Gå til innhold

Ustabil og unnvikende PF - Mulig?

Anbefalte innlegg

Gjest fnugget

''En ustabil personlighetsforstyrrelse kjennetegnes av humørsvingninger/raseriutbrudd, redsel for nærhet og frykt for å bli avvist. Mange driver også med selvskading. Personer med denne forstyrrelsen har ofte hatt traumatiske opplevelser i barndommen, som for eksempel fysisk mishandling og seksuelle overgrep. Det bør poengteres at de fleste som har opplevd seksuelle overgrep ikke utvikler en ustabil personlighetsforstyrrelse. I en behandlingssetting er det ofte pasientene med en ustabil personlighetsforstyrrelse som er mest synlige.

En person med en unnvikende personlighetsforstyrrelse er på den annen side sjenert og innadvendt. Personen har dårlig selvtillit, unngår sosial kontakt og utvikler ofte depresjoner . Ofte viser det seg at personen med en unnvikende personlighetsforstyrrelse har blitt neglisjert i barndommen.''

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=460&iInfoId=11133&iDisplayType=2

Hva om man BÅDE har unnvikende pf og ustabil pf? Hvordan blir konstelasjonen da? Hvordan er det mulig å ha begge diagnosene.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293378-ustabil-og-unnvikende-pf-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fnugget

Grunnen til jeg spør er at jeg har begge disse diagnosene. Det gjør meg forvirret i hverdagen, fordi jeg har så mange motsetninger i personligheten min. Jeg blir rett og slett GAL av å ha det sånn!! Og jeg skulle ønske jeg bare kunne kvitte med meg på null komma niks. Men vet ikke om jeg noen gang klarer det.

Gjest fnugget

Det du skriver med redsel for nærhet og frykt for å bli avvist (fra ustabil) føler jeg henger ganske godt sammen med det å være sjenert og inadvendt da... og det med å unngå sosial kontakt. Syns ikke det er noen motsetninger der.

Lurer på hva dette sier om meg, jeg, hehe...

hmm, hva det sier om deg, vet jeg ikke. Ser derimot at disse to diagnosene blir beskrevet som motsetninger, så dermed blir jeg også litt forvirret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...