Gå til innhold

Er helt på felgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg rett og slett ikke mer å gå på. Har kjempet så lenge mot byråkratiet, vært så mye frem og tilbake. Klaget til slutt, fikk klagen gjennom. Men nå ser det ikke ut som jeg kommer til før i begynnelsen av mars. Dermed står jeg overfor et omtrent umulig valg :-(

Dette føles som seigpining. Har brukt opp kreftene mine og nå trenger jeg å flate ut en stund. Ser ikke ut som noe går som det burde.

Foreldrene mine vil nok betale for et privat opphold, men klarer jeg å la de betale for meg? Det er tross alt dyrt. Jeg vil heller se på det som et lån. Men hva er det rette? Nå er jeg så forvirret at jeg ikke ser helheten. Er bare sliten, utmatta.

Kjemper for å få en løsning på ting, og så går ingenting min vei. Skal jeg være veldig negativ i dag (noe jeg er) så har jeg blitt forfulgt med uflaks siden jeg var født. Kanskje jeg blir straffet for noe, eller. Vet ikke.

Skrevet

http://www.shdir.no/vp/multimedia/html/pasientrettigheter/kap2.html

For å sikre at de pasienter som trenger det mest skal få behandling fra spesialisthelsetjenesten, vil noen pasienter ha rett til å motta nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, såkalte ”rettighetspasienter”. Det er spesialisthelsetjenesten som avgjør om pasienten er en ”rettighetspasient”. Vurderingen av hvem som er en”rettighetspasient” foretas bl.a. ut i fra tilstandens alvorlighetsgrad, om pasienten vil ha et vesentlig prognosetap dersom behandlingen ikke gis, hvor stor sannsynlighet det er for at pasienten vil bli bedre etter behandling, og om de økonomiske kostnadene står i rimelig forhold til behandlingens effekt Se prioriteringsforskriften for mer informasjon.

”Rettighetspasientene” har krav på å få fastsatt en individuell frist fra spesialisthelsetjenesten for når man senest skal få behandling. Fristen skal fastsettes på bakgrunn av pasientens tilstand og i forhold til hva som anses å være medisinsk forsvarlig. Hvis pasienten likevel ikke får den nødvendige helsehjelpen innen den frist som er satt, har pasienten rett til å motta nødvendig helsehjelp uten opphold, om nødvendig fra private tjenesteyter eller i utlandet. Det regionale helseforetaket har plikt til å dekke kostnadene til behandling ved et annet sykehus. Pasienten kan henvende seg direkte til Rikstrygdeverket som ved fristbrudd har ansvar for å finne et egnet behandlingssted. Rikstrygdeverket kan benytte offentlige og private sykehus i Norge, så vel som tjenesteytere i utlandet.

”Rettighetspasienter” har rett til nødvendig helsehjelp i utlandet dersom det ikke finnes et adekvat medisinsk tilbud i Norge.

Her er den paragrafen jeg nevnte som jeg hadde fått brev om med en frist.Vet ikke om du kan komme inn under denne.

Skrevet

Jeg håper virkelig det snart går din vei, fnugget!

Og hvis foreldrene dine tilbyr seg å hjelpe, så ta imot litt hjelp hvis du vet at de har økonomi til det. Kanskje er det godt for dem å få lov til å hjelpe deg?

Skrevet

Det er litt uklart for meg hvilke alternativer du nå har å velge mellom.

Hvis det medfører en vesentlig endret mulighet for deg til å ta del i behandling du ønsker om du hadde fått gjennomført avrusning privat, så hadde jeg ønsket meg det til jul fra hele familien - og evt. forsøkt å betale noe tilbake om en del år.

Alternativt kan du lage en helt konkret nedtrapping og -avslutningsplan sammen med psykiateren, og så bite tennene sammen og holde fast ved denne planen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...