Gå til innhold

Smerter etter Håndleddsbrudd


no018511

Anbefalte innlegg

Hei Jeg brakk håndleddet for 3 uker siden, fikk påvist komplisert brudd ( Fractura Radii), legene satt inn noen stålpinner og hånden ble gipset. På oppfølgende røntgen 1 uke etter opperasjonen ble det påvist en liten glidning men legene valgte å ikke gjøre noe med den. I tiden etter bruddet har jeg vært plaget med mer eller mindre konstante sviende smerte langs det som for meg virker som den ene pinnen i håndleddet/armen i tillegg til tilbakevennede bankende smerte i håndleddet. Fikk Nobligan av legen som demper smerten noe, men intet som fjerner smerten helt. Mitt spm er hvor lenge er det normalt å ha smerter etter et slikt håndleds brudd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at gipsen skal sitte totalt 6 uker. Eller har du kun en såkalt ytre fiksasjon uten gips utenpå?. En eventuell gips må ikke være for stram. Dersom du fremdeles er hoven i fingrene, eller huden er blank, bør gipsen av. Kanskje bør du uansett undersøkes påny; enkelte typer håndleddsbrudd kan gi klemskade på en nerve på lillefingersiden av håndleddet. Du sier ikke noe om alder; komplikasjoner etter brudd øker med økende alder. Hos unge mennesker som skal ha et godt håndledd i mange tiår godtar med mindre "glidning" og feilstilling enn hos eldre. Verkende smerter utover 10 dager etter gipsing bør undersøkes. Du må regne med et smertefullt og stivt håndledd mange uker etter pinne/gipsfjærning; du må få hjelp av fysioterapeut til å tøye opp; opptrening SKAL gjøre vondt; jo mer du har hånden i ro etter gipsfjærning, jo større er sjansen for et varig stivt håndledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at gipsen skal sitte totalt 6 uker. Eller har du kun en såkalt ytre fiksasjon uten gips utenpå?. En eventuell gips må ikke være for stram. Dersom du fremdeles er hoven i fingrene, eller huden er blank, bør gipsen av. Kanskje bør du uansett undersøkes påny; enkelte typer håndleddsbrudd kan gi klemskade på en nerve på lillefingersiden av håndleddet. Du sier ikke noe om alder; komplikasjoner etter brudd øker med økende alder. Hos unge mennesker som skal ha et godt håndledd i mange tiår godtar med mindre "glidning" og feilstilling enn hos eldre. Verkende smerter utover 10 dager etter gipsing bør undersøkes. Du må regne med et smertefullt og stivt håndledd mange uker etter pinne/gipsfjærning; du må få hjelp av fysioterapeut til å tøye opp; opptrening SKAL gjøre vondt; jo mer du har hånden i ro etter gipsfjærning, jo større er sjansen for et varig stivt håndledd.

Hei

Jeg er stor mann på 34 år og har fått full dekkende gips (glasfiber) fra rett under albuen og til rett over knokene.

I tileg til tidligere plager har jeg de siste døgnene mistet mye kraft i underarmen, som gjør at jeg kunngreier å løfte under armen maks 30 -40 grade. Men jeg planlegger å bite i det sure eplet å gå til legen til uken hvis det ikke gir seg.

Takk for tidligere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...