Gå til innhold

Voldelig? Trenger svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tiden får jeg stadig "bilder" av meg selv som skader andre mennesker, stikker en kniv/gafffel inn i ryggen på dem, skjærer over halsen på dem med brødkniven og den slags ting. Det dukker alltid opp når jeg har "våpenet" i hånden. Derfor trekker jeg meg stadig mer bort fra folk, er redd jeg kan komme til å gjennomføre det. Hvor stor er faren for det? Kan jeg trygt spise middag med familien eller drikke en kopp te med venner uten å risikere å skade dem på impuls? Når jeg ikke klarer å kontrollere tankene, hvordan kan jeg da regne med å kontrollere handlingene mine?

Gjest Høstløvet
Skrevet

Ikke lett å vite hva man skal si..

Tror nok mange kan oppleve et snev av sånne tanker, men at de raskt skyves vekk av fornuften.

Er glad for å se at du er her Orio, og jeg håper inderlig at du har noen du kan snakke med om disse tankene.. Sliter nok voldsomt på deg å ha det sånn, som nå.

Har du en kontaktperson innen psykiatrien, håper jeg du ringer vedkommende allerede i morgen. Ellers er jo lege/legevak et alternativ.

Ønsker deg alt godt:-)

Skrevet

Einar Kringlen skriver i sin bok "Psykiatri" at mennesker som har tvangstanker om umoralske ting, gjerne har en veldig streng moral.

Jeg tror det er pga. din strenge moral du syns det er forferdelig med de tankene. :-)

Det er ikke bare tanker, det er bilder som dukker opp i hodet. Jeg kan plutselig "se" gaffelen stikke ut av ryggen på en jeg spiser sammen med/er i nærheten når jeg spiser. Blodet renner. Skikkelig ekkelt, og skremmende. Tør ikke stole på at jeg ikke kommer til å gjøre det. Hvordan kan jeg vite det?

Skrevet

Ikke lett å vite hva man skal si..

Tror nok mange kan oppleve et snev av sånne tanker, men at de raskt skyves vekk av fornuften.

Er glad for å se at du er her Orio, og jeg håper inderlig at du har noen du kan snakke med om disse tankene.. Sliter nok voldsomt på deg å ha det sånn, som nå.

Har du en kontaktperson innen psykiatrien, håper jeg du ringer vedkommende allerede i morgen. Ellers er jo lege/legevak et alternativ.

Ønsker deg alt godt:-)

Det er ikke bare tanker, det er bilder som plutselig dukker opp i hodet mitt. Jeg kan "se" gaffelen stikke ut av ryggen på en person, blodet renner, eller jeg kan "se" at jeg skjærer over strupen på noen. Jeg "ser" og nesten "kjenner" hvordan det er, såret blir lenger, mer gapende og blodet renner, først bare noen dråper, så mye. Jeg klarer ikke stole på at jeg ikke kommer til å gjennomføre noe sånn, så jeg trekker meg stadig mer tilbake.

Skrevet

Det er tvangstanker. Du kommer ikke til å skade noen.

Hvordan kan du være så sikker på det? Jeg tør ikke ta sjansen, så i stedet har jeg begynt å isolere meg.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Sikkert vært lurt å fått snakket med noen som har greie på det, slik at du slipper å sitte alene for å slippe å være redd for¨å skade noen i julen.

Skrevet

Du kommer ikke til å gjennomføre det du tenker på.

Vær sammen med andre mennesker når du har lyst til det, og snakk med behandleren din om tvangstankene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...