Gjest Spørsmål_rus Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Synes du at folk som har psykiske problemer burde holde seg unna alkohol? De som har problemer med alkohol men ikke er fysisk avhengig. Altså de som kun drikker iblant. Helgefylla etc. Kan disse menneskene lære seg å få et moderat forhold til alkohol? Hvis en egentlig har fått dobbeltdiagnose. Men en finner ut at når rusmisbruket er borte så er også de psykiske vanskene borte betyr det at da burde diagnosen strykes? At en kanskje var helt frisk psykisk men at det kun var rusen som ga problemene. At grunnen til at en ruset seg ikke var masse bakenforliggende problemer. Men at rusen var årsakene til alle de psykiske problemene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292585-nhd-alkoholbruk-og-psykiske-lidelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Kanskje litt på siden, og er ikke NHD, men folk som har problemer med alkohol bør vel holde seg unna det, uavhengi av psykisk lidelse eller ikke. Men det hjelper så klart ikke på sykdommen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292585-nhd-alkoholbruk-og-psykiske-lidelser/#findComment-2352907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Synes du at folk som har psykiske problemer burde holde seg unna alkohol? S: Ja, med unntak av helt små mengder og dersom det ikke fører til problemer. De som har problemer med alkohol, men ikke er fysisk avhengig. Altså de som kun drikker iblant. Helgefylla etc. Kan disse menneskene lære seg å få et moderat forhold til alkohol? S: I praksis nei. Men det finnes enkelteksempler. Hvis en egentlig har fått dobbeltdiagnose. Men en finner ut at når rusmisbruket er borte så er også de psykiske vanskene borte betyr det at da burde diagnosen strykes? S: Nei. I så fall burde alle diagnoser strykes. At en kanskje var helt frisk psykisk men at det kun var rusen som ga problemene. At grunnen til at en ruset seg ikke var masse bakenforliggende problemer. Men at rusen var årsakene til alle de psykiske problemene? S: Nettopp!!!! De "bakenforliggende problemene" er så godt som alltid bare en unnskyldning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292585-nhd-alkoholbruk-og-psykiske-lidelser/#findComment-2353018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
enigma38 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Synes du at folk som har psykiske problemer burde holde seg unna alkohol? S: Ja, med unntak av helt små mengder og dersom det ikke fører til problemer. De som har problemer med alkohol, men ikke er fysisk avhengig. Altså de som kun drikker iblant. Helgefylla etc. Kan disse menneskene lære seg å få et moderat forhold til alkohol? S: I praksis nei. Men det finnes enkelteksempler. Hvis en egentlig har fått dobbeltdiagnose. Men en finner ut at når rusmisbruket er borte så er også de psykiske vanskene borte betyr det at da burde diagnosen strykes? S: Nei. I så fall burde alle diagnoser strykes. At en kanskje var helt frisk psykisk men at det kun var rusen som ga problemene. At grunnen til at en ruset seg ikke var masse bakenforliggende problemer. Men at rusen var årsakene til alle de psykiske problemene? S: Nettopp!!!! De "bakenforliggende problemene" er så godt som alltid bare en unnskyldning. Hva mener du her, NHD? Mener du at all psykiatri skyldes rusmisbruk? Personlig har jeg aldri hatt problem med misbruk av noe slag. Jeg nyter alkohol noen ganger i året, og koser meg med det, men ved angst eller depresjon så har jeg aldri lyst på. Hvis jeg f.eks er ute sammen med venner, og opplever angst (hvis det er veldig mange mennesker på utestedet, trangt osv, ting som er tilknyttet agorafobien min) så slutter jeg umiddelbart å drikke. Det er nemlig ikke noen løsning for meg. Jeg tror neppe at det er allmenngyldig at mennesker med psykiske lidelser alltid velger enkleste motstands vei og ikke er i stand til å ta fornuftige og gode avgjørelser i forhold til seg selv. Mange av oss oppviser av og til en selvdisiplin som er helt unik, og som mange kunne hatt noe å lære av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292585-nhd-alkoholbruk-og-psykiske-lidelser/#findComment-2353046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hva mener du her, NHD? Mener du at all psykiatri skyldes rusmisbruk? Personlig har jeg aldri hatt problem med misbruk av noe slag. Jeg nyter alkohol noen ganger i året, og koser meg med det, men ved angst eller depresjon så har jeg aldri lyst på. Hvis jeg f.eks er ute sammen med venner, og opplever angst (hvis det er veldig mange mennesker på utestedet, trangt osv, ting som er tilknyttet agorafobien min) så slutter jeg umiddelbart å drikke. Det er nemlig ikke noen løsning for meg. Jeg tror neppe at det er allmenngyldig at mennesker med psykiske lidelser alltid velger enkleste motstands vei og ikke er i stand til å ta fornuftige og gode avgjørelser i forhold til seg selv. Mange av oss oppviser av og til en selvdisiplin som er helt unik, og som mange kunne hatt noe å lære av. "Hva mener du her, NHD? Mener du at all psykiatri skyldes rusmisbruk?" Hva har jeg skrevet som kan tolkes slik? Selvsagt memer jeg ikke det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292585-nhd-alkoholbruk-og-psykiske-lidelser/#findComment-2353052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
enigma38 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 "Hva mener du her, NHD? Mener du at all psykiatri skyldes rusmisbruk?" Hva har jeg skrevet som kan tolkes slik? Selvsagt memer jeg ikke det. Sikkert bare jeg som misforsto dette utsagnet: "Hvis en egentlig har fått dobbeltdiagnose. Men en finner ut at når rusmisbruket er borte så er også de psykiske vanskene borte betyr det at da burde diagnosen strykes? S: Nei. I så fall burde alle diagnoser strykes" Beklager, NHD, men jeg trengte en oppklaring :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292585-nhd-alkoholbruk-og-psykiske-lidelser/#findComment-2353058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.