Gå til innhold

Angst og psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om ekstreme angstreaksjoner kan ligne på psykotiske symptomer.

Er det vrangforestillingene og manglende realitetsorientering som skiller, eller er det her glidende overganger mellom angst og psykose?

Skrevet

Tror angst-grubling og vrangforestillinger ved psykose ligger "inntil" hverandre. Ved angst kan man jo ha "tankekjør", og om innholdet i disse tankene begynner å gli over mot absurde ting (ting som åpenbart er feil), nærmer man seg vrangforestillinger ved psykose. Men vrangforestillinger er noe mer "fast" enn dette. Det er forestillinger man tror er selvinnlysende som åpenbart er absurde.

Personlig tror jeg det psykotiske gjennombruddet kommer når dette "kaoset" går over til en klar innsikt i noe. Man eier ikke lengre tvil på om innholdet i tankene har noe med virkeligheten å gjøre.

Virker som det går bedre med deg. :- )

Bra.

Skrevet

Tror angst-grubling og vrangforestillinger ved psykose ligger "inntil" hverandre. Ved angst kan man jo ha "tankekjør", og om innholdet i disse tankene begynner å gli over mot absurde ting (ting som åpenbart er feil), nærmer man seg vrangforestillinger ved psykose. Men vrangforestillinger er noe mer "fast" enn dette. Det er forestillinger man tror er selvinnlysende som åpenbart er absurde.

Personlig tror jeg det psykotiske gjennombruddet kommer når dette "kaoset" går over til en klar innsikt i noe. Man eier ikke lengre tvil på om innholdet i tankene har noe med virkeligheten å gjøre.

Takk for et skikkelig godt svar! Det satt jeg veldig pris på!

Selv opplever jeg at angst og psykose henger sammen. I alle fall at angsten kan gå forut for det psykotiske gjennombruddet.

Men som du skriver er dette med de absurde oppfatningene nok et vesentlig skjæringspunkt mellom angst og psykose.

Jeg synes allikevel dette skille er litt problematisk. Og når en er inne i en slik "verden" er det vanskelig å vite hva som er hva. Så kan en spørre seg om en da trenger å vite det. Ja, det er avgjørende i forhold til det å skulle kommunisere sine egne symptomer, og det er avgjørende for type medikamenter en blir gitt.

Dette med angst og synsforstyrrelser (som er blitt diskutert her i de siste dagene) vitner jo om at sansene kan spille oss et puss også ved voldsom engstelse. Kan det også ha med sanseforstyrrelsenes grad og kraft å gjøre hva som kan kalles psykose eller ei. Vel, dette ble kanskje litt klønete, men jeg synes det er glidende overganger som er litt kompliserte å forstå.

Skrevet

Hei, hei. :-)

Ja, takk, gjør det. :-)

Går på en liten dose Zeldox og er sånn cirka sykemeldt.

Håper du også snart får en opptur, jeg leste at du sleit her...

"Sånn cirka sykmeldt"?

Skrevet

Ja, den sammenhengen der mellom angst-grubling og psykose er i alle fall noe jeg har erfart... vet ikke om det generelt er sånn jeg, men...

Ja, om man er "inne i en slik verden" så vet man det jo ikke. Man tviler i alle fall, på "hva som er hva". Men det som er er at man ikke selv har ansvaret for å stille en diagnose. Du går til behandler og snakker om de hvordan du har det, også de konkrete tankene, så vil de danne seg en mening om dette og bestemme medisin...

Uansett så tror jeg ikke det er så mye å engste seg over, det med medisinvalg. Det er visst mange som bruker AP mot "bare" angst, og. Man trenger ikke være eller ha vært psykotisk for å bruke de. Selv har jeg aldri hørt stemmer ellerno, men jeg har slitt med paranoide vrangforestillinger. Kjenner meg veldig igjen i begrepet "tankekaos". Jeg har brukt Zeldox en stund nå, og føler meg blant annet mer "samlet" og avslappet i "tankene". Merker jo at jeg fungerer mye bedre, og.

Takk for at du har svart meg! Det var godt å få luftet disse tankene og spørsmålene her på dol.

Jeg kjenner meg svært godt igjen i det du skriver om hvordan det arter seg for deg. Jeg har heller ikke hatt voldsomme psykoser som har slått ut i full blomst, og har derfor vært engstelig for at AP er å skyte spurv med kanoner. Allikevel har symtomene som paranoiditet og føleles av å gå i oppløsning vært ubehagelige å handskes med. Men når så symptomene har gitt seg og man føler seg frisk som en fisk, er det fristende å droppe medisinene. Jeg har i alle fall en egen evne til å glemme hvordan kaoset artet seg da det sto på.

Kanskje skal jeg skrinlegge den største engstelsen over hva medikamenter kan gjøre på sikt, og å være takknemmelig for at det finnes botemiddel her og nå.

Jeg ønsker deg en riktig god mandag!

Skrevet

Nei, bare... du svarte jo ikke. Trodde du hadde begynt å hate meg.

Hehe, jeg er ikke 100 % frisk da. :-)

Tråden handlet jo opprinnelig om noe helt annet, hadde ikke lyst til å "ta over". Det var ikke mer enn det.

Fint at du kan ta ting i ditt eget tempo, håper det fortsetter å gå fremover. :- )

(Burde kanskje tenkt på at du kunne tro jeg hater deg, men tror alltid det bare er jeg som har sånne tanker.)

Skrevet

:-)

Nei, har sånne tanker jeg og. :-)

Er det tegn på sosial angst tror du?

Ikke umulig. Noen ganger føles det som jeg har angst i alle tenkelige og utenkelige former, men det er vel ikke så uvanlig.

Skrevet

Ja. Det kjenner jeg meg mer igjen i, egentlig. Jeg får ofte angst for mye forskjellige greier, ofte helt absurde ting. Har ofte hatt angst for at jeg er ond eller en psykopat, egentlig... husker jeg hadde angst en periode for å bli overvåket, og for at "de" hadde lobotomert meg... også har jeg angst for at folk hater meg / er sinte på meg, masse annet og... har f.eks. angst for å dra på ferie, ut å fly og sånn...

For meg virker alt dette som noe av det samme. Hadde vært fint å forstått mer, egentlig men... for det har vel noe med paranoia å gjøre og, og skyldfølelser...

Det er komplisert å forstå seg selv...

Det du beskriver er så gjenkjennelig! Virkelig! Jeg er på nippet til å foreslå at det dannes en interesseorganisasjon for mennesker som nettopp har slike absurde tanker :o)

Skrevet

Ja. Det kjenner jeg meg mer igjen i, egentlig. Jeg får ofte angst for mye forskjellige greier, ofte helt absurde ting. Har ofte hatt angst for at jeg er ond eller en psykopat, egentlig... husker jeg hadde angst en periode for å bli overvåket, og for at "de" hadde lobotomert meg... også har jeg angst for at folk hater meg / er sinte på meg, masse annet og... har f.eks. angst for å dra på ferie, ut å fly og sånn...

For meg virker alt dette som noe av det samme. Hadde vært fint å forstått mer, egentlig men... for det har vel noe med paranoia å gjøre og, og skyldfølelser...

Det er komplisert å forstå seg selv...

Det er komplisert å forstå seg selv. Jeg vet ikke om det over hodet er mulig. Men det tar tid, det må vi nok regne med.

Nå skal jeg prøve å få sovet litt, har ikke blitt så mye søvn de siste nettene. :- )

Skrevet

Det er komplisert å forstå seg selv. Jeg vet ikke om det over hodet er mulig. Men det tar tid, det må vi nok regne med.

Nå skal jeg prøve å få sovet litt, har ikke blitt så mye søvn de siste nettene. :- )

Natta-hilsen også fra meg! Håper du får sove riktig, riktig godt i natt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...