Gå til innhold

Deprimert pga overvekt

Anbefalte innlegg

Gjest tjukk og lei

Jeg har vært deprimert i en årrekke, har gått til behandling for det med en viss effekt, men fortsatt er jeg nedstemt nærmest hele tiden.

Jeg er overvektig, og hver slankekur ender med pluss noen kilo. Jeg vet fasiten for å gå ned i vekt, men mat og følelser henger sammen for meg.

Jeg tror selv at hvis jeg var slank ville jeg vært i stand til å minske litt på egen selvforakt. Derfor tror jeg at det er der jeg må begynne.

Da jeg nevnte min overvekt for psykologen mente han at den må jeg vente med å bry meg med til depresjonen var over. Det ble for mye for meg å komme over depresjonen (som var ille da..) og gå ned i vekt samtidig.

Finnes det ikke noen behandling som retter seg mot f.eks. problemer med mat, overspising, og egen selvforakt. Jeg må si at jeg virkelig hater meg selv, hver morgen ser jeg et ynkelig, svakt, fett menneske i speilet, og jeg vet at så lenge jeg hater meg selv vil jeg også sabotere mine egne forsøk på å endre livsstil.

Dette høres sikkert dumt og banalt ut, og jeg vet at jeg burde klare dette selv, men jeg klarer det ikke. Jeg får ofte følelsen av at "snart dør jeg uten at jeg har fått leve noen år med en slank kropp". Ja - kroppen min er mitt hovedfokus - for den er stå stor at den har overtatt hele livet mitt.

Må jeg virkelig først bli kvitt depresjonen før jeg kan gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291617-deprimert-pga-overvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet "fasiten" for å gå ned i vekt, og har gjort alt riktig flere ganger (?), men likevel er du ikke blitt slank, du har i stedet lagt på deg enda mer. Kanskje du skal revurdere "fasiten"? Den har jo åpenbart ikke løst ditt problem.

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, bortsett fra at kropp og vekt ikke har en så altoverskyggende plass i livet mitt. Det er noe jeg absolutt bør gjøre noe med av hensyn til helsa. Jeg har (etter x antall år) gitt opp å finne en rask løsning på mine psykiske problemer, så jeg prøver å gjøre noe med vekta før den ødelegger min fysiske helse også.

Det kan høres ut som depresjonen henger sammen med overvekten, men kan det være en mulighet for at du bruker overvekten som en "unnskyldning" for å skyve bort andre årsaker?

Hvordan er depresjonen nå? Jeg tror ikke det er lurt å fokusere for mye på slanking mens depresjonen er på det verste. Det er vanskelig å gjøre noe med spiseproblemer, og du kommer ganske sikkert til å støte på problemer og tilbakeslag underveis. Da er det fint om du ikke er så deprimert at ethvert lite tilbakeslag sender deg helt til bunns igjen.

Kanskje du skal jobbe med selvbildet ditt? At du er noe mer enn en overvektig person som overspiser? Du har andre egenskaper du kan fokusere på. Er du heldig finner du også noe som er positivt ved deg selv (utseende eller andre ting).

Slankekurer hjelper ikke, det har du jo erfart. Det som må til er faktisk en livsstilsendring. Spise sunnere og røre seg litt mer. Det er fasiten.

Jeg kan ingenting om depresjoner og sånt så hvorvidt det er umulig å spise sunt og prøve å røre litt på seg selv om man deperimert skal jeg ikke uttale meg om egentlig... Selv om jeg ikke helt skjønner at det skal være umulig?

Annonse

Slankekurer hjelper ikke, det har du jo erfart. Det som må til er faktisk en livsstilsendring. Spise sunnere og røre seg litt mer. Det er fasiten.

Jeg kan ingenting om depresjoner og sånt så hvorvidt det er umulig å spise sunt og prøve å røre litt på seg selv om man deperimert skal jeg ikke uttale meg om egentlig... Selv om jeg ikke helt skjønner at det skal være umulig?

Er du veldig deprimert kan det være en kamp å få til den minste lille ting, bare det å komme seg ut av senga og pusse tenner kan virke uoverkommelig. Å legge om livsstilen og innføre nye vaner er vanskelig nok når en er frisk. :- )

En annen ting er at det kan være bedre å bygge opp selvtilliten med ting en mestrer og bruke energien på det, enn å slite seg helt ut på noe en vet en ikke kommer til å lykkes med (på første forsøk). Når en er deprimert er det også mye lettere å tolke det minste tilbakeslag som at "dette er umulig" og gi helt opp. Det å ikke få til noe blir mye verre når en er deprimert, det kan lett forsterke depresjonen.

Jeg skjønner at du ikke har slitt med depresjon selv. :- )

Jeg vil anbefale kognitiv terapi her. Ikke begynn på en ny slankekur, men lær deg måter å tenke på som kan gi deg et bedre liv. Anbefaler også en bok som heter "Tenk deg slank" (hukser ikke forfatteren) som baserer seg på kognitiv terapi, og som hjalp meg utrolig mye. Med den slår du to fluer i en smekk - du lærer deg et tankemønster du vil få bruk for i bekjempelsen både av depresjonen og av overvekten:)

Er du veldig deprimert kan det være en kamp å få til den minste lille ting, bare det å komme seg ut av senga og pusse tenner kan virke uoverkommelig. Å legge om livsstilen og innføre nye vaner er vanskelig nok når en er frisk. :- )

En annen ting er at det kan være bedre å bygge opp selvtilliten med ting en mestrer og bruke energien på det, enn å slite seg helt ut på noe en vet en ikke kommer til å lykkes med (på første forsøk). Når en er deprimert er det også mye lettere å tolke det minste tilbakeslag som at "dette er umulig" og gi helt opp. Det å ikke få til noe blir mye verre når en er deprimert, det kan lett forsterke depresjonen.

Jeg skjønner at du ikke har slitt med depresjon selv. :- )

Nei, jeg har ikke slitt med depresjon og var derfor veldig forsiktig med å uttale meg. :o)

Det høres ut som det er vekten som gjør deg deprimert og da bør du vel starte med vekten?

Ut på tur aldri sur, er et godt ordtak.

Turer er bra for psyken og når psyken er bra får du lyst til å endre kostholdet også.

Konsekvensen er at du går ned i vekt og at humøret blir bedre,

Vel, det var min enkle løsning, men sikkert ikke like enkel for alle.

Hva med å begynne å trene evt. gå turer, ta øvelser? Hvis du kvier deg for å gå ut blant folk, kan du skaffe deg et treningsapparat hjemme. Det finnes hjelp å få. Men det koster penger. Du kan ta kontakt med ernæringsfysiologer, gå på grete roede kurs, dr. lindbergkurs ellers så er den en dame som jobber med mat og følelser. Hvis det er spiseforstyrrelse, bør du få hjelp for det. Se i gule sider. Jeg merker isåfall at jeg får det bedre med meg selv når jeg trener og spiser sunt. Det er nok motivasjon for meg til å gå ned i vekt. Hvis jeg må småspise spiser jeg mørk sjokolade, frukt, rosiner, mandler eller carotellegulrøtter. De er litt søte også. Ellers så drikker jeg grønn te som sier å være bra mot kreft og skal øke forbrenningen. Jeg drikker også mye vann. Middagene lager jeg i porsjoner som jeg varmer opp. Ikke se deg for mye i speilet og legg badevekten til side for en stund inntil du føler deg bedre. Å være for streng kan ødelegge motivasjonen. Gjør du en feil, er det bare å begynne på nytt. Lykke til!

Gjest Tynnere og glad

Hei

Kjenner meg igjen i problemet ditt. Var akkurat der du er nå. Jeg fikk god hjelp av fastlegen min. Han brukte kognitiv terapi i forhold til spisingen min, og jeg begynte trinn for trinn å bytte ut usunn mat med mager mat jeg kunne spise så mye jeg ville av. Da kiloene begynte å forsvinne ble jeg mer motivert, og begynte å trimme en time hver dag. Dette hjalp ikke bare på vekta men også på selvfølelse og depresjon.

Jeg gikk ned 30 kg på et år, og i hele denne perioden fikk jeg tett oppfølging av legen min.

Håper du klarer å komme i gang også. Jeg ble et nytt menneske.

Lykke til

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...