Gå til innhold

Eh...bør jeg være glad for dette?

Anbefalte innlegg

Ja, skal be om hjelp til borddekking, renske poteter, oppvask, sånne ting. Men vet jo, som du sier, at alt arbeidet før juleaften faller på meg. Selv om min mann er flink til å hjelpe til, så er det enkelte ting en husmor ser bedre og kan bedre (mener og tror jeg da :-). I tillegg stresser jeg nok mere meg enkelte ting, tror jeg må sette meg ut å "luke" ut ting som er unødvendige å gjøre. Finne ut hva som kan gjøres enklere osv. Takk for gode råd :-)

Jeg har også hatt nyttårsfest hjemme hos meg selv hvor jeg 'outsourcet' matlagingen, ved å la ett vennepar ordne forrett, ett ordnet dessert og ett annet ordnet potetgrateng! ;-) Veldig deilig, men ulempen var jo at disse folka ikke 'fulgte opp' på senere nyttårsaftener hos dem - da laget de absolutt alt selv!!

Nesten så jeg fikk dårlig samvittighet for at jeg bad dem hjelpe til..... Men det er synd at folk skal være litt sånn'verdensmestre' og klare 'alt' selv.

Fortsetter under...

Nei, må innrømme jeg ble litt "paff". Hadde liksom planlagt julen litt rolig i år, lei av dette julestresset. Jeg vil kose meg i mitt eget tempo.

Men jeg får gjøre det jeg greier. Bare jeg holder meg på beina så går det vel bra. Blir det jul hvis jeg ikke er der tro, greier de andre å ordne alt uten meg? Kanskje er det jeg som tror jeg er uerstattelig og legger på meg for mange krav?

Men så er det dette med forventninger da. Det er jo en grunn til at de vil hit. Det handler om tradisjoner, hyggelige samtaler, samme mat som sist. Før jeg ble så syk så elsket jeg jo alt dette, men nå er formen dalende her.

Men dette er personer som du har et godt forhold til? Som du setter pris på og bryr deg om og som setter pris på og bryr seg om deg?

Hvis det stemmer tror du ikke de mye heller ønsker å få høre hvordan ståa er og helle kunne få lov å gjøre noe for deg i jula, enn at du skal slite deg ute uten at de egentlig vet om det eller vil det?

mvh

tzatziki1365380058

Jeg vet ikke hva de andre har svart, men hvis du kommer til at alle skal komme til dere, så hadde jeg bedt dem tatt med maten. En tar med ferdigstekt ribbe, en annen pinnekjøtt, en tredje juleskinke,en fjerde dessert for eksempel. Også lister - lister på alt fra handling, til borddekking til oppvask. Detaljert!

Sørg for at du står igjen med å koke potetene, ikke noe annet. Det er jeg sikker på at alle skjønner nå når du ikke er frisk. Og det blir mye hyggeligere for alle enn hvis du sliter deg ut.

Ja, tar det som et komplement, jeg skal selvfølgelig være glad for at noen liker seg hos oss :-). Må være hjemme ellers tror jeg barna mine protesterer høylytt! Nei, løsningen blir nok å sette folk i sving, håper bare de kommer i rette tid.

Inviter dem tre timer for tidlig...

;-)

mvh

Annonse

Nei, må innrømme jeg ble litt "paff". Hadde liksom planlagt julen litt rolig i år, lei av dette julestresset. Jeg vil kose meg i mitt eget tempo.

Men jeg får gjøre det jeg greier. Bare jeg holder meg på beina så går det vel bra. Blir det jul hvis jeg ikke er der tro, greier de andre å ordne alt uten meg? Kanskje er det jeg som tror jeg er uerstattelig og legger på meg for mange krav?

Men så er det dette med forventninger da. Det er jo en grunn til at de vil hit. Det handler om tradisjoner, hyggelige samtaler, samme mat som sist. Før jeg ble så syk så elsket jeg jo alt dette, men nå er formen dalende her.

Vet du, jeg synes du skal si det til dem, akkurat som det er. At du gjerne skulle hatt dem der, at du er veldig glad i dem, men at i år så makter du det ikke. Be heller en og en familie til et lite selskap i romjula kanskje?

Gjest pærebrus875

Vet du, jeg synes du skal si det til dem, akkurat som det er. At du gjerne skulle hatt dem der, at du er veldig glad i dem, men at i år så makter du det ikke. Be heller en og en familie til et lite selskap i romjula kanskje?

Svaret ditt ga meg en ide, hva med et visst antall (f eks en søster/bror med samboer og barn) julaften, og så foreldrene første juledag, 2. juledag kommer søskenbarn med barn (om de ikke er mange, bruk da 2-3 juledag).

Så er det kanskje enklere å ha noen folk og lage litt middag enn å lage masse middag og ha massevis av folk på en gang? Eller du kan si til dem at de kan godt komme, men må ta med mat selv.

Da får du færre gjester og trenger kun å lage tilbehøret f eks selv, at de tar med hovedretten dagen de kommer.

Du burde si ja for hvis du sier nei så risikerer du å bli sittende alene neste julaften eller neste gang det skal være party. Det er faktisk slik at hvis du ikke lar folk komme til deg og serverer så slutter de å be deg også og så blir du sittende der alene enten du er syk eller ikke.

Gjest Høstløvet

Jeg skal skrive arbeidsliste, dette blir ikke noe "hvilehjem" som de kanskje tror :-)). Skal prøve å roe ned og ta ting som de kommer, det blir nok det beste.

Å ikke glem støvsugeren, som vi snakket om tidligere i dag:-)

Gjest flyvende elefant

Du burde være glad for at du klarer å skape så gode

jule minner for så mange rundt deg:)

Hva med å slippe litt taket i allt ansvaret? Leie inn noen som

kan vaske huset ditt?

Gjestene kan komme litt før for å hjelpe deg med maten,det kan i utgangspunktet høres tungvinnt ut...men eg har forsøkt dette

ønsker deg lykke til i jula:)

husk at det er noe meget spesiellt at familien ønsker å være hos deg.

Du burde være glad for at du klarer å skape så gode

jule minner for så mange rundt deg:)

Hva med å slippe litt taket i allt ansvaret? Leie inn noen som

kan vaske huset ditt?

Gjestene kan komme litt før for å hjelpe deg med maten,det kan i utgangspunktet høres tungvinnt ut...men eg har forsøkt dette

ønsker deg lykke til i jula:)

husk at det er noe meget spesiellt at familien ønsker å være hos deg.

Ja, det er noe spesielt, vet det er viktig med vennskap og holde på sosial kontakt selv om jeg er syk. Har bestemt meg for å greie dette på et eller annet vis. Kanskje kle meg ut som julenisse og si at dessverre, bippp kan ikke komme idag :-).

Takk for gode råd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...