertid godt mulig du finner en eller annen psykologisk retning, dog.

Annonse

Gjest Ignatius81

Hjernen er klart for meg setet til sjelen.

Det er der man har forestillingene sine, hukommelsen, ideene, sansene, alt egentlig. Det man kan identifisere som sjelen må vel ligge i hjernen.

Hjernen er vel likevel organet, og sjelen er tankene dine. To forskjellige ting muligens.

Gjest Ignatius81

Hjernen er klart for meg setet til sjelen.

Det er der man har forestillingene sine, hukommelsen, ideene, sansene, alt egentlig. Det man kan identifisere som sjelen må vel ligge i hjernen.

Hjernen er vel likevel organet, og sjelen er tankene dine. To forskjellige ting muligens.

Forskjellen på ånd og sjel blir uklart for meg. Jeg er ikke religiøs av meg, så for meg blir det to begreper som forklarer noenlunde det samme.

Nils Håvard Dahl, psykiater

sjel f1 el. m1 (trol fra glty el. gfris, trol besl med norr sál 'sjel')

1 åndelig kraft hos et menneske som gjør at det kan tenke, føle og ville, menneskets indre, sinn, hug være syk både på kropp og s- / få ro i s-en / han bad i sin s- om at det måtte gå godt / en stemme i s-ens dyp / gå inn for noe med liv og s- / legge hele sin s- i noe

2 den åndelige delen av et menneske sett ut fra et religiøst synspunkt el. i forhold til Gud, og som blir regnet for å være udødelig be for sin s-s frelse / sverge ved sin s-s salighet / selge sin s- / brukt som forsikring: det har du, min s-, rett i

3 drivende kraft være s-en i et foretakende / diktene hans mangler s- åndfullhet, indre liv

4 menneske, individ det var ikke en levende s- der / to s-er og en tanke det at to tenker på det samme

ånd m1 (norr ǫnd 'ånde, pust; sjel, liv', bet. påvirket av lat. spiritus, fr esprit, ty. Geist, jf *ånde)

1 høyere bevissthets- og tankeliv, sjel, sinn å-en er villig, men kjødet er skrøpelig (Matt 26,41, gl oversettelse) / helsebot både for å- og legeme / de fattige i å-en (Matt 5,3, gl oversettelse) se fattig / jeg så meg i å-en stå på scenen i tankene / sjel (2) far, i dine hender overgir jeg min å- (Luk 23,46)

2 menneske som utmerker seg intellektuelt, personlighet han tilhørte de store å-er i forrige århundre / være den ledende å- i organisasjonen

3 menneskesjel som noe uavhengig av kroppen, gjenferd de avdødes å-er gikk igjen / overnaturlig, ulegemlig vesen Den Hellige Å- Guds eksistens som en del av treenigheten / demon mane å-er / onde å-er / forsvinne som en å- i en fillehaug fort og lydløst / være ens gode å- ha heldig innflytelse på en / mine tjenende å-er personer som hjelper meg

4 inspirasjon få å-en over seg

5 idéinnhold, grunntanke kristendommens å- / lovens, kunstverkets å- / (livs)oppfatning dette er helt i Bjørnsons å- / sinnelag, stemning, innstilling det rådde en god å- i hjemmet, i klassen / kampå-, lagå-

6 i uttr oppgi å-en dø

Takk til Bokmålsordboka :-)

sjel f1 el. m1 (trol fra glty el. gfris, trol besl med norr sál 'sjel')

1 åndelig kraft hos et menneske som gjør at det kan tenke, føle og ville, menneskets indre, sinn, hug være syk både på kropp og s- / få ro i s-en / han bad i sin s- om at det måtte gå godt / en stemme i s-ens dyp / gå inn for noe med liv og s- / legge hele sin s- i noe

2 den åndelige delen av et menneske sett ut fra et religiøst synspunkt el. i forhold til Gud, og som blir regnet for å være udødelig be for sin s-s frelse / sverge ved sin s-s salighet / selge sin s- / brukt som forsikring: det har du, min s-, rett i

3 drivende kraft være s-en i et foretakende / diktene hans mangler s- åndfullhet, indre liv

4 menneske, individ det var ikke en levende s- der / to s-er og en tanke det at to tenker på det samme

ånd m1 (norr ǫnd 'ånde, pust; sjel, liv', bet. påvirket av lat. spiritus, fr esprit, ty. Geist, jf *ånde)

1 høyere bevissthets- og tankeliv, sjel, sinn å-en er villig, men kjødet er skrøpelig (Matt 26,41, gl oversettelse) / helsebot både for å- og legeme / de fattige i å-en (Matt 5,3, gl oversettelse) se fattig / jeg så meg i å-en stå på scenen i tankene / sjel (2) far, i dine hender overgir jeg min å- (Luk 23,46)

2 menneske som utmerker seg intellektuelt, personlighet han tilhørte de store å-er i forrige århundre / være den ledende å- i organisasjonen

3 menneskesjel som noe uavhengig av kroppen, gjenferd de avdødes å-er gikk igjen / overnaturlig, ulegemlig vesen Den Hellige Å- Guds eksistens som en del av treenigheten / demon mane å-er / onde å-er / forsvinne som en å- i en fillehaug fort og lydløst / være ens gode å- ha heldig innflytelse på en / mine tjenende å-er personer som hjelper meg

4 inspirasjon få å-en over seg

5 idéinnhold, grunntanke kristendommens å- / lovens, kunstverkets å- / (livs)oppfatning dette er helt i Bjørnsons å- / sinnelag, stemning, innstilling det rådde en god å- i hjemmet, i klassen / kampå-, lagå-

6 i uttr oppgi å-en dø

Takk til Bokmålsordboka :-)

Du verdens min, dette var litt av en kunngjøring :-). Kanskje du skulle vurdere å bli prest? :-)

Annonse

Min sønns ene kompis har foreldre som begge er prester. Internett brukes like mye der i gården :-)

Det er bra! Husker bestemor så på TV`n som "et syndens instrument", hun var fanatisk religiøs da, alt var syndig der igården. Synes det er bra at verden går framover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...