Gå til innhold

Eh...bør jeg være glad for dette?

Anbefalte innlegg

At slektninger ber seg selv hjem til oss på juleaften? "Det er jo hos dere vi hører hjemme, det er jo mye koseligere hos dere!" Jeg bør jo ta dette som et komplement?

Men så er det dette med at jeg er syk da. 12 stykker til julemiddag er mye det akkurat nå. Sykdommen min blir verre av stress. Hvordan skal jeg unngå å stresse?

Ja, de lover å hjelpe til, men jeg vet likevel at hovedansvaret faller på meg. Jeg må være oppegående og i form, og det er jeg ikke. Skulle gjort så mye og greier nesten ingenting. Må gjøre rent i huset, kjøpe inn mat, pynte, bake, rydde, lage mat... Help! Hvordan skal dette gå ? Har lyst til å stikke av, reise med nermeste tog og ikke se meg tilbake :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292381-ehb%C3%B8r-jeg-v%C3%A6re-glad-for-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten må du si at det ikke går.

Eller så får du si at de får være med å spleise på hushjelp på forhånd og catering for det er det eneste du har krefter til.

Må si jeg ikke har helt sansen for å sette andre i en situasjon der de føler de ikke får noe valg.

mvh

Si til familien at du ikke orker det denne julen, be dem om å holde hus for en gangs skyld.

Det er dette som er så vanskelig. Liker jo disse folkene, ikke misforstå. Jeg har vært som en mor for to av dem opp igjennom årene. Men nå skal de jo liksom stå på egne bein...

Får dårlig samvittighet hvis jeg sier nei. Vil jo gjerne de skal komme på besøk, er glad i dem, men akkurat på juleaften...

Da skal du si at du er rett og slett for syk til slikt. Blir det noen diskusjon, så kan du jo be dem om å tenke seg en situasjon der du har begge bena i gips - ville de da forventet seg en julefeiring hos deg eller ville de da kanskje funnet ut at de kan være vertskapet i år?

Enten må du si at det ikke går.

Eller så får du si at de får være med å spleise på hushjelp på forhånd og catering for det er det eneste du har krefter til.

Må si jeg ikke har helt sansen for å sette andre i en situasjon der de føler de ikke får noe valg.

mvh

Nei, må innrømme jeg ble litt "paff". Hadde liksom planlagt julen litt rolig i år, lei av dette julestresset. Jeg vil kose meg i mitt eget tempo.

Men jeg får gjøre det jeg greier. Bare jeg holder meg på beina så går det vel bra. Blir det jul hvis jeg ikke er der tro, greier de andre å ordne alt uten meg? Kanskje er det jeg som tror jeg er uerstattelig og legger på meg for mange krav?

Men så er det dette med forventninger da. Det er jo en grunn til at de vil hit. Det handler om tradisjoner, hyggelige samtaler, samme mat som sist. Før jeg ble så syk så elsket jeg jo alt dette, men nå er formen dalende her.

Annonse

Da skal du si at du er rett og slett for syk til slikt. Blir det noen diskusjon, så kan du jo be dem om å tenke seg en situasjon der du har begge bena i gips - ville de da forventet seg en julefeiring hos deg eller ville de da kanskje funnet ut at de kan være vertskapet i år?

Takk, har vært inne på å bandasjere hodet noen ganger :-)

Gjest Høstløvet

Ta det opp med familien din. Si det som det er at du akkurat denne julen ikke kan ta dette på deg. Går ut fra at sikkert en del av dem vet om at du sliter med ditt. Du vil kanskje møte større forståelse, enn ventet, og heller få en god og avslappende førjulstid med dine nermeste:-) Hva med å si at du håper noen andre kan trø til i år, og at om det er noen spesielle ønsker, så kan du heller ta med noe?

Husk at det er bare du som kan sette grenser for deg og ditt:-)

Har lært meg å tenke som så, att når julepynten kommer frem bringer den med seg masse gammelt støv fra esker og kott. Mye mer fornuftig å ha storrengjøring en gang etter jul:-)

Ønsker deg en fin, avslappet og koselig adventstid:-)

Ta det opp med familien din. Si det som det er at du akkurat denne julen ikke kan ta dette på deg. Går ut fra at sikkert en del av dem vet om at du sliter med ditt. Du vil kanskje møte større forståelse, enn ventet, og heller få en god og avslappende førjulstid med dine nermeste:-) Hva med å si at du håper noen andre kan trø til i år, og at om det er noen spesielle ønsker, så kan du heller ta med noe?

Husk at det er bare du som kan sette grenser for deg og ditt:-)

Har lært meg å tenke som så, att når julepynten kommer frem bringer den med seg masse gammelt støv fra esker og kott. Mye mer fornuftig å ha storrengjøring en gang etter jul:-)

Ønsker deg en fin, avslappet og koselig adventstid:-)

Ja, du er inne på noe der. Jeg vil jo ha disse menneskene her, det er ikke det. Men det er alt arbeidet, stresset som slår meg ut.

Men jeg kan jo støvsuge litt, sette fram julepynten litt etter litt. Slutte med å ha ting så perfekt. Det er vel til syvende og sist viktigere at mor er oppegående på juleaften og ikke innlagt pga stress. Ribba må jeg vel greie å få inn i ovnen på et vis :-). Så får jeg ansette folk til å hjelpe meg, kommandere litt...hm. Kjeften min virker nå ihvertfall uansett hvor syk jeg er. Litt godt å skrive om dette, kjenner jeg senker skuldrene litt mere nå :-)

Gjest Høstløvet

Ja, du er inne på noe der. Jeg vil jo ha disse menneskene her, det er ikke det. Men det er alt arbeidet, stresset som slår meg ut.

Men jeg kan jo støvsuge litt, sette fram julepynten litt etter litt. Slutte med å ha ting så perfekt. Det er vel til syvende og sist viktigere at mor er oppegående på juleaften og ikke innlagt pga stress. Ribba må jeg vel greie å få inn i ovnen på et vis :-). Så får jeg ansette folk til å hjelpe meg, kommandere litt...hm. Kjeften min virker nå ihvertfall uansett hvor syk jeg er. Litt godt å skrive om dette, kjenner jeg senker skuldrene litt mere nå :-)

Godt å høre at skuldrene er på vei ned:-)

Støvsuging er tingen:-)

Jeg ska henge opp julegardinene allerede i morgen. De nye nissene jeg har kjøpt finner nok plassen samtidig som jeg må grave fram stjerna fra kottet.. Da skal jeg finne et hjørne i gangen å sette alle eskene, så tar jeg nok fram litt etter litt.

Kjapp liten helgerengjøring før julaften kommer, så blir det jul, selv om jeg ikke har slitt meg totalt ut i forkant:-)

Det er dette som er så vanskelig. Liker jo disse folkene, ikke misforstå. Jeg har vært som en mor for to av dem opp igjennom årene. Men nå skal de jo liksom stå på egne bein...

Får dårlig samvittighet hvis jeg sier nei. Vil jo gjerne de skal komme på besøk, er glad i dem, men akkurat på juleaften...

Det er akkurat det du må si til dem. Jeg forstår at det er vanskelig, men de forstår deg når du sier det.

Det er absolutt et komplement, så det må du ta til deg! :-)

Men så må du samtidig stramme deg opp og fortelle hvordan du har det. Og senk kravene til hvordan det skal være hjemme hos deg, for vet du - det blir julekveld den 24. uansett om du vasker vegger og tak og gardiner og gud vet hva.

Hvis dere ender opp hos deg, så må du være flink og fordele oppgaver på de som kommer. Gi konkrete arbeidsoppgaver til hver og en, ikke gjør det selv fordi du synes du må.

Nyt det faktum at folk vil komme til deg, og ta dem på ordet og sett dem i arbeid.

:-)

Annonse

Det er absolutt et komplement, så det må du ta til deg! :-)

Men så må du samtidig stramme deg opp og fortelle hvordan du har det. Og senk kravene til hvordan det skal være hjemme hos deg, for vet du - det blir julekveld den 24. uansett om du vasker vegger og tak og gardiner og gud vet hva.

Hvis dere ender opp hos deg, så må du være flink og fordele oppgaver på de som kommer. Gi konkrete arbeidsoppgaver til hver og en, ikke gjør det selv fordi du synes du må.

Nyt det faktum at folk vil komme til deg, og ta dem på ordet og sett dem i arbeid.

:-)

Jeg skal skrive arbeidsliste, dette blir ikke noe "hvilehjem" som de kanskje tror :-)). Skal prøve å roe ned og ta ting som de kommer, det blir nok det beste.

Jeg synes du har fått gode svar fra andre mht spørsmålet om å si fra at du ikke kan ha julefeiring for så mange.

Men bare e liten kommentar til dett med "lover å hjelpe til": Min erfaring er at slike fagre løfter er lite verdt. Det monner ikke så mye at du får et par ekstra hender til å ta av bordet og til å sjenke opp drikke, når du har så mange å handle inn for og tilberede mat for.

Det beste hadde vel nærmest vært å sette opp en 'jobbeliste'. Jeg har selv vært med på selskaper der det er satt opp liste med hvem som skal gjøre hva (dette har riktignok vært selskaper på 20-30 pers, men kan fint gjennomføres for 10 pers også).

Listene har vært detaljerte på ALT, fra sjenking av drikke, rydde av bord, dekke på til dessert, sette inn i oppvaskmaskin etc. Da får hver enkelt en klarere definert oppgave som han/hun får ansvaret for, fremfor at 'alt flyter' og at de bare 'hjelper til' på ad hoc-basis.

Det er et fint kompliment du skal ta med deg videre. Men jeg ville sagt det som det var - at du er for syk til det i år, og ikke orker. Kansje spørre om ikke du kan få komme til dem i stedet (hvis du vil/orker)?

Ja, tar det som et komplement, jeg skal selvfølgelig være glad for at noen liker seg hos oss :-). Må være hjemme ellers tror jeg barna mine protesterer høylytt! Nei, løsningen blir nok å sette folk i sving, håper bare de kommer i rette tid.

Gjest pærebrus875

Jeg skal skrive arbeidsliste, dette blir ikke noe "hvilehjem" som de kanskje tror :-)). Skal prøve å roe ned og ta ting som de kommer, det blir nok det beste.

Tror kanskje den delen av familien din som inviterte seg selv kanskje hadde hatt litt godt av å få en masse arbeid, så forstår de kanskje at du ikke klarer alt selv (kanskje de ikke orker alt arbeidet som må til selv engang, som ikke ser syke, at det er derfor de invitererer seg selv til deg?).

Og hvis de ikke orker å hjelpe deg så vær ærlig, si at alt dette må gjøres (sett da opp en liste så kan hver og en velge noe, at de som trives med å lage julekaker kan gjøre det osv,) og blir ikke alt dette gjort så kan man ikke ha jul hos deg. Vær litt streng. Så da får de enten orke å være med å stelle i stand til jul, eller gidde å "lage sin egen".

Og uansett kan det jo bli veldig koselig om alle gjør litt, at man kan samarbeide litt i juletida også, for å få alt gjort.

Jeg synes du har fått gode svar fra andre mht spørsmålet om å si fra at du ikke kan ha julefeiring for så mange.

Men bare e liten kommentar til dett med "lover å hjelpe til": Min erfaring er at slike fagre løfter er lite verdt. Det monner ikke så mye at du får et par ekstra hender til å ta av bordet og til å sjenke opp drikke, når du har så mange å handle inn for og tilberede mat for.

Det beste hadde vel nærmest vært å sette opp en 'jobbeliste'. Jeg har selv vært med på selskaper der det er satt opp liste med hvem som skal gjøre hva (dette har riktignok vært selskaper på 20-30 pers, men kan fint gjennomføres for 10 pers også).

Listene har vært detaljerte på ALT, fra sjenking av drikke, rydde av bord, dekke på til dessert, sette inn i oppvaskmaskin etc. Da får hver enkelt en klarere definert oppgave som han/hun får ansvaret for, fremfor at 'alt flyter' og at de bare 'hjelper til' på ad hoc-basis.

Ja, skal be om hjelp til borddekking, renske poteter, oppvask, sånne ting. Men vet jo, som du sier, at alt arbeidet før juleaften faller på meg. Selv om min mann er flink til å hjelpe til, så er det enkelte ting en husmor ser bedre og kan bedre (mener og tror jeg da :-). I tillegg stresser jeg nok mere meg enkelte ting, tror jeg må sette meg ut å "luke" ut ting som er unødvendige å gjøre. Finne ut hva som kan gjøres enklere osv. Takk for gode råd :-)

Gjest ha en fin førjulstid

Det er jo en fin tanke, men jeg hadde ikke orket det. Er det ikke litt frekt å be seg selv? Da blir det jo dere som må handle inn, og det koster med mat til så mange. Det kan også bli hyggelig.

Jeg anbefaler deg å prøve å stresse ned og ikke stille for høye krav. Begynn i god tid med ting som du føler du bør gjøre, som å legge bort noe yttertøy/sko fra gangen, rydde i noen skap, bake småkaker (eller kjøp på bakeri/julemesse). Sjekk at du har nok tallerkner og bestikk om du må det, og kjøp inn servietter og andre ting i forkant. De siste dagene før julaften kan du prøve å gjøre minst mulig. Slapp av, nyt julen.

Gjest ha en fin førjulstid

Nei, må innrømme jeg ble litt "paff". Hadde liksom planlagt julen litt rolig i år, lei av dette julestresset. Jeg vil kose meg i mitt eget tempo.

Men jeg får gjøre det jeg greier. Bare jeg holder meg på beina så går det vel bra. Blir det jul hvis jeg ikke er der tro, greier de andre å ordne alt uten meg? Kanskje er det jeg som tror jeg er uerstattelig og legger på meg for mange krav?

Men så er det dette med forventninger da. Det er jo en grunn til at de vil hit. Det handler om tradisjoner, hyggelige samtaler, samme mat som sist. Før jeg ble så syk så elsket jeg jo alt dette, men nå er formen dalende her.

Jeg synes faktisk du kan si at du hadde tenkt å ha en rolig jul hjemme i år, uten besøk.

Det er lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...