Gå til innhold

helse og personlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!kan du si meg hva som menes med personlighet? og hvordan personlighet kan ha betydning på helsen?om du har noen artikkler på dette eller tanker rundt dette vil jeg gjerne ha en tilbakemelding på d.

Gjest pærebrus875
Skrevet

Du kan få et svar her: er man positivt innstillt til det meste og ikke syter og klager for alt og ingenting, så tror jeg man også blir (eller ihvertfall føler seg) veldig mye sykere enn om man tenker "det går sikkert fort over,det kunne vært verre".

Skrevet

Det har mye å si hvordan vi tenker og hvordan dette former livet vårt ja.

F.eks. jeg hater å vaske gulv. Jeg kan velge å tenke at "dette greier jeg ikke, se på dette store gulvet" osv. Eller jeg kan tenke at "dette skal jeg greie, ikke noe problem, det er bare å kaste seg i det."

Tror det er litt medfødt dette også, noen er bare negative til alt og noen veldig positive. Men tror det går an å jobbe med dette, bli mere bevisst på hvordan man tenker og tørre å kaste seg inn i ting.

F.eks. har dette stor betydning hvis du har angst. Du kan tenke at "jeg har så stor angst at jeg kan ikke gå i butikken." Eller du kan tenke at "fanken heller om denne h.. angsten skal få ta knekken på meg. Uansett personlighet så tror jeg man kan arbeide med dette, selv om det er vanskeligere hvis man har en personlighet som er veldig pessimistisk.

Skrevet

Det har mye å si hvordan vi tenker og hvordan dette former livet vårt ja.

F.eks. jeg hater å vaske gulv. Jeg kan velge å tenke at "dette greier jeg ikke, se på dette store gulvet" osv. Eller jeg kan tenke at "dette skal jeg greie, ikke noe problem, det er bare å kaste seg i det."

Tror det er litt medfødt dette også, noen er bare negative til alt og noen veldig positive. Men tror det går an å jobbe med dette, bli mere bevisst på hvordan man tenker og tørre å kaste seg inn i ting.

F.eks. har dette stor betydning hvis du har angst. Du kan tenke at "jeg har så stor angst at jeg kan ikke gå i butikken." Eller du kan tenke at "fanken heller om denne h.. angsten skal få ta knekken på meg. Uansett personlighet så tror jeg man kan arbeide med dette, selv om det er vanskeligere hvis man har en personlighet som er veldig pessimistisk.

Ja, det er hvertfall min erfaring. Jeg er veldig sjenert, passelig negativ og med dårlig selvtillitt. Og tidligere hadde jeg få (men veldig gode) venner, den typen som pressa seg på i ren sympati :-) (og godt var jo det!). Før jeg en dag tenkte at jeg kommer jo ingen vei med å sitte hjemme å synes synd på megselv og ikke tørre noe. Også jobba jeg med å slutte med det. Og det går ganske fort altså når man får positiv respons fra omverden! :-)

Samme med det å vaske gulvet. Jeg kunne drøye i de uendelige før(haaaaaater husarbeid), nå har jeg funnet ut at det går an å tenke: " det må jo gjøres, ingen andre som gjør det for meg, bedre før enn senere!" Også etterpå: "JAAA, ferdig, nå kan jeg heller bruke den tida jeg ellers ville brukt på å sitte å irritere med over skittent gulv på å kose meg med ett eller annet og være fornøyd over at det er rent."

Skrevet

Ja, det er hvertfall min erfaring. Jeg er veldig sjenert, passelig negativ og med dårlig selvtillitt. Og tidligere hadde jeg få (men veldig gode) venner, den typen som pressa seg på i ren sympati :-) (og godt var jo det!). Før jeg en dag tenkte at jeg kommer jo ingen vei med å sitte hjemme å synes synd på megselv og ikke tørre noe. Også jobba jeg med å slutte med det. Og det går ganske fort altså når man får positiv respons fra omverden! :-)

Samme med det å vaske gulvet. Jeg kunne drøye i de uendelige før(haaaaaater husarbeid), nå har jeg funnet ut at det går an å tenke: " det må jo gjøres, ingen andre som gjør det for meg, bedre før enn senere!" Også etterpå: "JAAA, ferdig, nå kan jeg heller bruke den tida jeg ellers ville brukt på å sitte å irritere med over skittent gulv på å kose meg med ett eller annet og være fornøyd over at det er rent."

Så bra at du greier dette, det sier noe om at vi kan forandre oss og da er det håp!

Det er noe som heter "det er bedre å hoppe i det, enn å krype" :-). Prøver å motivere meg for kursing og omskolering. Gjelder vel det samme her også, blir jo ingenting av å gå å tenke og vurdere ihvertfall. Men har fått meg noen "slag i trynet" og da er det lett og bli skeptisk! Men må, skal og vil gjøre noe :-).

Skrevet

Så bra at du greier dette, det sier noe om at vi kan forandre oss og da er det håp!

Det er noe som heter "det er bedre å hoppe i det, enn å krype" :-). Prøver å motivere meg for kursing og omskolering. Gjelder vel det samme her også, blir jo ingenting av å gå å tenke og vurdere ihvertfall. Men har fått meg noen "slag i trynet" og da er det lett og bli skeptisk! Men må, skal og vil gjøre noe :-).

Jepp, veldig mye ligger i hodet og hvordan man velger å tenke, tror jeg.

Ja, det ligger definitivt noen i det ordtaket. Det er bare å hoppe i omskoleringa, ingen andre enn du selv kontrollerer fremgangen i ditt eget liv. Og hva er det verste som kan skje om du dropper ut av skolen? Nei, akkurat, ingenting kritisk! Og hva er det beste som kan skje om du fullfører? Og hva skjer om du ingenting gjør? Liksom jeg bruker å tenke til mine eksamener, "herreguuuud, så dårlig forberedt jeg er, dette her klarer jeg aaaaaaldri. Men jeg kommer -hvertfall- ikke til å klare det om jeg ikke møter opp..." Også møter jeg opp og i 95% av tilfellene klarer jeg det.

Skrevet

Oj, jeg bare glemte å slette de 2 avsnittene dine fra innlegget mitt...:-)

Skrevet

En god begynnelse er jo å lære om de forskjellige stjernetegn. Sier det, selvom jeg nå regner med å bli sensurert bort av NHD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...