Gjest bippp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Maser enda om denne lithiumen jeg. Jeg innser at jeg har et stort problem. Når jeg er deprimert så skjønner jeg at jeg må ha medisiner. Så starter jeg med lamictal, går litt for mye oppover, og så slutter jeg. Dette fordi jeg da, alltid, tror jeg er frisk. Blir hypoman og har ikke helt "gangsynet" i orden. I tillegg mister jeg korttidsminnet og blir vanvittig trett av lamictal (som før nevnt). Snakket med behandler som skulle ta opp dette med legen. Jeg mener selv at hvis jeg bare en gang hadde blitt stabil på medisiner, og blitt normal igjen, så hadde jeg skjønt at jeg må ta disse pillene. Men jeg tror jeg må ha noe som kan ta ned denne hypomanien som er der hele tiden. Jeg er 14 dager oppe og 1 uke nede (sliten) for tiden og veldig blandet. Føler meg som en tidsinnstillt bombe. Kan gråte og le samtidig, er glad, sint og ulykkelig på samme tid, kort sagt meget snodig. Nå er jeg syk og skjønner at jeg må ha noe stemningsstabiliserende. Er bare nødt til å bli friskere fram imot jul. Så hvis da denne legen kunne tenke seg å la meg prøve lithium, noe han nødig vil, vil det ta lang tid før den virker og jeg kan regne med å være stabil? Hvis effekten hadde kommet fort, hadde sannsynligvis "vettet" slått inn også sånn ca samtidig :-). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Går du på antidepressiva også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Går du på antidepressiva også? Nei, det måtte jeg slutte med fordi jeg ble mere "berg-og-dalbane". Har så vidt startet opp med lamictal igjen, i tillegg bruker jeg zeldox. Tar truxal om kvelden hvis jeg ikke får sove. Behandleren skulle gå gjennom dette med legen, angrer på at jeg ikke spurte om en samtale med han selv. Får vel se hvordan dette går først. Hvilke medisiner bruker du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Nei, det måtte jeg slutte med fordi jeg ble mere "berg-og-dalbane". Har så vidt startet opp med lamictal igjen, i tillegg bruker jeg zeldox. Tar truxal om kvelden hvis jeg ikke får sove. Behandleren skulle gå gjennom dette med legen, angrer på at jeg ikke spurte om en samtale med han selv. Får vel se hvordan dette går først. Hvilke medisiner bruker du? Skjønner. Det var _helt_ klart lurt å fjerne ADen når du ble sånn på de selv om du tok SS ved siden av! Siden du er på denne høydetoppen så mye, virker forslaget ditt om Lithium smart som bare det. Lamictalen virker, som du helt sikkert vet, nesten utelukkende på bunnene, ikke oppoverturene (det har visst en svak manidempendeeffekt, men den er _svak_). Jeg bruker samme SS som deg nå (Lamictal). Har også fått puttet til AD da SS ikke var nok, Cymbalta heter de. Det funker veldig bra for meg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Skjønner. Det var _helt_ klart lurt å fjerne ADen når du ble sånn på de selv om du tok SS ved siden av! Siden du er på denne høydetoppen så mye, virker forslaget ditt om Lithium smart som bare det. Lamictalen virker, som du helt sikkert vet, nesten utelukkende på bunnene, ikke oppoverturene (det har visst en svak manidempendeeffekt, men den er _svak_). Jeg bruker samme SS som deg nå (Lamictal). Har også fått puttet til AD da SS ikke var nok, Cymbalta heter de. Det funker veldig bra for meg:) Blir du glemsk av lamictal, eller er det bare meg? Jeg er så ille når jeg bruker de at jeg er redd meg selv. At jeg en dag skal kjøre til et sted og ikke vite hva jeg skal gjøre der, og hvordan finne veien hjem igjen. Ikke morsomt, når jeg sliter ifra før, og i tillegg få komentarer hele tiden på at folk "gir meg opp." Ingen vits i å snakke til deg, du er håpløs osv. Gjør ikke selvbildet noe større akkurat :-(. Bra at du har funnet rett "mixen" med medisiner da. Greier du å arbeide og leve normalt også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mikkaela_rev Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Blir du glemsk av lamictal, eller er det bare meg? Jeg er så ille når jeg bruker de at jeg er redd meg selv. At jeg en dag skal kjøre til et sted og ikke vite hva jeg skal gjøre der, og hvordan finne veien hjem igjen. Ikke morsomt, når jeg sliter ifra før, og i tillegg få komentarer hele tiden på at folk "gir meg opp." Ingen vits i å snakke til deg, du er håpløs osv. Gjør ikke selvbildet noe større akkurat :-(. Bra at du har funnet rett "mixen" med medisiner da. Greier du å arbeide og leve normalt også? Jeg følte også at jeg ble mer glemsk av dem! Må vel nevne at jeg var glemsk både før og etter også (hihi ;-), men følte altså at det var verre på Lamictal. Nevnte det ikke for behandler, har du gjort det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg følte også at jeg ble mer glemsk av dem! Må vel nevne at jeg var glemsk både før og etter også (hihi ;-), men følte altså at det var verre på Lamictal. Nevnte det ikke for behandler, har du gjort det? Ja, har nevnt dette for behandler mange ganger, men føler de bagatelliserer problemet. Overtaler meg gang etter gang til å starte med disse pillene. Glemsk til vanlig jeg også da, men ikke så ille :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mikkaela_rev Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Ja, har nevnt dette for behandler mange ganger, men føler de bagatelliserer problemet. Overtaler meg gang etter gang til å starte med disse pillene. Glemsk til vanlig jeg også da, men ikke så ille :-) Det er unektelig et kjedelig problem, og burde ikke bagatelliseres. Samtidig, hvis du har god effekt av medikamentet ellers, er det kanskje ikke en så stor pris å betale? Jeg vet forresten at mange har god nytte av lister/fargekoder osv for å huske bedre, kanskje verdt å sjekke ut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Blir du glemsk av lamictal, eller er det bare meg? Jeg er så ille når jeg bruker de at jeg er redd meg selv. At jeg en dag skal kjøre til et sted og ikke vite hva jeg skal gjøre der, og hvordan finne veien hjem igjen. Ikke morsomt, når jeg sliter ifra før, og i tillegg få komentarer hele tiden på at folk "gir meg opp." Ingen vits i å snakke til deg, du er håpløs osv. Gjør ikke selvbildet noe større akkurat :-(. Bra at du har funnet rett "mixen" med medisiner da. Greier du å arbeide og leve normalt også? Har ikke blitt glemsk av de, tror jeg. Men så er jeg sikkert et ekstremt rotehue når det gjelder øst-vest-nord-syd, veier, strekninger og geografi. Så jeg virrer meg bort i samme grad som før jeg tok Lamictalen. Kunne vært fint om den hadde tilført noen rom/retningssansferdigheter også Kan ikke glemsomheten din skyldes at du er mye høyt oppe da tror du? I alle fall når jeg er hypomanisk så kan jeg miste den røde tråden i samtalen, fordi jeg kan få flere assosiasjoner og idèer underveis. Eller den med at jeg er så opplsukt og fordypa i det jeg driver med (selvsagt et prosjekt:P ) at tida bare går uten at jeg merker det. Så plutselig når jeg oppdager hva klokka er, må jeg hive beina på nakken og gjøre alt for å ikke bli i seneste laget til avtaler (middager, møter etc). Så kommer jeg strenende hivende med pusten, og har også råket ut for å komme over tida noen ganger... Så at hypomani gjør distrè, det kan jeg skrive under på (gjelder for meg, vet ikke om gjelder for deg). Samboeren min kan også si jeg er "håpløs" noen ganger når jeg er sånn, nettopp fordi jeg er så "langt borte" i min egen prosjektverden. Så prøver han å få kontakt, men jeg har alt fokuset mot arbeidet jeg driver med, og da er det lett å av og til bare svare "ha og ja". Nåvel... Og også når jeg faller ned i depresjon, særlig jo dypere den blir, er ikke konsentrasjonen helt god akkurat Hmmm njei tja mht bp og med. De funker bra på meg sånn forstått at de fikk meg vekk fra dypet og gjørma (var utrolig deprimert, kontinuerlige tanker om død....) Mulig dosen på SS skal justeres, skal se det mer an. Har litt å gå på ennå i forhold til det spekternivået SS kan ligge under. Jeg greier ikke å leve normalt og er ikke i arbeid for øyeblikket Har ikke vært det på ganske så lenge nå. Det gjør noe med selvfølelsen, helt klart! Det som er så kjipt, for å bruke det ordet, og som gjør med.behandling og tilfriskning av meg mer komplisert er at jeg har fått utvikla Rapid Cycling siste året. Så jeg tror at for å kunne få bli ennå mer tilfriskna må jeg rett og slett få noe psykoedukasjon av et eller annet slag. Har fått litt av det med forrige psyk jeg var hos, men ikke nå. Bruker de tipsa også tar jeg mer på Gefühlen hva jeg tror er bra og ikke. Men det er ikke alltid det fører med seg stort hell Har klart å hatt et par hypoperioder av 1 1/2-1 uker etter fulgt av hypersomnier... Er ikke så helt greit det der. Regner med å starte opp med et eller annet om ikke så lenge, yrk.attf., et studium eller en jobb. Må innom NAV først, for går på rehab. nå. Så får høre hva "diktatorne" sier og mener. Du da? Jobber du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2349930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er unektelig et kjedelig problem, og burde ikke bagatelliseres. Samtidig, hvis du har god effekt av medikamentet ellers, er det kanskje ikke en så stor pris å betale? Jeg vet forresten at mange har god nytte av lister/fargekoder osv for å huske bedre, kanskje verdt å sjekke ut? Har faktisk ikke så lyst til å gå rundt og føle meg som en idiot resten av livet. For meg gjelder det å finne en medisin jeg kan fungere med, det gjør jeg ikke med lamictal. Når jeg kommer opp i ca 100 mg så begynner dette. Kan ikke nekte for at jeg hadde veldig god effekt av den psykisk da jeg brukte den. Men greide ikke å arbeide når jeg brukte lamictal, greide jo ikke ta imot beskjeder, husket ikke ting. Jeg har en travel jobb og ikke sjanse om jeg kan være så trett og glemsk som jeg blir og samtidig være en pålitelig arbeider. En annen sak er at jeg heller ikke greier å arbeide uten medisiner, men da av andre årsaker. Så nå sitter jeg her og vender og snur på denne lamictalen som jeg vet kommer til å gi meg problemer. Jeg må innrømme at jeg sier ja til å ta den mere for å være snill/grei med behandleren, enn meg selv. Alternativet er jo å flytte til en øde øy hvor jeg kan være så glemsk jeg bare vil :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2350190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Har ikke blitt glemsk av de, tror jeg. Men så er jeg sikkert et ekstremt rotehue når det gjelder øst-vest-nord-syd, veier, strekninger og geografi. Så jeg virrer meg bort i samme grad som før jeg tok Lamictalen. Kunne vært fint om den hadde tilført noen rom/retningssansferdigheter også Kan ikke glemsomheten din skyldes at du er mye høyt oppe da tror du? I alle fall når jeg er hypomanisk så kan jeg miste den røde tråden i samtalen, fordi jeg kan få flere assosiasjoner og idèer underveis. Eller den med at jeg er så opplsukt og fordypa i det jeg driver med (selvsagt et prosjekt:P ) at tida bare går uten at jeg merker det. Så plutselig når jeg oppdager hva klokka er, må jeg hive beina på nakken og gjøre alt for å ikke bli i seneste laget til avtaler (middager, møter etc). Så kommer jeg strenende hivende med pusten, og har også råket ut for å komme over tida noen ganger... Så at hypomani gjør distrè, det kan jeg skrive under på (gjelder for meg, vet ikke om gjelder for deg). Samboeren min kan også si jeg er "håpløs" noen ganger når jeg er sånn, nettopp fordi jeg er så "langt borte" i min egen prosjektverden. Så prøver han å få kontakt, men jeg har alt fokuset mot arbeidet jeg driver med, og da er det lett å av og til bare svare "ha og ja". Nåvel... Og også når jeg faller ned i depresjon, særlig jo dypere den blir, er ikke konsentrasjonen helt god akkurat Hmmm njei tja mht bp og med. De funker bra på meg sånn forstått at de fikk meg vekk fra dypet og gjørma (var utrolig deprimert, kontinuerlige tanker om død....) Mulig dosen på SS skal justeres, skal se det mer an. Har litt å gå på ennå i forhold til det spekternivået SS kan ligge under. Jeg greier ikke å leve normalt og er ikke i arbeid for øyeblikket Har ikke vært det på ganske så lenge nå. Det gjør noe med selvfølelsen, helt klart! Det som er så kjipt, for å bruke det ordet, og som gjør med.behandling og tilfriskning av meg mer komplisert er at jeg har fått utvikla Rapid Cycling siste året. Så jeg tror at for å kunne få bli ennå mer tilfriskna må jeg rett og slett få noe psykoedukasjon av et eller annet slag. Har fått litt av det med forrige psyk jeg var hos, men ikke nå. Bruker de tipsa også tar jeg mer på Gefühlen hva jeg tror er bra og ikke. Men det er ikke alltid det fører med seg stort hell Har klart å hatt et par hypoperioder av 1 1/2-1 uker etter fulgt av hypersomnier... Er ikke så helt greit det der. Regner med å starte opp med et eller annet om ikke så lenge, yrk.attf., et studium eller en jobb. Må innom NAV først, for går på rehab. nå. Så får høre hva "diktatorne" sier og mener. Du da? Jobber du? Nei, jobber ikke. Har prøvd meg mange ganger, men det blir alltid for mye stress. Ja, er glemsk også når jeg er hypoman, men på en annen måte. Dette med lamictal går mere på ting som at barna f.eks ber meg handle to ting på butikken og jeg kommer hjem uten noe. Husker faktisk ikke alltid at de har snakket til meg heller. Og da blir man jo skremt. Det er så ille at de rundt meg reagerer veldig på hvordan jeg er. Blir vel så de legger meg inn på en eller annen senil-avdeling snart :-). Jeg også er veldig opp og ned, vet ikke noe navn på dette. Har vært høyt oppe en stund og tankekjøret henger igjen. Men er så sliten og trett nå at jeg tror jeg snart blir sprø. Trekker meg unna mennesker, alt blir for mye liksom. Passer beste hjemme alene sammen med mitt eget, skrullete hode . I tillegg er jeg ganske eksplosiv, ingen tramper meg på terne idag nei :-). Så hvor har det blitt av stabiliteten som jeg hadde i sommer, uten medisiner?? Trodde en stund at jeg ikke var bipolar jeg, helt til jeg gikk til topps! Nå kunne jeg tenke meg en annen, uthvilt kropp, så jeg kunne gjøre alt det hodet mitt ønsker. Uffda, kaos sa du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2350198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lithium Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Har faktisk ikke så lyst til å gå rundt og føle meg som en idiot resten av livet. For meg gjelder det å finne en medisin jeg kan fungere med, det gjør jeg ikke med lamictal. Når jeg kommer opp i ca 100 mg så begynner dette. Kan ikke nekte for at jeg hadde veldig god effekt av den psykisk da jeg brukte den. Men greide ikke å arbeide når jeg brukte lamictal, greide jo ikke ta imot beskjeder, husket ikke ting. Jeg har en travel jobb og ikke sjanse om jeg kan være så trett og glemsk som jeg blir og samtidig være en pålitelig arbeider. En annen sak er at jeg heller ikke greier å arbeide uten medisiner, men da av andre årsaker. Så nå sitter jeg her og vender og snur på denne lamictalen som jeg vet kommer til å gi meg problemer. Jeg må innrømme at jeg sier ja til å ta den mere for å være snill/grei med behandleren, enn meg selv. Alternativet er jo å flytte til en øde øy hvor jeg kan være så glemsk jeg bare vil :-) Du spurte om hvor lang tid det tar før lithium gir effekt. Jeg har startet opp to ganger, begge gangene i en depressiv periode. For meg tok det 3-4 uker, da merket jeg markant framgang. Etter enda et par uker følte jeg at jeg hadde beina stabilt plantet på jorda igjen. Men du er jo akkurat like avhengig av å bruke lithium regelmessig som med lamictal. Dosene varierer etter om du skal ta knekken på en mani/hypomani eller ta den forebyggende. Men for å ha sjans til å få litt mer kontroll på svingningene må de tas hver dag. Så du må gjøre noe med medisinholdningen din mer enn endre medisin (hvis lamictal fungerer greit uten altfor mye bivirkninger). Når det er sagt er lithium vidundermedisinen min uten spesielt mye bivirkninger. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2350359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Du spurte om hvor lang tid det tar før lithium gir effekt. Jeg har startet opp to ganger, begge gangene i en depressiv periode. For meg tok det 3-4 uker, da merket jeg markant framgang. Etter enda et par uker følte jeg at jeg hadde beina stabilt plantet på jorda igjen. Men du er jo akkurat like avhengig av å bruke lithium regelmessig som med lamictal. Dosene varierer etter om du skal ta knekken på en mani/hypomani eller ta den forebyggende. Men for å ha sjans til å få litt mer kontroll på svingningene må de tas hver dag. Så du må gjøre noe med medisinholdningen din mer enn endre medisin (hvis lamictal fungerer greit uten altfor mye bivirkninger). Når det er sagt er lithium vidundermedisinen min uten spesielt mye bivirkninger. Lykke til Takk for svar! Poenget var liksom bivirkningene jeg får av lamictal da. Vet egentlig ikke hvilke holdninger jeg har til medisiner lenger, jeg er så opp og ned. Akkurat nå veksler jeg mellom å ville kaste pillene i do, eller helle alle sammen i meg. Jeg er psyk. :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2350464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lithium Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Takk for svar! Poenget var liksom bivirkningene jeg får av lamictal da. Vet egentlig ikke hvilke holdninger jeg har til medisiner lenger, jeg er så opp og ned. Akkurat nå veksler jeg mellom å ville kaste pillene i do, eller helle alle sammen i meg. Jeg er psyk. :-( Heh, kjenner godt igjen følelsen av å ha lyst til å ta alle sammen eller kaste alt i do. Jeg beklager at jeg ikke leste nøye nok til å forstå at poenget med å kutte ut lamictal var bivirkningene. Bivirkninger kan være noe skikkelig herk og jeg er enig med deg at det ikke er alltid legene tar det særlig seriøst. Dessverre er det sånn at mange av medisinene som tilbys oss har en del ubehagelige bivirkninger. Det betyr at vi alltid må veie virkning mot bivirkning og vurdere fordelene mot ulempene. Jeg har noen bivirkninger av lithium som er plagsomme, men lithium har så god effekt på svingningene mine at jeg bare må akspetere at jeg skjelver altfor mye på hendene og har magetrøbbel titt og ofte. Men jeg må stadig jobbe med holdningene mine og overbevise meg selv om at det er det rette valget. Hva er vel skjelving og magetrøbbel mot alvorlige depresjoner? Fortsatt lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2350553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Heh, kjenner godt igjen følelsen av å ha lyst til å ta alle sammen eller kaste alt i do. Jeg beklager at jeg ikke leste nøye nok til å forstå at poenget med å kutte ut lamictal var bivirkningene. Bivirkninger kan være noe skikkelig herk og jeg er enig med deg at det ikke er alltid legene tar det særlig seriøst. Dessverre er det sånn at mange av medisinene som tilbys oss har en del ubehagelige bivirkninger. Det betyr at vi alltid må veie virkning mot bivirkning og vurdere fordelene mot ulempene. Jeg har noen bivirkninger av lithium som er plagsomme, men lithium har så god effekt på svingningene mine at jeg bare må akspetere at jeg skjelver altfor mye på hendene og har magetrøbbel titt og ofte. Men jeg må stadig jobbe med holdningene mine og overbevise meg selv om at det er det rette valget. Hva er vel skjelving og magetrøbbel mot alvorlige depresjoner? Fortsatt lykke til Mavetrøbbel og skjelving er akseptabelt for meg også. Vet jo at jeg må regne med bivirkninger. Tror jeg skal gå på "lithiumjakt" :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292266-effekt-av-lithium-hvor-lang-tid/#findComment-2351117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.