Gå til innhold

Om multippel personlighet

Anbefalte innlegg

Gjest Trestubbe

Jeg bare fant en link på en database, som tar for seg dissosiasjon og muligheten for at det skyldes mood dependent memory, altså, at man har ulike sterke følelser og at det kan virke som om det er ulike personligheter fordi det er så forskjellig. Fikk ikke frem mer enn et abstract, men jeg tror det kan være noe i det... noen innspill?

Ps. nhd, hvis du har noe på dette, så hadde det vært litt ok med en link til det...

*smiler pent*

1994-97920-007

TI: Temporary emotional states act like multiple personalities.

AU: Bower,-Gordon

BK: Doane, Benjamin K (Ed); Klein, Raymond M (Ed). (1994). Psychological concepts and dissociative disorders. (pp. 207-234). Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. xvi, 361 pp.

PT: Book; Edited-Book

AB: (from the chapter) report on my research on how variations in people's temporary mood states influence their memory, thoughts, judgments, and self-image / relate my findings to clinical phenomena of dissociation and multiple personality / [discuss] experimental studies of state-dependent memory, and review those most relevant to multiple personalities / these studies involved normal, well-adjusted adults who simply were behaving under the spell of some temporary emotion / view these changes as a mild form of the extreme kinds of personality shifts and memory dissociations that clinicians might see in their patients (PsycINFO Database Record © 2007 APA, all rights reserved

Ja...ville bare dele det, selv om det er litt lite håndfast dette, fordi jeg ikke får frem mer, men det går jo an å bestille boken osv, for de som er interreserte.....

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293349-om-multippel-personlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest x.c.ie.c

multippel personlighet finnes ikke i virkeligheten, en kan lære seg å få det hvis man går hos en terapeut som tror på det.

Ingen terapi har vist seg å gjøre folk som tror de har dette bedre, med mindre de kommer seg til en annen psykiater som ikke tror på denne lidelsen. Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg har lest om dette, og bevisene er overvelmende for at lidelsen ikke finnes. Tror nok de som får diagnosen har andre mentale problemer.

Gjest Trestubbe

multippel personlighet finnes ikke i virkeligheten, en kan lære seg å få det hvis man går hos en terapeut som tror på det.

Ingen terapi har vist seg å gjøre folk som tror de har dette bedre, med mindre de kommer seg til en annen psykiater som ikke tror på denne lidelsen. Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg har lest om dette, og bevisene er overvelmende for at lidelsen ikke finnes. Tror nok de som får diagnosen har andre mentale problemer.

Ja, det var det jeg skulle frem til, at mood dependent memory/state dependent memory=ulikt humør, man husker ulike ting. Og så blir det forvekslet med dissosiativ identitetsforstyrrelse.....muligens. Eller kanskje skottene rett og slett blir vanntett i den assosiative nettverksteorien om hukommelse.... ja.

Men det er mange i behandlingsapparatet som er veldig opptatt av dissosiasjon og relasjonstraumer for tiden, det virker som om Freudianerne har klart å snike seg inn hos kognitive også ;-)

Jaja.

Gjest bruker ikke mitt vanlige nick nå pga så sensibelt stoff

Bra innlegg :) Veldig betenkelig hvordan noen terapeuter kaster ut av seg DID-diagnoser/dissosiasjon og mener relasjonsskadde (som oftest alle incestutsatte), har dette. Om multippel personlighet finnes, tror jeg det er et ekstremt lite antall som lider av denne i hele verden. En terapeut jeg var borte i, mente flere personligheter var særdeles hyppig hos incestutsatte, om ikke de hadde DID var det dissosiasjon med oppsplitting i følelser, kroppslige smerter, utviska minner +++ som gjaldt! *Grøss!*

Gjest Trestubbe

kjenner to stykker som har fått servert en slik diagnose fra psykologen sin, at de skal ha flere personligheter... vi som kjenner dem og har kjent dem i flere år derimot har aldri sett snurten til de andre personlighetene :P

Nei, jeg lurer også på det, om det kan være at noen terapeuter "ser"/"tolker" litt mye inn i det. Kanskje man er i ulikt humør, og så blir det tolket som om man er ulike personer. Jeg kan være ganske ubehagelig når jeg er sint, og når jeg er glad, så kan jeg være ganske sprudlende. Uten at det betyr at jeg er ulike personer.

Mm....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...