Gå til innhold

Når saken blir lagt "død"


rose23

Anbefalte innlegg

Okej...Jeg anmeldte en sak i fjor en gang...Nå er den blitt henlagt p.g.a bevisets stilling og fordi et annet forhold var foreldet.... Skrev et langt klagebrev, som psykologen min leste. Han sa det var "Jævlig bra skrevet" og at jeg ikke gjorde det enkelt for påtalemyndighetene... Han lurte også på om jeg hadde skrevet det alene, eller om jeg hadde fått hjelp av en advokat...I dag når jeg postet det, kjente jeg at hjertet banket. Men jeg vet med meg selv at jeg har vært dønn ærlig hele veien. Det er mitt sterke kort. Jeg snakker sant, mens vedkonmmende må dikte... I åpningsavsninttet skriver jeg at jeg blir skremt av mistilit til den norske rettstryggheten... og det mener jeg... Men dere som ikke ble trodd. Greier dere å leve videre...ved tanken på at dere fortalte sannheten og at andre har løyet? Å at gjerningsmannen må leve med at han/hun aldri fortalte sannheten? Hadde vedkommende tilstått, beklaget seg o.s.v hadde jeg greid å leve videre, men når jeg får meningsløse bskyldninger, kritikk...så kjenner jeg at jeg vil spisse knivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare si en ting: selv om overgriperen ikke blir tiltalt eller dømt betyr det slett ikke at du (offeret) ikke er blitt trodd. Det er strenge beviskrav i en straffesak, det er ikke som ellers i livet at det er det mest sannsynlige som blir lagt til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si en ting: selv om overgriperen ikke blir tiltalt eller dømt betyr det slett ikke at du (offeret) ikke er blitt trodd. Det er strenge beviskrav i en straffesak, det er ikke som ellers i livet at det er det mest sannsynlige som blir lagt til grunn.

Hmmm....Men jeg klaget på at etterforskerene hadde avhørt to av gjerningsmannenes venner og ingen av de 7-8 personene jeg oppga i avhøret som kunne ha støtttet min forklaring og opplevelse av saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sort som natta

Hmmm....Men jeg klaget på at etterforskerene hadde avhørt to av gjerningsmannenes venner og ingen av de 7-8 personene jeg oppga i avhøret som kunne ha støtttet min forklaring og opplevelse av saken...

opplevde det samme selv:( jævlige greier!når jeg ble misbrukt som barn er det vel vanskelig å bevise i ettertid,men de kunne i det minste ha avhørt vitnene jeg satt opp!!føltes som stort nederlag,og følte også at politiet ikke helt trodde meg(har slitt psykisk,kanskje trodde de jeg bare husket feil e.l.?).men,hun som behandlet saken sa etterhvert rett ut at hun personlig trodde meg,men ikke kunne gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si jeg vet hvordan det føles for det gjør jeg vel kanskje ikke. Men jeg har opplevd noe lignende med at jeg følte min sak endte uoppløst med at han nektet i begge rettsakene og stakk endog av slik at han aldri behøver å sone straffen sin antageligvis. Jeg tror det er helt umulig å få noen innrømmelse. Det er vist ekstremt sjelden at sedelighetsforbrytelser innrømmer at de har gjort noe galt.

Det er utrolig bittert den følelsenkan jeg tenke meg.Og du vil nok bruke en god tid på å være både sint , lei deg , frustrert etc bare rundt dette med henleggelsen. Og at det er en periode du bare må komme det igjen.

Jeg vil beskrive det som en vondt bølge du er nødt til å bli med på. Uansett så har du gjort det du kan. Du har anmeldt og du har klaget på henleggelsen. Det er kanskje ikke mer du kan gjøre. Og må kanskje slå deg til ro med det dessverre.

Og du vet jo hvordan det er med slike saker og at svært mange opplever henleggelser etc og det betyr ikke at du ikke er blitt trodd men at de mener ikke bevisene kan holde i en rettsak.

Jeg fikk høre av politietterforskerne at de sjelden tok ut tiltale i saker som de ikke trodde de kunne vinne i en rettsak. For de vet hvor store påkjenningene er for offeret å gå igjenom en rettsak. I 2 rettsaker så skylde han på meg. Og nektet plent og prøvde heller å svartmale meg. Jeg håpet hele tiden at han skulle bryte sammen og tilstå. Men det gjorde han aldri. Han spilte skuespill til og løy fullt ut. Men jeg vet hva som skjedde og hva som er sannheten. Det gjør vel du også.

Men som sagt skjønner jeg at det må være utrolig bittert og vondt og at dette bare er noe du må komme deg igjennom.

lykke til videre : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....Men jeg klaget på at etterforskerene hadde avhørt to av gjerningsmannenes venner og ingen av de 7-8 personene jeg oppga i avhøret som kunne ha støtttet min forklaring og opplevelse av saken...

Jeg lot bevisst være å si noe om den konkrete saken fordi jeg ikke vet noe om den. Men jeg er absolutt enig i at politiet burde avhørt de vitnene du oppga. Håper de gjør det nå som du har klaget.

Det jeg mente å si er at det slett ikke er sikkert at du ikke ble trodd, det er vanskelig å ha tilstrekkelig beviser i en overgrepssak. Beviskravene er veldig strenge. Men jeg har vært borti noen som sitter på den "andre siden", de som skal ta ut tiltale og dømme i en sak. De kan tro på offeret, men har ikke tilstrekkelig med bevis til å få overgriperen dømt. For dem er det også en vanskelig situasjon, de vet at offeret har lett for å føle seg mistrodd og at det blir en ekstra belastning for offeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm....Men jeg klaget på at etterforskerene hadde avhørt to av gjerningsmannenes venner og ingen av de 7-8 personene jeg oppga i avhøret som kunne ha støtttet min forklaring og opplevelse av saken...

Jeg vil bare si en annen ting også. At dessverre er fornærmede den svake part i enhver slik sak. Bistandsadvokaten har en noe perifer rolle. Det er den tiltaltes rettigheter som står sterkest.Han er strengt tatt også anmeldt for å ha forbrudt seg på den norske lov. Den som har blitt utsattt for overgrepet er egentlig bare beviset. Du ville feks kun ha vitnestatus. Du har ikke noen part i en slik sak.

Så en er egentlig fullstendig avhengig av at politiet gjør en god jobb for å forsøke å avdekke hva som har skjedd og finne beviser etc. Og det tror jeg er veldig avhengig av hvor man bor. I Oslo har de feks en egen sedelighetsavdeling som er ekspert på slike saker. I andre små politidistrikt har de ikke samme ressursene.

Hvis du har en bistandsadvokat så kanskje hun kan hjelpe deg i forhold til klage og politi etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si en annen ting også. At dessverre er fornærmede den svake part i enhver slik sak. Bistandsadvokaten har en noe perifer rolle. Det er den tiltaltes rettigheter som står sterkest.Han er strengt tatt også anmeldt for å ha forbrudt seg på den norske lov. Den som har blitt utsattt for overgrepet er egentlig bare beviset. Du ville feks kun ha vitnestatus. Du har ikke noen part i en slik sak.

Så en er egentlig fullstendig avhengig av at politiet gjør en god jobb for å forsøke å avdekke hva som har skjedd og finne beviser etc. Og det tror jeg er veldig avhengig av hvor man bor. I Oslo har de feks en egen sedelighetsavdeling som er ekspert på slike saker. I andre små politidistrikt har de ikke samme ressursene.

Hvis du har en bistandsadvokat så kanskje hun kan hjelpe deg i forhold til klage og politi etc.

Jeg har også vært utsatt for andre overgrep som jeg ikke har orket å anmelde fordi det mest trolig vil ende med en henleggelse. Men i denne saken mener jeg å stille veldig sterkt. Jeg har gått i terapi i to år og bedtrodd meg om saken for 5-6 år siden første gang... Psykologen min leste klagebrevet mitt. Han har jobbet mye i rettsystemet som fagmann og sa at klagen var "vanvittig bra" og at jeg gjorde det ikke enkelt for etterforskerene, så jeg får vel bare vente og se. Sto også i vedtaket at jeg kunne reise privat straffesak... men har ikke enrgi til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært utsatt for andre overgrep som jeg ikke har orket å anmelde fordi det mest trolig vil ende med en henleggelse. Men i denne saken mener jeg å stille veldig sterkt. Jeg har gått i terapi i to år og bedtrodd meg om saken for 5-6 år siden første gang... Psykologen min leste klagebrevet mitt. Han har jobbet mye i rettsystemet som fagmann og sa at klagen var "vanvittig bra" og at jeg gjorde det ikke enkelt for etterforskerene, så jeg får vel bare vente og se. Sto også i vedtaket at jeg kunne reise privat straffesak... men har ikke enrgi til det.

Da får du håpe at klagen blir tatt til følge. ikke gi deg . Det er ikke over før det er over. Men det kommer vel ann på hva du orker. Håper inderlig at anken din blir tatt til følge.Spessielt når du mener at du egentlig har en god sak og at politiet har gjort en slett jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg skjønner din frustrasjon..

jeg har vært borti begge deler,det å bli trodd, innrømmelse, til å ikke bli trodd i en annen sak.sak henlagt, så skjønner veldig godt hva du mener..

men det jeg prøver på er å tenke at jeg vet at jeg snakker sant, og jeg trenger ikke å gå rundt å vite at jeg har løyet eller skadet noen, såklart skadene de har gjort er med og de er sår som jeg alltid har med, men en dag er de arr og ikke sår, men jeg kan reise meg opp, for jeg har ikke skadet, og nektet og løyet... jeg kan en dag bli hel...og jeg vet du å kan..

du har styrken..tro meg..

jeg vet...

men såklart jeg har å kjent de frustrasjonen, og smerten som det er å bli møtt på en slik nedverdigende måte, og så er det jeg som snakker sant..

jeg vet hva den smerten er...

men jeg tror på deg...

hold fast på de som tror.. og på deg selv..

lykke til med alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg skjønner din frustrasjon..

jeg har vært borti begge deler,det å bli trodd, innrømmelse, til å ikke bli trodd i en annen sak.sak henlagt, så skjønner veldig godt hva du mener..

men det jeg prøver på er å tenke at jeg vet at jeg snakker sant, og jeg trenger ikke å gå rundt å vite at jeg har løyet eller skadet noen, såklart skadene de har gjort er med og de er sår som jeg alltid har med, men en dag er de arr og ikke sår, men jeg kan reise meg opp, for jeg har ikke skadet, og nektet og løyet... jeg kan en dag bli hel...og jeg vet du å kan..

du har styrken..tro meg..

jeg vet...

men såklart jeg har å kjent de frustrasjonen, og smerten som det er å bli møtt på en slik nedverdigende måte, og så er det jeg som snakker sant..

jeg vet hva den smerten er...

men jeg tror på deg...

hold fast på de som tror.. og på deg selv..

lykke til med alt..

Jeg klaget på henvendelsen og politiet fikk beskjed om å ta opp igjen etterforskinga. :-) Var i nytt avhør for noen dager siden, men nå er jeg der igjen at jeg ikke vet om jeg vil vinne denne saken. Politiet spurte om jeg skrev dagbøker under overgrepene og om jeg hadde skrevet noe om vedkommende. Da jeg kom hjem fann jeg mye som kan styrke min troverdighet og forklaring, men jeg har ikke sendt dem noe enda. ..Jeg er rar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klaget på henvendelsen og politiet fikk beskjed om å ta opp igjen etterforskinga. :-) Var i nytt avhør for noen dager siden, men nå er jeg der igjen at jeg ikke vet om jeg vil vinne denne saken. Politiet spurte om jeg skrev dagbøker under overgrepene og om jeg hadde skrevet noe om vedkommende. Da jeg kom hjem fann jeg mye som kan styrke min troverdighet og forklaring, men jeg har ikke sendt dem noe enda. ..Jeg er rar

så bra.. og du er ikke rar, husker selv at en av grunnene til anmeldelse var ikke for å vinne, men for å føle meg trodd og bli sett..

og så er det en påkjenning, men det å ikke gjøre det kan du å angre på senere, men det viktigste er at du kjenner godt etter og gjør det som er riktig for deg..

masse lykke til..'

jeg håper du finner en løsning som er grei og riktig for deg..

masse lykke til, og skulle du kjenne skkyld og føle at du gjør noe galt ved å anmelde eller fortelle den sanne historie, så er gjorde jeg det først, men det var bare endel av utvikling og prosess..

men du er ikke rar, du er tøff::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...