Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg kjenner depresjonen ligger å "puster meg i nakken." Gjør alt for at den ikke skal fange meg. Tar solarium, tvinger meg til å ut, trene osv. Det er et ork å være sosial, føler en motvilje imot dette, vet ikke om det lønner seg å presse på eller ikke? Kroppen kjennes tung som bly. Hva gjør dere når depresjonen kommer, noen gode råd, ideer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Det jeg gjør for å ikke slite meg ut mer, er å enkelt å greit ikke å gjøre eller være med mer folk enn jeg gidder. Jeg er sosial, snakker mye på både msn, telefon og i virkeligheten med folk. Men som jeg har skrevet her i andre tråder, folk som bare syter og klager og så gir meg dårlig samvittighet hvis jeg ikke gidder å svare dem en dag, er ikke venner å samle på. Ev si ifra til dem om du virkelig vil holde på dem, at du ikke er noen klage-mottaker. Som ei av mine sytete venner gjorde, klagde til meg over ei annen venninne, jeg forslo å ta dette opp med hun andre, men nei det gikk jo ikke.. da kunne hun jo bli sur.. Sånt gidder jeg ikke! Jeg kan så klart høre på henne og så svare hva jeg syns om situasjonen, men når hun ikke har planer om å faktisk GJØRE noe med situasjonen.. hva er da vitsen med å si det til noen i det hele tatt? Slike venner er ikke bra å ha, spesielt ikke om du sliter med deg selv, slik jeg selv gjorde da jeg ble kjent med henne. Tok til slutt et valg om å bryte kontakten, da JEG ikke fikk noe støtte av henne, men hun skulle ha all verdens støtte av meg. Senk kravene til deg selv litt. Jeg føler i blant at jeg må gjøre tusen ting, men orker ikke noe av det. Sett opp ei liste over hva som MÅ gjøres, f eks må du få ryddet i noe fortest mulig, da det først, så tar du ting som BØR GJØRES etterpå. Kan du få satt opp en liste med hva du burde få gjort hver dag, blir det kanskje lettere å gjøre den ene tingen, enn å føle at du må gjøre "alt" samtidig. Du MÅ ikke støvsuge/vaske hver eneste dag f eks, ta det en gang i uka. Ikke stress med at alt må være perfekt, så lenge ikke huset ser ut som et bombenedslag, så gjør det ikke noe om det får samlet seg litt støv i vinduskarmen, skjønner? Ingenting blir noen gang helt 100% perfekt, så ikke prøv å få det til. Her i huset støver det mye pga vi har 3 pcer på et rom, men tørker jeg det bort en dag så går det få dager så er det like mye. Da tar jeg heller støvtørking en gang i uka eller noe, for å hindre at det blir "altfor mye" for det er ikke mulig å hindre støv her. Skjønner? Jeg ville følt meg mislykket om jeg skulle hatt hver krok ren hele tida, for jeg vet at det ikke går her. Så da får jeg prøve å holde det renest mulig heller. Dette er det mange som stresser med, og får derfor depresjoner/dårlig selvtillit, pga di ikke får noenting til å bli "perfekt". Nå er det mørkt, kaldt og jævlig ute. Tenn lys inne. Bak noe? Gjør noe du trives med, føl heller for å les en bok en dag du er sliten heller enn å tvinge deg til å være sosial. Ingen kutter all kontakt med deg om du sier nei en gang i blant. Noen tips til hvordan jeg holder humøret oppe ihvertfall . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ignatius81 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg dykker ned i de må jeg innrømme. Jeg greier ikke å holde tankene unna med tvang. Jeg mestrer de mye bedre enn ved første gang nå. I dag kan jeg få depressive innfall, men som jeg kan takle i hverdagen. En litt dypere bølgedal enn folk flest, men jeg blir bare mer og mer fungerende. Vi med depresjon har kanskje en livslang tilstand, en som kommer og går, men som de friske av oss kan kontrollere. Den dagen man , kjenner at de knusende negative følesene kommer, men automatisk mestrer problemene uten så veldig mye slit, så er man vel frisk. Jeg har blitt bedre til å mestre tankene mine, fordi jeg kontrollerer pusten bedre, pulsen min bedre, de fysiske reaksjonene på følelsene mine jeg har greier jeg liksom å kontrollere automatisk som når man spenner en muskel inne i seg. Jeg prøver å glede meg over de enkle ting, ta øynene bort fra horisonten, og heller konsentere meg om enkelttingene, ta små skritt som enkelte sier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saigon Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Motvekten til depresjon er kreativitet. Så for å holde depresjonen unna bør du prøve å gjøre noe du liker å holde på med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg er i en periode nå der jeg svinger veldig. Har akkurat kommet opp av gjørmen (bare et par dager siden), men føler nå at jeg er på vei nedover igjen Så...prøver å gjøre mest mulig ting som jeg trives med. Prøver å gi meg selv hyggelige opplevelser. Og prøver å ta tak i de negative tankene før de får utviklet seg for langt.. men samtidig er jeg jo lei av å sloss imot denne forbaskete depresjonen, og har bare lyst til å la utviklingen gå sin gang... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Det jeg gjør for å ikke slite meg ut mer, er å enkelt å greit ikke å gjøre eller være med mer folk enn jeg gidder. Jeg er sosial, snakker mye på både msn, telefon og i virkeligheten med folk. Men som jeg har skrevet her i andre tråder, folk som bare syter og klager og så gir meg dårlig samvittighet hvis jeg ikke gidder å svare dem en dag, er ikke venner å samle på. Ev si ifra til dem om du virkelig vil holde på dem, at du ikke er noen klage-mottaker. Som ei av mine sytete venner gjorde, klagde til meg over ei annen venninne, jeg forslo å ta dette opp med hun andre, men nei det gikk jo ikke.. da kunne hun jo bli sur.. Sånt gidder jeg ikke! Jeg kan så klart høre på henne og så svare hva jeg syns om situasjonen, men når hun ikke har planer om å faktisk GJØRE noe med situasjonen.. hva er da vitsen med å si det til noen i det hele tatt? Slike venner er ikke bra å ha, spesielt ikke om du sliter med deg selv, slik jeg selv gjorde da jeg ble kjent med henne. Tok til slutt et valg om å bryte kontakten, da JEG ikke fikk noe støtte av henne, men hun skulle ha all verdens støtte av meg. Senk kravene til deg selv litt. Jeg føler i blant at jeg må gjøre tusen ting, men orker ikke noe av det. Sett opp ei liste over hva som MÅ gjøres, f eks må du få ryddet i noe fortest mulig, da det først, så tar du ting som BØR GJØRES etterpå. Kan du få satt opp en liste med hva du burde få gjort hver dag, blir det kanskje lettere å gjøre den ene tingen, enn å føle at du må gjøre "alt" samtidig. Du MÅ ikke støvsuge/vaske hver eneste dag f eks, ta det en gang i uka. Ikke stress med at alt må være perfekt, så lenge ikke huset ser ut som et bombenedslag, så gjør det ikke noe om det får samlet seg litt støv i vinduskarmen, skjønner? Ingenting blir noen gang helt 100% perfekt, så ikke prøv å få det til. Her i huset støver det mye pga vi har 3 pcer på et rom, men tørker jeg det bort en dag så går det få dager så er det like mye. Da tar jeg heller støvtørking en gang i uka eller noe, for å hindre at det blir "altfor mye" for det er ikke mulig å hindre støv her. Skjønner? Jeg ville følt meg mislykket om jeg skulle hatt hver krok ren hele tida, for jeg vet at det ikke går her. Så da får jeg prøve å holde det renest mulig heller. Dette er det mange som stresser med, og får derfor depresjoner/dårlig selvtillit, pga di ikke får noenting til å bli "perfekt". Nå er det mørkt, kaldt og jævlig ute. Tenn lys inne. Bak noe? Gjør noe du trives med, føl heller for å les en bok en dag du er sliten heller enn å tvinge deg til å være sosial. Ingen kutter all kontakt med deg om du sier nei en gang i blant. Noen tips til hvordan jeg holder humøret oppe ihvertfall . Tusen takk for mange nyttige råd. Jeg har sluttet å stresse med dette husarbeidet for en del år tilbake, dette tror jeg går bra. Tror på dette med å finne noe som jeg ønsker å holde på med, noe som gir påfyll. Det er ihvertfall ikke husarbeide i mitt tilfelle, det hater jeg som pesten :-). Prøver så hardt jeg kan å la enkelte mennesker seile sin egen sjø. Har to djevler i familien som jeg gjerne skulle vært foruten. Må jo treffe dem innimellom også, i tillegg ringer de og trenger seg på. Skal prøve å skjerme meg så godt jeg kan ihvertfall. Takk igjen for gode råd :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg dykker ned i de må jeg innrømme. Jeg greier ikke å holde tankene unna med tvang. Jeg mestrer de mye bedre enn ved første gang nå. I dag kan jeg få depressive innfall, men som jeg kan takle i hverdagen. En litt dypere bølgedal enn folk flest, men jeg blir bare mer og mer fungerende. Vi med depresjon har kanskje en livslang tilstand, en som kommer og går, men som de friske av oss kan kontrollere. Den dagen man , kjenner at de knusende negative følesene kommer, men automatisk mestrer problemene uten så veldig mye slit, så er man vel frisk. Jeg har blitt bedre til å mestre tankene mine, fordi jeg kontrollerer pusten bedre, pulsen min bedre, de fysiske reaksjonene på følelsene mine jeg har greier jeg liksom å kontrollere automatisk som når man spenner en muskel inne i seg. Jeg prøver å glede meg over de enkle ting, ta øynene bort fra horisonten, og heller konsentere meg om enkelttingene, ta små skritt som enkelte sier. Tusen takk, skal prøve å fokusere på det "lille" som gir meg glede. En stor egoist skal jeg bli, tenker jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Motvekten til depresjon er kreativitet. Så for å holde depresjonen unna bør du prøve å gjøre noe du liker å holde på med. Takk, en god ide dette. Har faktisk lyst til bare sitte for meg selv, uten andre mennesker, og lage julepynt, skrive et dikt, høre musikk....sukk! Må visst se til å få ryddet litt plass til bare meg selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg er i en periode nå der jeg svinger veldig. Har akkurat kommet opp av gjørmen (bare et par dager siden), men føler nå at jeg er på vei nedover igjen Så...prøver å gjøre mest mulig ting som jeg trives med. Prøver å gi meg selv hyggelige opplevelser. Og prøver å ta tak i de negative tankene før de får utviklet seg for langt.. men samtidig er jeg jo lei av å sloss imot denne forbaskete depresjonen, og har bare lyst til å la utviklingen gå sin gang... Ja, kjenner til dette, bare gi f.... og få lov til å slukke lyset og legge seg rett ut, alene. Har så forferdelig mye tankekjør for tiden, så ikke sikkert jeg fikk så mye ro da men...:-). Skal ta med meg denne om å gjøre ting som er positive, noe jeg liker, som gir påfyll. Har du også mye fysiske symptomer når du blir deprimert? Kjennes ut som jeg er fullstendig utslitt, kan brukes til gulvtue, eller noe tror jeg. Gikk ei trapp nettopp og trodde jeg skulle besvime. Kjennes som om hodet er fyllt med sement, ikke spesielt intelligent nei. Ble ikke noe trening på meg idag, men i morgen kommer det en ny dag. Håper det går bra med deg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ignatius81 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Tusen takk, skal prøve å fokusere på det "lille" som gir meg glede. En stor egoist skal jeg bli, tenker jeg :-) Hehe, right you are... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ignatius81 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hehe, right you are... Men seriøst, man blir ikke egoistisk av å jobbe med seg selv, eller å glede seg over ting. Jeg må ha min tid alene, og mine sikre væremåter, for i hele tatt kunne være til nytte for andre. Slik er jeg bare akkurat nå, kan ikke kontrollere det. Men det går opp og ned, og når man er oppe så er man nytte for andre i det minste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tubbel Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 har du prøvd sånn lyslampe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 har du prøvd sånn lyslampe? Har mange lamper jeg :-), men ikke sånn lampe som du sikter til nei. Virker dette da og hva koster en sånn en? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Takk, en god ide dette. Har faktisk lyst til bare sitte for meg selv, uten andre mennesker, og lage julepynt, skrive et dikt, høre musikk....sukk! Må visst se til å få ryddet litt plass til bare meg selv :-) Kle på deg noen friske farger. Har du badekar, så kan du ta å krype ned i et deilig skumbad og tenne noen stearinlys og sette på fin musikk. Kjøp et lettfordøylig blad og kos deg godt. Prøv å gjenoppta en hobby eller sysler du har likt å drive med før. Kanskje kan du strikke et par ullsokker du kan bruke i vinterkulda, male et bilde, tegne en skisse, skrive en novelle eller lage noen julepakker? F.eks. kan du ta deg opp selv på pc'n og lese opp noe og vips så har du en lydbok Min lille tantunge ønsker seg en slik tantelydbok til jul. Kanskje du også kan finne glede i å lage en slik? Noe som får gitt tankekjøret en skikkelig pause er om du må gå på smale stier i skogen. Da må du konse på nettopp hvor du tråkker. Orker du ikke dra til skogs, kan du jo bare prøve når isen kommer på gata:P Om du klarer å tenke på annet enn hvor du skal flytte beina da for å ikke dette, ja da må du si ifra ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Kle på deg noen friske farger. Har du badekar, så kan du ta å krype ned i et deilig skumbad og tenne noen stearinlys og sette på fin musikk. Kjøp et lettfordøylig blad og kos deg godt. Prøv å gjenoppta en hobby eller sysler du har likt å drive med før. Kanskje kan du strikke et par ullsokker du kan bruke i vinterkulda, male et bilde, tegne en skisse, skrive en novelle eller lage noen julepakker? F.eks. kan du ta deg opp selv på pc'n og lese opp noe og vips så har du en lydbok Min lille tantunge ønsker seg en slik tantelydbok til jul. Kanskje du også kan finne glede i å lage en slik? Noe som får gitt tankekjøret en skikkelig pause er om du må gå på smale stier i skogen. Da må du konse på nettopp hvor du tråkker. Orker du ikke dra til skogs, kan du jo bare prøve når isen kommer på gata:P Om du klarer å tenke på annet enn hvor du skal flytte beina da for å ikke dette, ja da må du si ifra ) Takk :-). Isen har forsvunnet her nå, så kan gå ut ja, uten å falle. Ellers mange gode råd her, skal vurdere dette med novelle. Spørs om den blir litt deprimerende akkurat nå, så mye tanker som snur seg nedover her. Men jeg trenger jo ikke akkurat å gi den ut, kan kaste den etterpå :-). Ellers hørtes badekaret fristende ut, spørs om det blir det eller senga som vinner! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Men seriøst, man blir ikke egoistisk av å jobbe med seg selv, eller å glede seg over ting. Jeg må ha min tid alene, og mine sikre væremåter, for i hele tatt kunne være til nytte for andre. Slik er jeg bare akkurat nå, kan ikke kontrollere det. Men det går opp og ned, og når man er oppe så er man nytte for andre i det minste. Ja, enig med du der! Vet egentlig alt dette fra før, men lett å glemme. Hvis man sliter seg helt ut blir man jo ikke akkurat til noen glede for andre nei, snarere motsatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anuket Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Tusen takk for mange nyttige råd. Jeg har sluttet å stresse med dette husarbeidet for en del år tilbake, dette tror jeg går bra. Tror på dette med å finne noe som jeg ønsker å holde på med, noe som gir påfyll. Det er ihvertfall ikke husarbeide i mitt tilfelle, det hater jeg som pesten :-). Prøver så hardt jeg kan å la enkelte mennesker seile sin egen sjø. Har to djevler i familien som jeg gjerne skulle vært foruten. Må jo treffe dem innimellom også, i tillegg ringer de og trenger seg på. Skal prøve å skjerme meg så godt jeg kan ihvertfall. Takk igjen for gode råd :-) Hei. Hvis det er mørketids depresjon du sliter med, så finnes det lyslamper hos hudlegen. Du betaler en liten sum, og må ta dette 5 dager etter hverandre. Det pleier å holde for et par mnd. Skulle du trenge påfyll, er det bare å bestille flere timer. Du trenger ikke henvisning fra lege for dette. Du får også kjøpt disse lampene dyrt på apoteket, men de er på langt nær så effektive. Grunnen til at folk får disse depresjonene i mørketiden, er at vi ikke får nok melatonin. -Et hormon som utskilles fra hypofysen, og som vi får nok av om sommeren pga solen. Det er så enkelt at vi får sollyset gjennom øynene, og derfra videre inn i hjernen. (Hjernen er en underfundig ting) :-) Jeg håper at dette kan hjelpe, og at du ikke har en mer alvorlig og langvarig depresjon av andre grunner. -Been there, done that. Unner ingen det! Nyt dagen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Som regel er den bare der plutselig der, og da er sengen meg kjær-- men det jeg merker virker når jeg er på vei ned er MUSIKK! Sette meg ned med musikk eller gå en tur med mp3spiller....Jeg merker at det gir meg ekstra energi. Men noen ganger er selv den musikken jeg elsker mest bare skrik og skrål og irriterende kaos, så da hjelper ikke det heller! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2343729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tubbel Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Har mange lamper jeg :-), men ikke sånn lampe som du sikter til nei. Virker dette da og hva koster en sånn en? Det er dyrt ja, men det er dokumentert virkning det. Nå i vintertia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291671-hvordan-unng%C3%A5-depresjonen/#findComment-2344158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.