Gå til innhold

Hva er en psykopat-kjennetegn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bouenas

3

• hidi, the scorpion

3

• multippel

3

• Glimtipper

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes du skal være forsiktig med å bruke psykopatbegrepet om din far.

Som du skriver er han rusmisbruker og mye av hans oppførsel (egentlig det meste av det du har listet opp) kan skyldes dette.

Du har kun hatt sporadisk kontakt med ham, sier du og.

Om du har blitt fortalt hele oppveksten at han er psykopat, kan det jo hende at du er en smule hemmet fra å se andre muligheter? Om du leser litt om andre typer tilstander/diagnoser vil du kanskje oppdage at det stemmer vel så bra?

Og hva hjelper det deg å stemple han som psykopat?

En ting til jeg kom til å tenke på : hvor vanlig er det at "psykopater" blir rusmisbrukere? De er jo selvsikre og innser ikke sine egne problemer, så hvorfor skal de selvmedisinere egentlig? Bare en tanke jeg fikk, jeg vet ikke:)

rusmisbruk er jo en ganske vanlig ting hos de antisosiale da.

Men det er så langt. ;-) Jeg tror ikke at det finnes psykopater, mange er bare litt rare, eller difuse. Faren din har det sikkert veldig vondt, og oppfører seg deretter.

''Jeg tror ikke at det finnes psykopater, mange er bare litt rare, eller difuse''

Hvis det ikkje fantes psykopater, så hadde heller ikkje psykopat-begrepet eksistert.

Ps! Denne tråden har jo tatt helt av, derfor er det en glede å kunne bidra med fakta (noe det har vært lite av her):

Kilde: "Sjarmør & Tyrann" av Alv A. Dahl (professor i psykiatri ved Universitetet i Oslo, jobber ve Aker Sykehus, klinikk for psykiatri (Gaustad). Har doktorgrad på personlighetsforstyrrelser, og har vært leder av seksjonen for personlighetsforstyrrelser i Den europeiske psykiaterforening) & Aud Dalsegg (journalist i Dagbladet, med helse og medisin som sitt særlige interessefelt, og spesiell interesse for psykopati).

Forekomst:

"Den klart beste undersøkelsen av forekomsten av psykopati, definert som antisosial personlighetsforstyrrelse i DSM-III, er den amerikanske studien Epidemilogical Catchment Area (ECA), som ble gjennomført i USA fra 1981-1985."

Denne undersøkelsen varierte endel fra stat til stat, men låg mellom 2,6-5,1% av den totale befolkning.

Basert på folketallet i Norge pr. 30/09-1995 som den gang var 4 366 951 personer, vil det si at det i Norge den gang var mellom 113000-220000 personer spm utvikler psykopati i løpet av livet.

Så tro hva du vil.

DETTE er fakta!!!

Jeg synes du skal være forsiktig med å bruke psykopatbegrepet om din far.

Som du skriver er han rusmisbruker og mye av hans oppførsel (egentlig det meste av det du har listet opp) kan skyldes dette.

Du har kun hatt sporadisk kontakt med ham, sier du og.

Om du har blitt fortalt hele oppveksten at han er psykopat, kan det jo hende at du er en smule hemmet fra å se andre muligheter? Om du leser litt om andre typer tilstander/diagnoser vil du kanskje oppdage at det stemmer vel så bra?

Og hva hjelper det deg å stemple han som psykopat?

En ting til jeg kom til å tenke på : hvor vanlig er det at "psykopater" blir rusmisbrukere? De er jo selvsikre og innser ikke sine egne problemer, så hvorfor skal de selvmedisinere egentlig? Bare en tanke jeg fikk, jeg vet ikke:)

''En ting til jeg kom til å tenke på : hvor vanlig er det at "psykopater" blir rusmisbrukere?, ''

Det er _svært_ vanlig.

Kilde: Sjarmør & Tyrann av Alv A. Dahl og Aud Dalsegg.

"Problemer som ofte følger med psykopati, slik som alkohol- og stoffmisbruk og kriminalitet, er omfattende emner i seg selv, og de vil bare bli delvis berørt."

"Det samme gjelder en del andre alvorlige følger av psykopati som vold, kvinnemishandling og seksuelle overgrep".

Jeg har mer eller mindre gjort det. Han er alltid full naar jeg ringer, veldig selvsentrert, ALT handler om han.

Men....Hvis jeg kunne gjort noe for aa forandre han, evt. funnet ut om han kan ha en annen lidelse av noe slag, kanskje medisineres for aa bli en annen person....Men der tror jeg at jeg kan fortsette aa dromme...

Han har visst kreft naa, og jeg har ikke peiling paa hvor lenge han har aa leve, eller om han er blitt kurert...Men jeg har et haap inni meg om at vi skal ordne opp i dette for han dor en dag. Men er han psykopat saa er det vel intet haap, er det vel?

Jeg har lest littegranne av denne tråden. Jeg tenker at hva slags merkelapp man setter på han egentlig ikke er så viktig. men det virker åpenbart for meg at han ikke er en relasjon du trenger. Det som er skummelt med folk med psykopatiske trekk er jo deres evne til å manipulere. Til slutt vet man ikke opp ned på noe. Jeg snakker av erfaring. Og oppfordringen til å prøve å finne de positive sidene ved et slikt menneske er direkte farlig.

Annonse

Forsmådde koner er vel en av de største forbrukerne av psykopatibegrepet, vil jeg tro. Det er så lett å stemple andre som det værste av det værste når ting går galt ... Man trenger heller ikke være psykopat for å slå eller være notorsik utro.

Slik jeg har forstått det er et av de tydeligste tingene med psykopater at de også er "sjarmører" som innsmigrer seg noe veldig, før de slår veldig om, eller de velger seg ut bestemte offer.

Jeg kjenner folk som er bipolare som blir stemplet som det, og folk med borderline. Tenk bare på folks spekulasjoner i at Gerd Liv Valla er psykopat! Folk aner ikke hva de snakker om. Alle som viser tegn til noe som de gjerne kaller "manglende empati" eller kanskje voldelig oppførsel, blir på folkemunne psykopater. For har folk flest hørt om bordeline fx? Hos folk flest er man enten normal, deprimert, maniskdepressiv (= fullstendig gal) eller psykopat. Registeret er ikke større, dessverre. Og det skaper problemer for folk som ellers sliter med andre problemer og ikke i det hele tatt er grusomme mennesker

Jeg er enig i at psykopat begrepet kanskje er litt overbrukt. men merkelappene er i grunnen ikke så viktig. har man først erfart en person med slike trekk så er det svært viktig å holde seg unna. Det er utrolig lett å bli forvirra. En person som er manipulerende. For meg er det revnende likegyldig hva man kaller ham/henne. Men jeg holder meg langt unna.

du skriver: "Ikke tro at jeg ikke leser innleggene dine, og ikke tenker over andre muligheter som feks. borderline. Men jeg kan ingenting om dette,desverre"

Tenk over hva du sier her. Du innrømmer at du ikke kan noe om dette - Men kan du noe om psykopati?

Det eneste jeg ville si til deg er at du ikke skal være for rask med å stemple ham, og at det er lett å la seg styre av hva man tror i utgangspunktet når man skal undersøke slike ting, OG at folk strør om seg med dette begrepet på en lettsindig måte.

En annen ting jeg legger merke til er at med en gang du kjenner noe igjen, sier du: ja, det er han! Men når det kommer moteksempler, altså faktorer som kan tyde på at han ikke er det, så overser du dem.

Det finnes MANGE personlighetsforstyrrelser å ta av, kanskje er han antisosial, kanskje er han noe annet. Det er uansett ikke noe vanlige mennesker kan finne ut av, det krever en utredning.

Jeg tror jeg forstår hvorfor du ønsker å problematisere dette. Samtidig så får jeg vondt i magen. Mennesker som har vært offer for folk med psykopatiske trekk kan ha kjempeproblemer med å komme seg ut av slike forhold. Man er bombadert konstant av motstridene meldinger. Men en ting tror jeg at jeg er enig i. det er revnende likegyldig hva man kaller slike folk. Det viktige er å innse at slike folk stort sett skader de som er rundt en. Inklusive en selv. jeg tror psykopatibegrepet med all sin gru kan være en beskyttelse for folk som trenger å våkne etter å vært surret inn i virklighetsforvridninger år etter år.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...