Gå til innhold

Stolthet og dårlig selvbilde

Anbefalte innlegg

Hvis en egentlig har dårlig selvtillitt.Men en reagerer veldig med sinne og irritasjon på kritikk mot egen person. At en er redd fo å bli ydmyket og kritisert og går i forsvarsposisjon når en for eksempel får en kommentar en opplever som sårende.

Jeg har lært at det hjelper veldig ofte å telle til 10. Slik at en roer seg og får tid til å tenke over hvilken reaksjon som er passende og at den ikke blir preget ved at man akutt blir sint eller såret og slenger fra seg en kommentar en vil angre på senere

Er dette egentlig stolthet bare. At en har en slags misforstått overdreven selvrespekt som gjør at en føler en må forsvare seg når en føler at en blir krenket. At det er fullt mulig å ha stolthet selv om en ikke liker seg selv i det hele tatt. Stolthet blir jo ofte nevnt sammen med arroganse ,selvopptatthet,narsissime, etc .

Stolthet er en av de verste syndene i kristendommen som kan være inngangsbilletten til andre synder. Som å feks såre andre fordi en selv ble såret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291773-stolthet-og-d%C3%A5rlig-selvbilde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at om en har dårlig selvbilde, så kan det være ganske naturlig å reagere med motangrep. Da tar man gjerne lettere ting som blir sagt som kritikk. Man trror at man er en som andre vil kritisere og ikke liker. Rart man går i forsvar da? Og jeg tror at en person med dårlig selvbilde lettere vil generalisere. Får man en kommentar på én enkelt ting man ikke har gjort så bra, vrir man det gjerne til at hele ens person er dårlig. Klart man blir sint hvis man oppfatter at noen sier det til en.

Hvis man er trygg på seg selv, tolker en ikke like mye det andre sier som negativ kritikk. Og man kan kanskje bedre romme kritikken. Man kan bedre tåle at man ikke er like god på alle områder, og om man ikke er så flink til f.e. å skrive, og får en kommentar på det, så kan man takle det, for man kan vite at man er god på andre områder. Og om én person ikke liker en, så betyr ikke det at ingen liker en.

Jeg tror det har med tolkning av budskap å gjøre. Selvbilde og sinnsstemning (f.e. depresjon) påvirker hvordan man tolker budskap. Man kan lære seg å tolke budskap annerledes. Vil du lese om det, anbefaler jeg å gå i kognitiv terapi, eller lese "Den indre samtalen" av Berge og Repål.

At reagerer slik på kritikk, _kan_ sikkert også ha med narsisisme å gjøre, som du nemner. Hvis man har et bilde av seg selv der alt er så bra, og noen pirker borti dette, så ser man gjerne på denne andre som urimelig, og som fortjener tilsnakk? Dette vet jeg ikke så mye om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...