Gå til innhold

Fibromyalgi - lindring


Gjest Bekymret Ektemann

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret Ektemann

Min kone har fått diagnosen fibromyalgi for ca 2 år siden. Hun sliter nå med smerter, lite overskudd og søvnproblemer (vi har også 2 små barn som gjør belastningen enda større). Jeg har søkt på Internett og det ser ut til at det er et medikament som heter "DRibose". Er det noe som er kjent for å lindre fibormyalgi smerter, og er det tilgjengelig i Norge. Har dere evt. andre anbefalinger ? Mvh Bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt om den medisinen.

Jeg har hatt FM i 15 år, kanskje lenger, men da jeg fikk diagnosen. Har prøvd all verdens behandlinger og forskjellige medisiner, skolemedisin og alternativt. Synes alt hjelper bare for en periode.

Jeg har lært meg å leve med dette, nyter gode perioder og gjør det beste ut av de dårlige, det går jo opp og ned. Er det noe jeg "vil" være med på så lader jeg batteriene for å klare dette og må kanskje ta noen timers hvil dagen derpå, sånn er det bare. Det er ikke lett å planlegge, man kan ha en god dag den dagen man planlegger og da dagen kommer er formen elendig.

Utmattelse og dårlig søvn kjennetegner denne diagnosen og innimellom tar jeg litt å sove på, men prøver å la være. For muskelsmertene går det mest i paracet, prøver å unngå sterkere.

Jeg prøver å være mest mulig i aktivitet, gå raske turer, svømme eller vanngym i varmt basseng og sykler på trimsykkelen hjemme og trener med lette vekter etterpå.

Positive tanker og sunt kosthold er veldig viktig.

Jeg kan anbefale dere å søke via fastlegen på et mestrings og opplæringsopphold på Lillehammer revmatismesykehus, der kommer det pasienter fra hele landet og trygdekontoret dekker oppholdet, også reisa. Oppholdet varer fra søndag til fredag og er virkelig lærerikt. Jeg var der for noen år siden og det var vondt å se så mange unge mennesker som nå sliter med denne diagnosen. Her var det godt å være sammen med likestilte, vi utveksla erfaringer, lo og gråt sammen. Personalet var enestående, det var foredrag, gruppesamtaler, vi var i bassenget, trente i sal med fysioterapeut, legesjekk, sosiale sammenkomster, turer og masse hygge. Dette BØR prøves. Mann/samboer kan være med for en rimelig penger, tror det var 200kr./døgnet dengang jeg var der, 4 år siden. Sjekk på nettet, dere finner søknadsskjema som må fylles ut av dere og fastlege.

Håper dere fikk noen tips her, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...