Gå til innhold

Er redd for mammas helse

Anbefalte innlegg

Gjest millie91

Hei, jeg er ei jente på 16 og jeg har et problem med moren min. Jeg er redd for at hun kanskje er psykopat, eller har andre psykiske lidelser. Rundt andre virker hun alltid snill å grei, men når vi er hjemme er hun en helt annen person. Hun mener ting som ikke er logiske i det hele tatt, er logiske. Hun har er ekstremt temperament og finner lett på å hive ting rundt seg, å gjøre voldelige ting. Helt vanlige ting som f.eks. bestemme fargene på mine egne gardiner, er umulig, og hun lyver hele tiden om hva hun har tidligere sagt, gjort eller ment. Hun snakker til min bror på 2 som om han var en voksen, og kjefter på han likedant. Stenger ham inne i et mørk kott hvis han ikke lyer, og en gang sang hun en "nattasang" for ham så hørest ut som om det var vokalisten fra et ekstremt metall band. Jeg er redd for lillebroren min sin helse og har selv hatt flere problemer med bl.a depresjon pga dette, som da har pågått siden jeg var rundt 3 år gammel. Da jeg var liten anmelte hun også min far for incest, noe som ikke stemte i det hele tatt. Hva skal jeg gjøre, og hva kan det feile henne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293423-er-redd-for-mammas-helse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mor til Oliver

Det er helt klart at noe er galt her.Og stenge broren din inne i ett mørkt kott er faktisk barnemisshandling etter mitt syn og straffbart.Det og snakke til broren din som en voksen er jo også helt feil.Man må ned på barns nivå for at de skal forstå.Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre, men kansje ta en prat med noen fra barnevernet, fastlegen, pappan din?? Dette må ta slutt for dette er ikke normalt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Din mor har en alvorlig psykisk lidelse i form av en personlighetsforstyrrelse. Dette er meget alvorlig både for deg og din bror.

Jeg anbefaler at du søker hjelp hos barnevernet, helsesøster og fastlegen din.

Har du og din bror samme far?

I såfall kunne dere prøvd å bo hos han for en periode, for at dere kan få fred og at dere ikkje tar skader av din mors adferd.

Den beskrivelsen du kommer med, kjenner eg godt igjen sjøl, og det er svært skadelig for dere i det lange løp.

Ps! Gjør som Nils Håvard Dahl sier, men vær diskreet i forhold til din mor.

Lykke til alle sammen, og gi gjerne beskjed om åssen det går eller spør om råd her inne om du trenger det igjen.

*klem* fra

Gjest BipolarII...jeg visst

Høres ut som å leve i et minefelt, i en krigssone. Flott at du skriver inn her for å få råd til hva du kan gjøre!

Jeg føler virkelig med deg og broren din. Ingen skal oppleve å bli behandla slik! Det er fryktelig vondt!

Når jeg leser det du skriver, tenker jeg at mammaen din har en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Den er kjennetegnet av voldsomt sinne, personen ikke klarer å kontrollere. I sin verste form, som høres som om moren din har, manipulerer man, bedriver psykisk terror, sjefer over andre, ser ikke at det er noe feil ved seg selv, lar egen aggresjon gå utover dere osv.

Hadde jeg vært deg, ville jeg betrodd meg til en du stoler på. Også ville jeg fått en voksen til å ta kontakt med barnevernet for deg. Eventuelt at du ringer dem selv og forteller om hvordan hun er mot broren din på 2 år og mot deg. Det er absolutt ikke sunt for dere å vokse opp slik dere gjør.

Gir deg en klem! Du er ei jente som er mye mer moden enn mora di!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...