Gjest fnugget Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 ''Sier ikke at alle er slik.'' Skrev jeg. Så jeg har da ikke generalisert. Men mine erfaringer tilsier at jeg ikke kan stole på en håndverker jeg ikke har referanse på fra noen jeg vet er pålitelige. Håndverkere som ikke gjør jobben sin kan legge enkeltmenneskers økonomi i ruiner. Personlig stoler jeg mindre på håndverkere jeg ikke vet noe om enn ukjente leger. Du må tross alt gjennom en del nåløyer for å bli lege. Om du stoler mer på håndverkere er det greit for meg. Det er mye ved legemiddelindustrien man kan og bør være skeptiske til. Men jeg kan ikke holde en samlet psykiatristand ansvarlig for dette. Det finnes også leger som ikke bør være leger. Utgangspunktet for denne tråden er imidlertid lønnen til en enkelt psykiater og en påstand om at den var så høy fordi vedkommende nærmest har provisjon av salget fra sine resepter. Det er faktisk pinlig usaklig og umulig. mvh Jeg har ikke kommentert trådstarters innlegg. Jeg bare undrer meg på den sammenligningen av håndverkere versus leger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2348909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg har ikke kommentert trådstarters innlegg. Jeg bare undrer meg på den sammenligningen av håndverkere versus leger. Det var noen andre som dro inn håndtverkere her i en eller annen sammenheng. Jeg bare hadde en sidekommentar om at jeg finner den yrkesgruppen som vanskeligere å stole på. Og det er ikke fordi jeg ikke ha møtt rare leger. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2348913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnugget Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det var noen andre som dro inn håndtverkere her i en eller annen sammenheng. Jeg bare hadde en sidekommentar om at jeg finner den yrkesgruppen som vanskeligere å stole på. Og det er ikke fordi jeg ikke ha møtt rare leger. mvh Vet ikke jeg..synes det blir en uvesentlig sammenligning, i mine øyne. Men men, vi ser så ulikt på ting :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2348922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnugget Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Sunn skepsiss er bra. Men jeg finner lite sunt og rasjonelt ved mye av skepsissen som uttrykkes her. Påstanden holder rett og slett ikke vann. mvh Nå snakker jeg altså ikke ut i fra den opprinnelige påstanden i innlegget, men ut i fra meg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2348923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg mener inntekten er helt på sin plass. Psykiaterenes lønnsnivå må ligge på samme nivå som for andre spasialistleger hvis ikke blir det enda større problemer med rekrutteringen. Ettersom psykiatri (og geriatri) er lavstatus blant legene (i følge NRK tekst-tv) så burde kanskje lønningene være enda høyere. Og som de bruker å si om trygdekobtoret: vi skal altså ikke betale lønningene av egen lomme. Tjener spesialistleger så mye som 1,35 mill./år? Psykiateryrker lavstatus? Det har jeg ALDRI hørt om! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg har ikke kommentert trådstarters innlegg. Jeg bare undrer meg på den sammenligningen av håndverkere versus leger. Det var jeg som kom trekkende med analogien til håndverkere, og jeg vet at det slett ikke er helt sammenlignbart. Det jeg ville frem til var at grunnen til å kontakte fagfolk gjerne er at du trenger hjelp fra profesjonelle, dvs. at du selv ikke har kompetanse til å ordne opp i sakene. Og hvis en lege gjør en feil kan det få mye større konsekvenser enn om en elektriker gjør det, men til gjengjeld er det mye strengere krav og flere sanksjonsmuligheter overfor leger. Det finnes også en egen erstatningsordning for pasienter som er blitt utsatt for feilbehandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnugget Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tjener spesialistleger så mye som 1,35 mill./år? Psykiateryrker lavstatus? Det har jeg ALDRI hørt om! Tenk deg at en psykiater har ca. 11 års utdannelse. 6 år som lege og 5 år innen psykiatri. Hvis inntekten til en psykiater er på 1 350 000, så "får" altså legespesialisten ca. 122 700 kr for hvert år han spesialiserer seg. Sammenlign med lektor med opprykk, som jobber i skolen. Det er 6 års utdannelse. Han får altså til sammenligning ca. 57 000 kr for hvert år han utdanner seg. Med andre ord så lønner det seg veldig å bli legespesialist/psykiater. Jeg vil ikke si at en psykiater har noe særlig mer arbeidsbelastning enn en lektor (feks spesialpedagog) som jobber med barn med særskilte behov i skolen Bare for å sette det litt i perspektiv. Jeg synes IKKE at en legespesialist fortjener såpass mye lønn i forhold til mange andre som har like viktige jobber. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
orpah Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tjener spesialistleger så mye som 1,35 mill./år? Psykiateryrker lavstatus? Det har jeg ALDRI hørt om! Ikke jeg heller. Men legeyrke har vel generell høy status. Så har de ulik status etter hva slags spesialisering de har. Feks har vel kardiologer og kiruger etc høy status. De som har spesialisert seg i føtter har kanskje litt lavere status. Psykiatri er vel sånn midt i mellom hehe. Uansett så synes jeg det er fortjent.Viktig jobb med et enormt stort ansvar.Jeg ville aldri blitt lege. Tenk at om en gjør noe feil så risikerer en at personen dør. Lege er jo et svært gammelt yrke også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tenk deg at en psykiater har ca. 11 års utdannelse. 6 år som lege og 5 år innen psykiatri. Hvis inntekten til en psykiater er på 1 350 000, så "får" altså legespesialisten ca. 122 700 kr for hvert år han spesialiserer seg. Sammenlign med lektor med opprykk, som jobber i skolen. Det er 6 års utdannelse. Han får altså til sammenligning ca. 57 000 kr for hvert år han utdanner seg. Med andre ord så lønner det seg veldig å bli legespesialist/psykiater. Jeg vil ikke si at en psykiater har noe særlig mer arbeidsbelastning enn en lektor (feks spesialpedagog) som jobber med barn med særskilte behov i skolen Bare for å sette det litt i perspektiv. Jeg synes IKKE at en legespesialist fortjener såpass mye lønn i forhold til mange andre som har like viktige jobber. Interessant det der regnestykket. En annen betydelig forskjell er at når man utdanner seg til lærer med lektorkompetanse, studerer man daglig. Den 5 årige spesialiseringen i psykiatri består veldig mye av arbeid i psykiatrien. Ble faktisk overrasket da jeg fikk info om det. En jeg kjenner tar denne spesialiseringen nå. Det er bare noen dager med småkurs innimellom, sier han. Sånn a 3-4 dagers varighet. Så møtes de noen ganger i året. Ble også overrasket da han sa de lærte om de psykiatriske tilfellene (diagnosene altså), de hadde ikke noe om normalutvikling. Siste ble jeg veldig forundra over. Fordi jeg har av en eller annen grunn hatt en klar forestilling om at de satt 5 år ekstra på skolebenken og hadde forelesning og studiesirkler om psykiatri 5 dager i uken + veileder selvsagt. I alle fall det som også er en forskjell er at disse når de får papirene på ferdig utdanning i hånden, har de noe i underkant av 5 års fulltids arbeidspraksis (om en trekker fra disse kursdagene). Da blir det enklere å få jobb som nyutdannet. Som lektor uten særlig arbeidserfaring er det ikke så lett alltid å få jobb. Det jeg undrer meg noe over er om denne lønnen på 1,35 mill er representativ for psykiatere flest. Trodde ikke de var så høyt lønnet før jeg leste Southerners innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnugget Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Interessant det der regnestykket. En annen betydelig forskjell er at når man utdanner seg til lærer med lektorkompetanse, studerer man daglig. Den 5 årige spesialiseringen i psykiatri består veldig mye av arbeid i psykiatrien. Ble faktisk overrasket da jeg fikk info om det. En jeg kjenner tar denne spesialiseringen nå. Det er bare noen dager med småkurs innimellom, sier han. Sånn a 3-4 dagers varighet. Så møtes de noen ganger i året. Ble også overrasket da han sa de lærte om de psykiatriske tilfellene (diagnosene altså), de hadde ikke noe om normalutvikling. Siste ble jeg veldig forundra over. Fordi jeg har av en eller annen grunn hatt en klar forestilling om at de satt 5 år ekstra på skolebenken og hadde forelesning og studiesirkler om psykiatri 5 dager i uken + veileder selvsagt. I alle fall det som også er en forskjell er at disse når de får papirene på ferdig utdanning i hånden, har de noe i underkant av 5 års fulltids arbeidspraksis (om en trekker fra disse kursdagene). Da blir det enklere å få jobb som nyutdannet. Som lektor uten særlig arbeidserfaring er det ikke så lett alltid å få jobb. Det jeg undrer meg noe over er om denne lønnen på 1,35 mill er representativ for psykiatere flest. Trodde ikke de var så høyt lønnet før jeg leste Southerners innlegg. Jeg tror at de færreste psykiatere har en inntekt på godt over millionen. Jeg fant ikke noen nyere informasjon, men ifølge denne artikkelen er gjennomsnittslønnen til psykiatere på ca. 550 000 kr i året. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2001/03/22/mer-fri--mindre-l-nn/index.xml Begynnerlønnen til en lektor med opprykk er på ca. 340 000 kr. Fant dessverre ikke gjennomsnittslønnen, men antar at den vil være noe høyere enn begynnerlønnen. Hvis dette stemmer så er ikke forskjellene så store. Men vi vet jo at en del psykiatere driver privat og det kan man tjene godt på. Ellers så er det ikke det at jeg ikke synes psykiatere har fortjent en god lønn, ut i fra ansvaret de har. Men poenget mitt som jeg ville frem til var at det faktisk finnes yrker med like stort ansvar og at det i mange tilfeller vanskelig kan sammenlignes. En sykepleier feks kan ta livet av en person like mye som en lege, mens lønnne til en sykepleier er på ca. halvparten av en legelønn. Selvsagt skal antall års utdannelse ha noe å bety, men jeg synes at mange viktige yrker også er lavtlønnte. Jeg vet for lite om psykiaterutdannelsen til å si om de lærer om normalutvikling der. Kanskje de får det gjennom grunnutdanningen? Men forskjellene på ordene psykiatri/psykologi er jo nettopp at det førstnevnte konsentrerer seg om avvikene, mens det sistnevnte om normalutviklingen. Hadde vært litt interessant å funnet ut, faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liten løve Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Tjener spesialistleger så mye som 1,35 mill./år? Psykiateryrker lavstatus? Det har jeg ALDRI hørt om! Psykiatri og geriatri har visstnok lavest status _blant legene_,, ikke blant folk flest, og ja en spesialistlege med lang fartstid og overlegefunksjon tjener nok såpass mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liten løve Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Tenk deg at en psykiater har ca. 11 års utdannelse. 6 år som lege og 5 år innen psykiatri. Hvis inntekten til en psykiater er på 1 350 000, så "får" altså legespesialisten ca. 122 700 kr for hvert år han spesialiserer seg. Sammenlign med lektor med opprykk, som jobber i skolen. Det er 6 års utdannelse. Han får altså til sammenligning ca. 57 000 kr for hvert år han utdanner seg. Med andre ord så lønner det seg veldig å bli legespesialist/psykiater. Jeg vil ikke si at en psykiater har noe særlig mer arbeidsbelastning enn en lektor (feks spesialpedagog) som jobber med barn med særskilte behov i skolen Bare for å sette det litt i perspektiv. Jeg synes IKKE at en legespesialist fortjener såpass mye lønn i forhold til mange andre som har like viktige jobber. Du må ikke glemme turnustiden som, i Norge er en obligatorisk del av utdannelsen. 6 års medsinstudie + 1,5 års turnustjeneste + 5 års spesialisering = 12,5 år med utdanning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg tror at de færreste psykiatere har en inntekt på godt over millionen. Jeg fant ikke noen nyere informasjon, men ifølge denne artikkelen er gjennomsnittslønnen til psykiatere på ca. 550 000 kr i året. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2001/03/22/mer-fri--mindre-l-nn/index.xml Begynnerlønnen til en lektor med opprykk er på ca. 340 000 kr. Fant dessverre ikke gjennomsnittslønnen, men antar at den vil være noe høyere enn begynnerlønnen. Hvis dette stemmer så er ikke forskjellene så store. Men vi vet jo at en del psykiatere driver privat og det kan man tjene godt på. Ellers så er det ikke det at jeg ikke synes psykiatere har fortjent en god lønn, ut i fra ansvaret de har. Men poenget mitt som jeg ville frem til var at det faktisk finnes yrker med like stort ansvar og at det i mange tilfeller vanskelig kan sammenlignes. En sykepleier feks kan ta livet av en person like mye som en lege, mens lønnne til en sykepleier er på ca. halvparten av en legelønn. Selvsagt skal antall års utdannelse ha noe å bety, men jeg synes at mange viktige yrker også er lavtlønnte. Jeg vet for lite om psykiaterutdannelsen til å si om de lærer om normalutvikling der. Kanskje de får det gjennom grunnutdanningen? Men forskjellene på ordene psykiatri/psykologi er jo nettopp at det førstnevnte konsentrerer seg om avvikene, mens det sistnevnte om normalutviklingen. Hadde vært litt interessant å funnet ut, faktisk. Ja, gjennomsnittslønna for lektorer er høyere enn begynnerlønna. Det er fordi nesten alle lektorene i vgs er i slutten av 50 og begynnelsen av 60 åra. Sto i artikkelen: "Psykiaterne tjente minst, 550.000 kroner". Så det er ikke gjennomsnittslønna. Men dog da kan den i alle fall ikke være på 1,35 i gjennomsnitt! Var det jeg trodde:P Men så nå at det var for "en tilfeldig valgt psykiater". Haha søkte på skattelista på 3 psykiaternavn, og hehehehe det var NHDs inntekt og formue Southerner gjenga. Da skjønner jeg jo at NHD skrev smiletegn og sikkert flirte smålurt på kontoret Joda, det stemmer det jeg skrev om psykiatriutdanninga. H*n jeg kjenner er nesten ferdig utdanna nå. Det er ikke noen grunnutdanning. Grunnutdanninga er som allmennleger. Også har de disse studiedagene inniblant arbeidet i klinikken (som i akuttpsykiatriinstitusjon e.l.). Småkursene (som h*n jeg kjenner, kaller dem) er f.eks. om spiseforstyrrelser over noen (få dager, i underkant av ei uke), om depresjon, angstlidelser, personlighetsforstyrrelser etc. De hadde visst en del mer om sistnevnte, ifølge kilden, enn spiseforstyrrelser f.eks. Psykologer har også mye om normalutvikling i tillegg til avvikene. Det er mer sånn som spesialpedagogikkutdannelsen. Med grunnlæring om normalitet. Dernest om avvikerne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Du må ikke glemme turnustiden som, i Norge er en obligatorisk del av utdannelsen. 6 års medsinstudie + 1,5 års turnustjeneste + 5 års spesialisering = 12,5 år med utdanning. Men mer enn halve utdanningen er utdanning med lønn. Ganske god lønn også. Et moment i regnestykket, uten at jeg har sagt hverken det ene eller det andre om hvem som bør tjene hvor mye. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Interessant det der regnestykket. En annen betydelig forskjell er at når man utdanner seg til lærer med lektorkompetanse, studerer man daglig. Den 5 årige spesialiseringen i psykiatri består veldig mye av arbeid i psykiatrien. Ble faktisk overrasket da jeg fikk info om det. En jeg kjenner tar denne spesialiseringen nå. Det er bare noen dager med småkurs innimellom, sier han. Sånn a 3-4 dagers varighet. Så møtes de noen ganger i året. Ble også overrasket da han sa de lærte om de psykiatriske tilfellene (diagnosene altså), de hadde ikke noe om normalutvikling. Siste ble jeg veldig forundra over. Fordi jeg har av en eller annen grunn hatt en klar forestilling om at de satt 5 år ekstra på skolebenken og hadde forelesning og studiesirkler om psykiatri 5 dager i uken + veileder selvsagt. I alle fall det som også er en forskjell er at disse når de får papirene på ferdig utdanning i hånden, har de noe i underkant av 5 års fulltids arbeidspraksis (om en trekker fra disse kursdagene). Da blir det enklere å få jobb som nyutdannet. Som lektor uten særlig arbeidserfaring er det ikke så lett alltid å få jobb. Det jeg undrer meg noe over er om denne lønnen på 1,35 mill er representativ for psykiatere flest. Trodde ikke de var så høyt lønnet før jeg leste Southerners innlegg. Jeg synes det er veldig betryggende å vite at den største delen av spesialiseringen er å jobbe i forskjellige avdelinger/sykehus. Det er grenser for hvor mye du lærer av å sitte med nesa i en bok. Men jeg trodde ikke spesialiseringen tok så mye som fem år? Eller er det kanskje noe som varierer etter hva de spesialiserer seg innen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er i hvert fall lavere lønn enn fastleger, min hadde godt over 2 mill i fjor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2349965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det er i hvert fall lavere lønn enn fastleger, min hadde godt over 2 mill i fjor. Det er lavere lønn enn _din_ fastlege. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2350543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ikke jeg heller. Men legeyrke har vel generell høy status. Så har de ulik status etter hva slags spesialisering de har. Feks har vel kardiologer og kiruger etc høy status. De som har spesialisert seg i føtter har kanskje litt lavere status. Psykiatri er vel sånn midt i mellom hehe. Uansett så synes jeg det er fortjent.Viktig jobb med et enormt stort ansvar.Jeg ville aldri blitt lege. Tenk at om en gjør noe feil så risikerer en at personen dør. Lege er jo et svært gammelt yrke også. "Feks har vel kardiologer og kiruger etc høy status. De som har spesialisert seg i føtter har kanskje litt lavere status. Psykiatri er vel sånn midt i mellom hehe." Hehehe måtte flire jeg også!! Morsom du:) Betviler heller ikke statusen de har innbyrdes. For oss andre, folk flest, er det vel høy status uansett føtter eller kniv:P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2350828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg synes det er veldig betryggende å vite at den største delen av spesialiseringen er å jobbe i forskjellige avdelinger/sykehus. Det er grenser for hvor mye du lærer av å sitte med nesa i en bok. Men jeg trodde ikke spesialiseringen tok så mye som fem år? Eller er det kanskje noe som varierer etter hva de spesialiserer seg innen? Jo, enig i at det er særdeles viktig med praksis. Men ble særdeles overraska også over at det ikke var mer studiedager med forelesninger og nesedupp i læreverk enn det var. I mine ører høres dette lite ut - sammenligna med hvordan jeg innbilte meg det var. Det er sikkert ulik lenge på spesialiseringer. I psykiatri er den 5-årig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2350830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jo, enig i at det er særdeles viktig med praksis. Men ble særdeles overraska også over at det ikke var mer studiedager med forelesninger og nesedupp i læreverk enn det var. I mine ører høres dette lite ut - sammenligna med hvordan jeg innbilte meg det var. Det er sikkert ulik lenge på spesialiseringer. I psykiatri er den 5-årig. Jeg visste minimalt om spesialisering blant leger før en jeg kjente begynte, så jeg hadde ikke dannet meg noen formening om hvor mye studietid/undervisning som fulgte med på forhånd. Men jeg blir stadig overrasket når noen begynner å snakke om den lange "utdannelsen" legespesialister har, etter medisinstudiet er ferdig jobber de på vanlig måte, men har noen kurs/forelesninger i tillegg. Det er jo ikke akkurat det samme som å sitte på skolebenken. (Og så er det mye bedre med lønn enn med studielån.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292135-inntekt-blant-psykiatere/page/3/#findComment-2350856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.