Gå til innhold

influensa med utslett


Gjest morlille

Anbefalte innlegg

Gjest morlille

min datter på 15 har vært syk siden 26. nov. først med feber og hoven hals. Legen mente det var streptokokker og hun fikk weifapenin antibiotika 650 mg. Er bedre i halsen men hoster mye, feber av og på, da med mye smerter i kroppen. Ikke påvist kyssesyke, crp 30 for 2 dager siden. avventer er diff prøve som jeg ikke vet hva betyr. Lite matlyst. I morges våknet hun med vabler på bena, litt rødlig utslett på brystet, som klør. tatt glass-test og den er ok. Hun er hoven inne i hendene og på knærne! legen er ikke å få tak i, og på legevakten er det lang kø. vet ikke hvordan dette fungerer men håper vi får svar raskt. bør vi kontakte lege igjen, eller er det bare influensa som må gå sin gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Synes du skal kontakte legevakten igjen. Høres ikke ut som influensa, men jeg er bare en legperson, ikke lege!

Ikke gi deg før du kommer gjennom til legevakten, og så leser du opp det du skrev her.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal kontakte legevakten igjen. Høres ikke ut som influensa, men jeg er bare en legperson, ikke lege!

Ikke gi deg før du kommer gjennom til legevakten, og så leser du opp det du skrev her.

Lykke til!

Jeg er enig med hidi, the scorpion, ta kontakt med legevakta.

Jeg er også bare en legperson, men det høres ut som kanskje datteren din har en allergisk reaksjon.Det kan være at hun ikke tåler pencillinen hun har fått utskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes fastlegen må få vite om dette utslettet. En allergi-reaksjon på panicillin kan komme etter avsluttet kur, og utslettet er oftest diffust spredt på hele krioppen. Mest sannsynlig dette hun sliter med nå. Kan høres ut som hun har hatt en viral infeksjon samtidig med streptokokk-infeksjonen. Slike sammenfellende infeksjoner kan gi utslett av varierende grad, som ikke nødvendigvis etyr at hun er allergisk mot penicillin. Noen kan få debut av psoriasis etter infeksjoner; da blir huden rød og flassende.. Synes det bør taes nye blodprøver over helgen, hun har et uvanlig langtrukket sykeforløp; og influensa er lite sannsynlig. Be legen sjekke blodcellene ( diff-telling) påny, og be om at det taes infeksjons-serologi. Sistnevnte kan gi et svar i ettertid på om det er liknende kyssesykevirus, eller spesielle bakterier som har vært årsak. Kanskje bør det taes et røntgenbilde av lungene hennes. Dere kan i ventetiden prøve antihistamin ( allergitablett) mot kløen og hevelsen; det skader ikke uansett. Plutselig forværring av allmenntilstand; økt feber, slapphet tungpust og hodepine bør føre til at dere kontakter lege raskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...