Gå til innhold

NHD- uføre, nav, journal

Anbefalte innlegg

Ble slikkelig stresset av den tråden om nav som krever innsyn i journal. Jeg blir kvalm bare ved tanken på at det skal skje.

Det jeg lurer på er om nav kan kreve innsyn i min journal når jeg søker uføre, om jeg blir varslet på forhånd om det kommer et slikt krav, og om det er mulig å stoppe det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293224-nhd-uf%C3%B8re-nav-journal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

NAV må få de opplysninger de trenger for å kunne behandle søknaden om uføretrygd. Dette får de fra legeerklæringen som din behandler må fylle ut. Du har rett til å se alle dokumenter som handler om deg.

NAV må få de opplysninger de trenger for å kunne behandle søknaden om uføretrygd. Dette får de fra legeerklæringen som din behandler må fylle ut. Du har rett til å se alle dokumenter som handler om deg.

De får jo legeerklæring fra behandler pluss lege. Hvorfor skal de da ha innsyn i journal. Er dette av mistillitt til de som skriver erklæringene ?

Det er klart det spiller en rolle. Det jeg har snakket med mine behandlere om er på grunn av tillit til disse konkrete personer. Jeg har ikke automatisk tillit til personer jeg hverken kjenner eller har kjennskap til kvalifikasjonene til.

Forstår ikke. De som behandler søknaden din hos NAV har jo også taushetsplikt. At de får innsyn i din journal burde jo hjelpe hvis du mener du har krav på uførestønad.

Det har også noe med utdannelse å gjøre...hvorfor skal folk på nav lese din journal???? Hva er det i f.eks min journal som skal gjøre at noen på NAV skal kunne avgjøre om jeg trenger hjelp eller ikke????

De får jo legeerklæring fra behandler pluss lege. Hvorfor skal de da ha innsyn i journal. Er dette av mistillitt til de som skriver erklæringene ?

Det er klart det spiller en rolle. Det jeg har snakket med mine behandlere om er på grunn av tillit til disse konkrete personer. Jeg har ikke automatisk tillit til personer jeg hverken kjenner eller har kjennskap til kvalifikasjonene til.

Ta dette opp med dine behandlere og bli enige om dem hvordan de skal forholde seg.

Jeg går ut fra de fleste leger vil ta kontakt med pasienten om de fikk en forespørsel om uredigert journal. Men snakk med behandlerne dine, så er dere enige.

mvh

Annonse

Ta dette opp med dine behandlere og bli enige om dem hvordan de skal forholde seg.

Jeg går ut fra de fleste leger vil ta kontakt med pasienten om de fikk en forespørsel om uredigert journal. Men snakk med behandlerne dine, så er dere enige.

mvh

Det skal jeg gjøre. Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...