Gå til innhold

Psykiatrisk sykepleier

Anbefalte innlegg

Jeg går til behandling på dps, behandleren min er en psykiatrisk sykepleier. Kan jeg stole på at h*n kan nok til å stille diagnoser? Til å fange opp tegn på at en diagnose kanskje er feil/en annen diagnose kanskje burde vært stilt? Jeg har en del spørsmål i forhold til diagnose, og om de som er stilt er riktige eller om jeg skulle hatt noe annet i stedet/i tillegg. Har prøvd å nevne ting jeg ikke synes passer inn for behandler, men det er blitt "bortforklart" uten at jeg har fått sagt det jeg vil/det jeg tror er nødvendig for at h*n skal kunne svare.

Dette problemet er nå mye mer aktuelt enn det har vært før. Det jeg har opplevd den siste tiden ligner ikke på noe jeg har opplevd før, i alle fall ikke i samme grad som nå. Jeg har ikke hatt noe særlig kontroll over hva jeg har gjort eller sagt, det er blitt gradvis verre, til jeg nå plutselig begynner å "våkne opp" igjen. Jeg trenger å drøfte det som har skjedd med noen som har greie på det, og som tar seg tid til å høre etter hva jeg sier før h*n trekker en konklusjon.

Når jeg ser tilbake på det nå er jeg redd jeg kanskje kunne ha utviklet en psykose hvis det hadde fortsatt, og det er en skremmende tanke. Jeg trenger en jeg kan stole på, også rent faglig, for å slå meg til ro med at det ikke holder på å klikke helt for meg. Har en psykiatrisk sykepleier kompetanse til det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293478-psykiatrisk-sykepleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg går til behandling på dps, behandleren min er en psykiatrisk sykepleier. Kan jeg stole på at h*n kan nok til å stille diagnoser? Til å fange opp tegn på at en diagnose kanskje er feil/en annen diagnose kanskje burde vært stilt?''

Jeg tror ikke det er sånn at psykiatrisk sykepleier skal stille diagnoser, du har en psykiater også sant? Selv har jeg god erfaring med psykepleieren min, selv om jeg i starten ikke følte at vi kom oss noen vei. Nå er jeg glad for at ting tok den tiden det gjorde!

''Har prøvd å nevne ting jeg ikke synes passer inn for behandler, men det er blitt "bortforklart" uten at jeg har fått sagt det jeg vil/det jeg tror er nødvendig for at h*n skal kunne svare.''

Jeg følte heller ikke at jeg fikk sagt det jeg ønsket å si, men det var fordi jeg ikke sa det. ;-) Skriv det ned til neste time!

''Jeg går til behandling på dps, behandleren min er en psykiatrisk sykepleier. Kan jeg stole på at h*n kan nok til å stille diagnoser? Til å fange opp tegn på at en diagnose kanskje er feil/en annen diagnose kanskje burde vært stilt?''

Jeg tror ikke det er sånn at psykiatrisk sykepleier skal stille diagnoser, du har en psykiater også sant? Selv har jeg god erfaring med psykepleieren min, selv om jeg i starten ikke følte at vi kom oss noen vei. Nå er jeg glad for at ting tok den tiden det gjorde!

''Har prøvd å nevne ting jeg ikke synes passer inn for behandler, men det er blitt "bortforklart" uten at jeg har fått sagt det jeg vil/det jeg tror er nødvendig for at h*n skal kunne svare.''

Jeg følte heller ikke at jeg fikk sagt det jeg ønsket å si, men det var fordi jeg ikke sa det. ;-) Skriv det ned til neste time!

Nei, jeg har ingen psykiater. Er det vanlig?

Det kan nok hende problemet er at jeg ikke sier det jeg vil si, jeg på en måte føler meg litt frem, og får jeg ingen respons om at dette er det greit å ta opp, lar jeg det ligge. Jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal gjøre det. I det hele tatt er jeg ganske famlende og ikke så rask og effektiv som jeg burde være når jeg prøver å fortelle hvordan jeg har det/spørre om ting jeg blir bekymret for.

Du går vel ikke til psyk spl for å bli rediagnostisert? Jeg vil anta at den diagnostiske prosessen er gjennomført, og at du går hos psyk spl for behandling. Det er de flinke til.

Jeg går dit for behandling. Noe annet ville vært håpløst, kan jo ikke gå til rediagnostisering i evigheter. Men skulle gjerne følt meg trygg på at h*n har kompetanse til å fange opp ting som ikke stemmer med diagnosen.

Men så er det dukket opp ting som gjør at jeg begynner å lure på om diagnosen stemmer, ting jeg lurer på om passer inn på noe vis i diagnosen. Ting som er helt nytt for meg, og som jeg derfor aldri har tatt opp med noen. Det er ting som ikke passer inn i mitt lille "utvalg" av diagnoser, og hvis jeg tar opp noe som ikke passer inn i "skjemaet" for angst/tvang blir det glatt oversett. Jeg oppfatter ikke angst/tvang som mitt hovedproblem, men det er det behandlingen retter seg mot. Det kan hende jeg tar feil, at dette nye også er en del av angsten/tvangen, men jeg trenger å spørre en jeg kan stole på at vet nok til å kunne svare.

Min erfaring med psykiatriske sykepleiere at de fleste er ganske kunnskapsløse. De er der for å holde pasientene med selskap, ikke for å stille diagnoser eller drive terapi. Det er såklart noen som har mer peiling enn andre, noen kan være vel så gode terapeuter som psykiaterne og psykologene, men generelt er inntrykket mitt dårlig.

Jeg tror du burde be om å få snakke med en psykolog eller psykiater om dette, du kan ikke gå rundt å lure på dette her.

Jeg har vel litt blandet erfaring med psykiatriske sykepleiere. Den første jeg hadde kontakt med var veldig flink, så det preger vel kanskje mitt syn på dem som gruppe.

Jeg tviler på om dps har kapasitet til å "holde folk med selskap". Det er i alle fall ikke "hyggestund" jeg opplever når jeg er der.

Annonse

Min erfaring med psykiatriske sykepleiere at de fleste er ganske kunnskapsløse. De er der for å holde pasientene med selskap, ikke for å stille diagnoser eller drive terapi. Det er såklart noen som har mer peiling enn andre, noen kan være vel så gode terapeuter som psykiaterne og psykologene, men generelt er inntrykket mitt dårlig.

Jeg tror du burde be om å få snakke med en psykolog eller psykiater om dette, du kan ikke gå rundt å lure på dette her.

Jeg har kontakt med psyk.spl. både på DPS og i kommunen. For å si det sånn: jeg har ikke drukket en eneste kopp kaffe med noen av dem :) På DPS har jeg gått til ren terapi. I kommunen opplever jeg samtalene med Ps.spl. som støttesamtaler og terapi. I tillegg har jeg muligheten til å ta opp mer praktiske ting med henne - og hun har en mulighet til en helt annen fleksibilitet enn behandleren på DPS.

Med andre ord: to meget kunnskapsrike representanter for yrkesgruppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...