Gjest Jente31 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Er utredning alltid viktig før behandling, eller finnes det unntak? Kan man bli utredet og behandlet samtidig? Er det ulike typer psykoterapi for de ulike typer lidelser? Kan man som pasient velge type behandling (psykoterapi) selv (har en noe en skulle ha sagt)? Er det viktig (for psykoterapi) å ha innsikt i sine egne problemer, samt være målbevisst? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291634-noen-spm-om-psykoterapiutredning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yuzo Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 For å kunne behandle må man jo vite hva man skal behandle. Noen ganger er det helt åpenlyst, f.eks. en psykose, mens andre tilfeller kan ta tid. Hva slags behandling du trenger kan du sikkert ha medvirkning på, men det er jo helst spesialisten som vet hvilke piller du trenger, eller hvilken annen behandling som er anbefalt. Hvis du ikke har tilitt til at behandleren du går hos kan anbefale riktig behandling, bør du bytte behandler. Motivasjon hjelper mot alt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291634-noen-spm-om-psykoterapiutredning/#findComment-2343068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Utredning er "et must" før behandling kan startes. Et unntak er dersom man kommer til behandling og er utredet fra før. "Kan man bli utredet og behandlet samtidig?" Utredning først, så behandling. Step one, step two "Er det ulike typer psykoterapi for de ulike typer lidelser?" Det er gjerne slik at ulike behandlere har sin helning mot èn eller flere behandlingsmetoder. Altså som de har som "favoritter" eller føler seg mest komfortable med. De riktig gode behandlerne, tror jeg, er de som er eklektiske. Som evner å kunne bruke ulike metoder og innfallsvinkler alt etter som hvilke vansker pasienten har. Ikke minst har jeg troen på brukermedvirkning og at pasienten også bør kunne ytre ønsker de har om hvordan han/hun vil jobbe, hva som erfaringsmessig man liker eller man tror vil være en gunstig måte å arbeide på basert på hvordan man kjenner seg selv. Likeså ytringer om hva som passer en mindre bra. I psykiatrien er det i nokså varierende grad hvor mye brukermedvirkning den enkelte behandler lar pasienten få. "Kan man som pasient velge type behandling (psykoterapi) selv (har en noe en skulle ha sagt)?" Varierer på hvem du møter. Men i følge retningslinjene som er kommet for psykiatrien de siste årene, skal brukermedvirkning være noe som skal skje og følges. Tanken er at man skal få være med og påvirke egen behandling, slik får man lettere til et samarbeid, tror jeg. Det er veldig greit å kunne føle at man er på lik linje, ikke at man møter en "overmakt" som synes å vite alt mulig bedre enn deg selv og definerer for deg hva du trenger og ikke vektlegger det du sier. Da føler man seg jo, må vite, ikke særlig sett. "Er det viktig (for psykoterapi) å ha innsikt i sine egne problemer, samt være målbevisst?" Poenget med psykoterapi er jo at man skal lære seg selv bedre å kjenne og hvordan man fungerer. Å utvikle innsikt er et alfa og omega for å kunne vokse som menneske, noe som er hele målsettingen med psykoterapi. Å arbeide etter å nå et eller flere mål, er supert for terapi! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291634-noen-spm-om-psykoterapiutredning/#findComment-2343205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ignatius81 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg vil tro det. Jeg var hos en psykolog for flere år siden, men det fungerte ikke. Vi var ikke på bølgelengde. Jeg hadde heller ikke gode måter å beskrive mine tanker på. Derfor lærte jeg ingenting om meg selv, eller ble noe bedre etterpå. Dette trenger ikke gjelde for deg selvfølgelig. Vi tenker jo alle ulikt. Jeg blir i hvert fall mer produktiv når jeg målrettet søker etter et spesifikt mål i dagliglivet. Dette burde muligens også gjelde målsetninger for indre tanker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291634-noen-spm-om-psykoterapiutredning/#findComment-2343284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnugget Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 ''Er utredning alltid viktig før behandling, eller finnes det unntak? Kan man bli utredet og behandlet samtidig? Er det ulike typer psykoterapi for de ulike typer lidelser? Kan man som pasient velge type behandling (psykoterapi) selv (har en noe en skulle ha sagt)? Er det viktig (for psykoterapi) å ha innsikt i sine egne problemer, samt være målbevisst?'' Man kan bli utredet og behandlet samtidig ja. Jeg vil tro at det er klokt å ha noen samtaler med pasienten å lære deg å kjenne før en utredning påbegynnes. Jeg tror ikke det er ulike behandlinger for ulike lidelser. Men det er nok forsket på hva som er mest hensiktsmessig vedr ulike diagnoser. Er det psykoterapi du skal til? Hva med å prøve leveregel/kognitiv terapi? Det er den som har de beste resultatene - og jeg tror personlig at du kan ha veldig stor nytte av det! Om du kan velger, vet jeg ikke. Det spørs nok hvilken behandler du kommer til. Noen fokuserer på utelukkende psykoanalyse, andre på kognitiv terapi. Grunnen til at jeg anbefaler leveregel/kognitiv terapi for deg, og at den har så gode resultater, er at den kombinerer psykoanalyse og kogntiv terapi og denne har gitt meget bra resultater. Les gjerne boken til han som skapte denne retningen: "Gjenvinn livet ditt" av Yeffery Young mfl. Det er viktig å være målbevisst, men målene kommer også underveis som du stadig får nye erkjennelser....og selvinnsikt. Lykke til, og klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291634-noen-spm-om-psykoterapiutredning/#findComment-2343480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 ''Er utredning alltid viktig før behandling, eller finnes det unntak?'' Litt generelt tror jeg man kan si at psykiatere legger mer vekt på definisjonene enn psykologer og den DPS mer enn en privat praksiss. ''Kan man bli utredet og behandlet samtidig?'' Kommer kanskje litt an på hvor formelt utredningen gjøres. Under et behandlingsforløp vil det kunne komme fram nye sider ved psykdommen som bør sees som en del av utredningen. ''Er det ulike typer psykoterapi for de ulike typer lidelser?'' Noen typer behandling har større effekt på visse typer lidelse enn andre. Det som mest sannsynlig gir gode resultat er naturlige førstevalg. ''Kan man som pasient velge type behandling (psykoterapi) selv (har en noe en skulle ha sagt)?'' Du har selvsagt noe du skulle ha sagt, men du vil nok få problemer med å få en behandlig som behandler er vilt uenig i eller mangler kompetanse på. ''Er det viktig (for psykoterapi) å ha innsikt i sine egne problemer, samt være målbevisst?'' Selvinnsikt og målbevissthet er nyttig i de fleste sammenhenger, men det er ikke slik at man må væe en "fullkommen pasient". Var man det, trengte man vel ikke behandling. ;-) Håper du treffer behandlere som passer for deg og din situasjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291634-noen-spm-om-psykoterapiutredning/#findComment-2343515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Og lykkeønskninger. Har tenkt litt på dette, og er nå litt klokere :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291634-noen-spm-om-psykoterapiutredning/#findComment-2343736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.