Gå til innhold

NHD: Tvangstanker, gjennomføring, psykose

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden kommer du trekkende med dette da? For å forvirre? For å si at medisinene kommer til å ta livet av meg, men bare fortsett? Hva vil du egentlig at jeg skal gjøre?

Hvis jeg tillot meg gi deg råd i forb med akkurat det å slutte med medisinene, ville jeg ligge veldig dårlig an. Forstår du? Men du har jo muligheten til å undersøke om det jeg hevder kan etterprøves, ikke sant?

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Adriana

4

• hidi, the scorpion

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan forsikre deg om at jeg har vært syk. Og jeg har gått i terapi. Først hos psykiater som tilbød meg piller. Jeg takket nei. Hvorfor? fordi jeg ikke var syk nok? Følte det ikke sånn dengang, men jeg er godt kjent med bivirkningene og av den grunn tok jeg et valg. Deretter gikk jeg i terapi hos psykolog, som på mange måter åpnet øynene mine. Hva som ble avgjørende for meg? Hun fikk meg til å innse at jeg aldri ville få et bedre liv om jeg fortsatte å betrakte meg som offer. Det og min viljestyrke dro meg opp av kjellern. Men jeg sliter fremdeles med en stor sorg. Ok?

Var det tvangslidelse du hadde? Kan du noe om denne lidelsen? Kjenner du effekten av psykoterapi på denne?

Må jeg fortelle mer....?

Tvangstanker kan være hovedsymptomet slik det er i tvangslidelse - OCD.

Tvangstanker kan også være del av en annen lidelse f.eks får 25% av de med schizofreni også tvangssymptomer. Tvangssymptomer som følger med forverringer av bipolar lidelse finnes også.

Uansett synes jeg du skal søke hjelp for dette. Ikke fordi du er farlig, for slike tvangstanker gjennomføres aldri, men fordi du plages svært med dem. Du lider, og du får nedsatt funksjon.

Det som virker på tavngstanker er SSRI/SNRI, en del antipsykotika og kognitiv terapi.

PS: Jeg tenkte ikke på noen spesiell når jeg skrev det du nevner fra et annet svar. Går ikke rundt og husker nick over tid.

Takk. Da tremger jeg i alle fall ikke være redd for å skade noen, godt å vite. Du skulle bare visst hvor lettet jeg ble nå. Det er en grusom følelse å gå rundt og tro at jeg plutselig kan skade noen alvorlig. Nå vet jeg at det ikke kommer til å skje. (Selv om jeg på samme tid er helt sikker på at det kommer til å skje.)

Kan jeg spørre om en ting til? Hvordan skiller man mellom tvangstanker som del av ocd og tvangstanker som ledd i annen sykdom?

Jeg kan forsikre deg om at jeg har vært syk. Og jeg har gått i terapi. Først hos psykiater som tilbød meg piller. Jeg takket nei. Hvorfor? fordi jeg ikke var syk nok? Følte det ikke sånn dengang, men jeg er godt kjent med bivirkningene og av den grunn tok jeg et valg. Deretter gikk jeg i terapi hos psykolog, som på mange måter åpnet øynene mine. Hva som ble avgjørende for meg? Hun fikk meg til å innse at jeg aldri ville få et bedre liv om jeg fortsatte å betrakte meg som offer. Det og min viljestyrke dro meg opp av kjellern. Men jeg sliter fremdeles med en stor sorg. Ok?

Men du fikk jo hjelp hos psykolog. Tenk på alle de som ikke får det og sliter likevel.

Men når jeg snakker om syk så snakker jeg stort sett om fysisk syk og de medisinene gir også masse bivirkninger. Men er man syk nok så spiser man. Har du vondt nok så tar du smertestillende og har du kreft tar du imot behandling. Jeg regner med at det gjelder folk som er psykisk syke også og å be folk ikke ta imot hjelp er som å være en kvakksalver som ber en kreftpasient å ikke ta i mot behandling men heller bruke bjørkeavkok eller lignende saker.

Hvis jeg tillot meg gi deg råd i forb med akkurat det å slutte med medisinene, ville jeg ligge veldig dårlig an. Forstår du? Men du har jo muligheten til å undersøke om det jeg hevder kan etterprøves, ikke sant?

Jeg skjønner mindre og mindre. Du vil ikke gi meg råd, men du forteller hva rådet ville vært? Blir ikke det det samme?

Gjest sjøstjerna

Så fint at du fikk god hjelp av psykolog. Og at du klarte ved hjelp av viljestyrke å trekke deg opp fra kjelleren.

Men ikke alle sykdommer kan kureres ved viljestyrke. Kanksej en er for syk til å hjelpe seg selv ved viljestyrke? Kankje trenger en medikamenter en periode til de står på beina igjen? Synes ikke det er på sin plass å da skremme de fra å ta i mot den hjelpa kyndige mennesker har tilbudt dem.

Annonse

Var det tvangslidelse du hadde? Kan du noe om denne lidelsen? Kjenner du effekten av psykoterapi på denne?

Må jeg fortelle mer....?

Du virker så utrooolig uproff Nils Dahl! Hva er det du lider av? Dine utsagn her inne de siste dagene har gjort meg veldig betenkt! Nå er det jo ikke sånn at man automatisk er en respektert person selvom man tror man er det. Se bare på hva som skjedde med psykiater Pål H. Herlofsen og psykolog John Sandstrøm! Bare sånn til ettertanke....

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du virker så utrooolig uproff Nils Dahl! Hva er det du lider av? Dine utsagn her inne de siste dagene har gjort meg veldig betenkt! Nå er det jo ikke sånn at man automatisk er en respektert person selvom man tror man er det. Se bare på hva som skjedde med psykiater Pål H. Herlofsen og psykolog John Sandstrøm! Bare sånn til ettertanke....

De brøt loven. Det har ikke jeg gjort.

For meg er det av stor betydning hvem som respekterer meg og hvem som ikke gjør det :-)

Så fint at du fikk god hjelp av psykolog. Og at du klarte ved hjelp av viljestyrke å trekke deg opp fra kjelleren.

Men ikke alle sykdommer kan kureres ved viljestyrke. Kanksej en er for syk til å hjelpe seg selv ved viljestyrke? Kankje trenger en medikamenter en periode til de står på beina igjen? Synes ikke det er på sin plass å da skremme de fra å ta i mot den hjelpa kyndige mennesker har tilbudt dem.

Det som er så bra her i Norge, er at vi står alle fritt til å velge. Om vi skal ta imot råd - gode eller dårlige! ;)

Gjest annet nick

Du svarte ikke på spørsmålet.

Du klarte deg uten medisiner og med psykolog. Flott.

Du klarte deg ikke uten medisiner fordi du var så sterk og flink skjønner du. Det var fordi du ikke var så syk at du virkelig trengte dem.

OK. Hvis du mener jeg bryter loven, ønsker jeg at du anmelder meg.

Du er vel ikke paranoid, tilfeldigvis, Dahl? ;) Har jeg noensinne sagt at du har brutt loven? Men som sagt, jeg finner det svært patetisk at du fortsetter å sjikanere meg i denne tråden! Det er simpelthen uhørt!

Annonse

Gjest nickinick

Du er vel ikke paranoid, tilfeldigvis, Dahl? ;) Har jeg noensinne sagt at du har brutt loven? Men som sagt, jeg finner det svært patetisk at du fortsetter å sjikanere meg i denne tråden! Det er simpelthen uhørt!

Herregud for en idiot. Har du ikke annet å gjøre?

Gjest sjøstjerna

Herregud for en idiot. Har du ikke annet å gjøre?

Først: jeg har også svart vedkommende i og vært uenig med h*n.

Men.... jeg skulle ønske vi ikke trengte ta slike ord i bruk...(Idiot etc).

Vedkommende var overbevist om noe opprinnelig som h*n ønsket videreformidle. Dette medførte at vi har ytret meninger her på kryss og tvers. Summen er vel at de fleste av brukere er enig med fagperson.

Vel- vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Likte bare ikke å lese at en bruker blir kalt idiot.

Gjest nickinick

Først: jeg har også svart vedkommende i og vært uenig med h*n.

Men.... jeg skulle ønske vi ikke trengte ta slike ord i bruk...(Idiot etc).

Vedkommende var overbevist om noe opprinnelig som h*n ønsket videreformidle. Dette medførte at vi har ytret meninger her på kryss og tvers. Summen er vel at de fleste av brukere er enig med fagperson.

Vel- vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Likte bare ikke å lese at en bruker blir kalt idiot.

Fant ikke noe mere dekkende, men trekker det gjerne tilbake. Blir irritert når noen går til personangrep her inne, grrrr.....

Jeg hadde helt ærlig håpet å få et svar fra NHD, jeg regner med at han som psykiater har vært borti en del pasienter med lignende problemer. Ikke for å såre noen, men jeg har faktisk ikke like stor tillit/tiltro til dere andre når det gjelder akkurat det.

Jeg går ut fra at du synes jeg skal slå meg til ro med det dere andre har sagt, men det kan jeg altså ikke. Tror ikke dere har god nok greie på det, og det er faktisk viktig hvem som sier ting, det er ikke alle jeg stoler på i alle sammenhenger, så du får bare se det som "typisk tvang" og at jeg stadig ber om bekreftelse. Jeg er faktisk klar over at jeg har tvangsproblemer, men det med tvangstanker er nytt for meg, og jeg trenger da å få vite, fra pålitelig hold, om jeg kan miste kontrollen og gjøre det jeg tenker.

Er nicket ditt "Pinlig selvutleverende = anynym" beskjed til meg? Hvorfor kan du ikke si det rett ut i tilfelle? Og undertegne med ditt vanlige nick?

Jeg støtter ikke innlegget som den anonyme kom med kl. 20.33. Det var unødvendig og slemt.

Det jeg derimot reagerer på er svaret du ga ham/henne etter det første innlegget. Jeg synes at det innlegget var flott! H*n prøver tydeligvis å gi deg forståelse og dele sine erfaringer med deg (og andre brukere).

Jeg forstår at du ville ha NHD sitt svar på dette, men når andre i beste mening prøver å hjelpe deg synes jeg at du kan vise litt takknemlighet for det selv om du ikke stoler på andres råd. Noen ganger har jeg også bedt om svar fra NHD og ikke helt stolt på det de andre sier, men jeg setter uansett pris på at andre forsøker å hjelpe meg. Det skal jo ikke noe mer til enn et takk.

hidi, the scorpion

Jeg støtter ikke innlegget som den anonyme kom med kl. 20.33. Det var unødvendig og slemt.

Det jeg derimot reagerer på er svaret du ga ham/henne etter det første innlegget. Jeg synes at det innlegget var flott! H*n prøver tydeligvis å gi deg forståelse og dele sine erfaringer med deg (og andre brukere).

Jeg forstår at du ville ha NHD sitt svar på dette, men når andre i beste mening prøver å hjelpe deg synes jeg at du kan vise litt takknemlighet for det selv om du ikke stoler på andres råd. Noen ganger har jeg også bedt om svar fra NHD og ikke helt stolt på det de andre sier, men jeg setter uansett pris på at andre forsøker å hjelpe meg. Det skal jo ikke noe mer til enn et takk.

''Brenn i helvette din bedritne hore.''

Da er det likssom greit at h*n svarer slik? Orio har beklaget, men du må fortsette å gni det inn...:(

Jeg skjønner du synes jeg var utakknemlig.

Jeg prøvde å ikke være det, men det er ikke alltid like lett å uttrykke seg så bra og korrekt og med alle de nyanser en kanskje burde.

I tillegg oppfattet jeg nicket "pinlig selvutleverende" som en direkte kritikk av meg, av at jeg jeg burde ha skrevet under anonymt nick.

Jeg henger ikke helt sammen som jeg skal for tiden.

det at du selv spør om du er farlig, tyder på at du ikke er det. Tvangstanker som du beskriver er veldig vanlige. Selv hadde jeg tvangstanker om pedofili, mens jeg passet barn. Jeg ble vettaskremt og sluttet å passe barn. Jeg tenkte hva om jeg blir opphisset osv. Dette ble jeg selvfølgelig aldri, men som tvangslidende kunne jeg aldri bli sikker nok.

Dette utviser du også, vet at det å få bekreftelse om og om igjenn, ikke gjør deg rolig. Du har allerede fått flere bekreftelser på at det du frykter ikke kommer til å skje, men allikevel fortsetter du å spørre. Typisk tvang.

Tror jeg skylder deg en unnskyldning til. Jeg misforsto helt det med nicket ditt, trodde du mente jeg burde brukt et anonymt nick. I det hele tatt oppfattet jeg hele svaret ditt som en kritikk av meg. (Uten grunn, men det er også en "feil" jeg sliter med.) Det var derfor jeg reagerte som jeg gjorde. Noen ganger tar fortvilelsen overhånd. Unnskyld. Håper du kan tilgi meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...