Gå til innhold

Listeriasmitte?


Gjest snart termin

Anbefalte innlegg

Gjest snart termin

All oppmerksomhet rundt listeria og dødelighet for fostre har gjort meg urolig. Er gravid (38+4) og har ligget unna all fy-mat gjennom hele svangerskapet. Men mandag "sprakk" jeg, og inntok to små biter blåmuggost på to kjeks. Min venn som serverte mente osten mest sannsynlig var pasteurisert, men nå kjenner jeg meg ikke helt sikker. Leser også på nettet at blåmuggost kan inneholde listeriabakterier selv om den er pasteurisert. En trøst er at jeg vet at osten var temmelig fersk. Jeg har heller ingen influensaliknende symptomer el. Bør jeg likevel bekymre meg for at jeg har blitt smittet og står i fare for å smitte babyen min? Minker det risikoen at baby mest sannsynlig kommer i løpet av et par uker, så det blir enklere å oppdage eventuelle symptomer hos ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg skjønner godt at du er urolig etter alt som har vært skrevet om Listeriainfeksjoner. Det er selvfølgelig ikke mulig å stille noen diagnose eller si med sikkerhet om du har eller ikke har en slik infeksjon. Saken blir ikke lettere når man vet at det er også mulighet for at infeksjoner forløper uten symptomer hos mødre og allikevel smitter fosteret. Det jeg kan trøste deg med at tross store overskrifter er dette meget sjelden i norge. Hele fjoråret ble det diagnostisert 27 tilfeller. De store overskrifter skyldes en helt spesiell opphopning på Rikshospitalet, som skyldtes en spesiell osteleveranse fra en spesiell leverandør. Det skal fryktelig mye til at en sliki tilfelle oppstår så tett inn på den forrige. Jeg synes at det er kanskje riktig, mest for å berolige deg selv at du snakkerom saken med din lege som har kontroll med din svangerskap og jordmor/lege når du skal føde, slik at de er oppmerksom på det og undersøker spesielt straks etter fødselen. Men, som sagt, jeg anser sjansene for infeksjon uhyre små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...