Gjest nonita Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg tror jeg ha angst, eller???? Når det kommer folk hjem til meg, kjenner jeg pulsen stiger, blir tørr i munnen, blir varm og begynner å svette.. Når jeg står inne i dusj kabinettet, føler jeg at jeg blir kvalt.. Hvis jeg er i butikken føler jeg at jeg skal besvime, samme hvis jeg skal kjøre bil.. Hva kan hjelpe meg på beina igjen? Må det være ssri?.. Tusen takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg er ikke NHD , men kan gi deg et tips. SSRI er ikke alltid det beste med engang, for du kan godt medisinere vekk angsten nå, men når legen/psykolog mener at du er frisk og du slutter på dem igjen, så kan angsten komme tilbake, om du ikke klarer selv å finne ut hva du er redd. Skjønner? Samme om man går på lykkepiller for å bli kvitt en depresjon, slutter på dem, og bor fortsatt i samme håpløse miljø man var i da man starter på medisin. Da vil man jo bli deprimert igjen om man ikke "ser" at det er miljøet som er problemet. Høres ut som du har litt presentasjonangst, det er det mange so m har! Det er faktisk veldig vanlig å ha litt presentasjonsangst. Men så mye at det blir plagsomt, det er ikke bra. Hva er du redd? At folk ikke skal tro du er god nok? Du er helt sikker god nok! Ikke bekymre deg! Prøv å ha en på besøk om gangen, eller er det det du har nå og likevel får angst? At du kun har EN person å forholde deg til,til du ser at de ikke kommer på besøk for å dømme deg, men for å ha deg hyggelig med deg . Ang dusjing, har du hatt dårlige opplevelser med vann? Og å kjøre bil kan gjøre meg også redd iblant, er så fryktelig mange dårlige sjåfører, og det kan jo godt skjerpe sansene litt at man husker på at det man må se seg godt for. Men er du så redd at du føler det er plagsomt, så kan sikkert det også hjelpes. Ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til psykolog. du er ikke alene om å ha angst og det finnes hjelp å få, uten nødvendings medisin med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/#findComment-2344959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nonita Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg er ikke NHD , men kan gi deg et tips. SSRI er ikke alltid det beste med engang, for du kan godt medisinere vekk angsten nå, men når legen/psykolog mener at du er frisk og du slutter på dem igjen, så kan angsten komme tilbake, om du ikke klarer selv å finne ut hva du er redd. Skjønner? Samme om man går på lykkepiller for å bli kvitt en depresjon, slutter på dem, og bor fortsatt i samme håpløse miljø man var i da man starter på medisin. Da vil man jo bli deprimert igjen om man ikke "ser" at det er miljøet som er problemet. Høres ut som du har litt presentasjonangst, det er det mange so m har! Det er faktisk veldig vanlig å ha litt presentasjonsangst. Men så mye at det blir plagsomt, det er ikke bra. Hva er du redd? At folk ikke skal tro du er god nok? Du er helt sikker god nok! Ikke bekymre deg! Prøv å ha en på besøk om gangen, eller er det det du har nå og likevel får angst? At du kun har EN person å forholde deg til,til du ser at de ikke kommer på besøk for å dømme deg, men for å ha deg hyggelig med deg . Ang dusjing, har du hatt dårlige opplevelser med vann? Og å kjøre bil kan gjøre meg også redd iblant, er så fryktelig mange dårlige sjåfører, og det kan jo godt skjerpe sansene litt at man husker på at det man må se seg godt for. Men er du så redd at du føler det er plagsomt, så kan sikkert det også hjelpes. Ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til psykolog. du er ikke alene om å ha angst og det finnes hjelp å få, uten nødvendings medisin med en gang. Hei. Takk for svar. Jeg aner ikke hva jeg har blitt redd for. Har aldri vært redd for vann, kjøre bil eller å ha besøk.. Jeg vet at jeg har slitt med prestasjonsangst, ganske mye egentlig.. Har alltid fått beskjed at jeg aldri er bra nok, gjør ting riktig.. osv.. Så kanskje det hat blitt for mye for meg?? Vet ikke jeg.. Jeg har kontaktet fastlege, men der får jeg bare beskjed om å ta tiden til hjelp, og at dette kommer til å gå over av seg selv.. Så nå sitter jeg her da, og skjønner ikke hvordan i alle dager jeg skal komme meg på beina helt alene.. Jeg får ingen henvisning til psykolog heller, og det er for dyrt for meg å betale privat praktiserende av egen lomme.. Jeg har også kontaktet dps, men får ingen hjelp der så lenge fastlegen ikke sender henvisning.. Og det gjør han jo ikke.. Så jeg føler meg såååååååå alene, og aner ikke hvordan jeg skal klare dette her.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/#findComment-2345246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Hei. Takk for svar. Jeg aner ikke hva jeg har blitt redd for. Har aldri vært redd for vann, kjøre bil eller å ha besøk.. Jeg vet at jeg har slitt med prestasjonsangst, ganske mye egentlig.. Har alltid fått beskjed at jeg aldri er bra nok, gjør ting riktig.. osv.. Så kanskje det hat blitt for mye for meg?? Vet ikke jeg.. Jeg har kontaktet fastlege, men der får jeg bare beskjed om å ta tiden til hjelp, og at dette kommer til å gå over av seg selv.. Så nå sitter jeg her da, og skjønner ikke hvordan i alle dager jeg skal komme meg på beina helt alene.. Jeg får ingen henvisning til psykolog heller, og det er for dyrt for meg å betale privat praktiserende av egen lomme.. Jeg har også kontaktet dps, men får ingen hjelp der så lenge fastlegen ikke sender henvisning.. Og det gjør han jo ikke.. Så jeg føler meg såååååååå alene, og aner ikke hvordan jeg skal klare dette her.. Jeg hadde da byttet fastlege var jeg deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/#findComment-2345296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nonita Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg hadde da byttet fastlege var jeg deg. Ja, jeg burde vel kanskje det.. Denne legen her har kjørt hue mitt, så jeg har ikke trua på noe lenger.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/#findComment-2345366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 SSRI er sikkert bra, men kognitiv psykoterapi er langt bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/#findComment-2345469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ja, jeg burde vel kanskje det.. Denne legen her har kjørt hue mitt, så jeg har ikke trua på noe lenger.. Et klart tilfelle hvor det å bytte lege er påkrevet for din helse! Du kan selv ordne det enkelt og greit på nettet, ikke nøl, for du skal selvfølgelig bli tatt like alvorlig som enhver annen pasient! Blir så sur på slike leger ;( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/#findComment-2345475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg har hatt skikkelige anfall i butikker.... etterhvert tror jeg at jeg har fått angst for å få angst i butikker...visst du forstår. Kunne sitte en time utenfort å psyke meg opp, slet virkelig på butikken...men jeg prøvde å tenke "alle går på butikken...ikke noe er farlig" o.s.v. Har aldri snakket om hvorfor jeg får disse anfallene i butikker....Har mer elller mindre oprøvd å ikke tenke på saken, og det har hjulpet. Iallefall funnet ut at det er bedre å bare "hoppe i grøten", ikke sitte å psyke seg opp. Bare gjennomfør det du hater i full fart! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291828-nhd-hva-kan-hjelpe-meg/#findComment-2345838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.