Gå til innhold

Svimmelhet ved inntak av mat


Gjest normalmann_26

Anbefalte innlegg

Gjest normalmann_26

Hei, jeg er en mann på 26 år i normal fysisk form og har den siste tiden merket at jeg etter inntak av mat blir veldig svimmel, desorientert og uvel. Føler også enkelte ganger nummenhet i venstre arm og pustebesvær. Jeg har vært nær på å besvime flere ganger. Dette oppleves som svært ubehagelig og fører igjen til engstelse. Jeg har vært til undersøkelse på nevrologisk hvor CT og MR har vært fine. Enkel momentan EKG har også vært fin. Har du noen formening om hva dette kan være? Og evt. hva jeg burde gjøre videre? Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest doktor onlines doktor

Har du sjekket blodsukkeret ditt?? (diabetes)

Ta noen blodprøver. Test deg også for matallergier, cøliaki, melke- og/eller proteinintoleranse etc, og sjekk evt magesekken (magesår), gallen, leveren (fettlever?), binyrebarken.

Spis lite men ofte, og drikk vann, mest utenom måltidene. Spis lite av: sterkt krydret mat, fet mat, stekt mat, samt mat med intens lukt..

Utredningen er ikke ferdig når årsaken ikke er funnet. Stå på og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket blodsukkeret ditt?? (diabetes)

Ta noen blodprøver. Test deg også for matallergier, cøliaki, melke- og/eller proteinintoleranse etc, og sjekk evt magesekken (magesår), gallen, leveren (fettlever?), binyrebarken.

Spis lite men ofte, og drikk vann, mest utenom måltidene. Spis lite av: sterkt krydret mat, fet mat, stekt mat, samt mat med intens lukt..

Utredningen er ikke ferdig når årsaken ikke er funnet. Stå på og god bedring.

Ok.

Blodsukkeret er fint. Det er også tatt blodprøve av det meste (vitaminer, lever etc), og de er også fine. Har ikke tatt matallergi-tester, men synes det kom litt for brått på til at det kan være matallergi.

Har lurt på om det kan være en form for vasovagal synkope. kan det være sannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Skjønner ikke helt hvorfor du er utredet nevrologisk. Regner med at det er CT/MR av hodet du mener. Besvimelser eller ørhet som kommer rett etter måltider skyldes oftest blodtrykksfall grunnet lkt gjennomblødning til tarmen etter mat. Tendensen øker ved sjeldne måltider, dehydrering eller uregelmessig livstil. Særlig dersom du spiser raskt. En sjeøden gang kan det være forårsaket av feil med svelgmuskulatur eller passasjen av mat, eller hjertesykdom. Sistnevnte ville gitt plager fortrinnsvis ved fysisk aktivitet. Prøv å spis hyppigere og mindre av gangen, og i trygge omgivelser. Dersom delve svelgingen er vanskelig, kan en øre-nese hals-lege utrede nærmere. Dersom du er engstelig for hjertesykdom, får fastlegen starte utredning. Mest sannsynlig har du kommet i en ond sirkel der engstelse for besvimelse øker symptomene dine. Trolig finner du svaret på årsaken selv, dersom du prøver å registrere litt grundigere omstendighetene rundt plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...