Gjest Jente31 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg har fulgt grublerådet ditt i en uke, vet det er tidlig å gi tilbakemelding enda, men jeg lurer på en ting: Hva er forskjellen på å gruble og å tenke? Jeg vet at jeg tenker mye, men er det egentlig grubling? Jeg spurte sykepleieren min om dette, og hun mente at alle tenker hele tiden. Også hun gjør det. Jeg vet derimot at jeg grublet mye og unødvendig - særlig siste tiden, før jeg fikk grublerådet ditt. Jeg ble dårlig og fikk masse negative og unødvendige, samt usanne tanker av det. Jeg klarte å gjøre små fluer til digre elefanter. Men siste uken har jeg hatt det godt med meg selv, jeg har ikke gått rundt og spekulert på ting - men jeg har derimot tenkt på alt og ingenting (som alltid) - dette være seg positive ting som gleder meg feks, men ikke negative _spekulasjoner_ på hvorfor ditt og datt. Eks på grubleri (mener jeg): Jeg fikk idag en tlf fra min fremtidlige behandler. Jeg klarte ikke å formidle noe særlig konstruktivt. Det ble forferdelig vanskelig for meg å snakke om meg selv til en jeg aldri før har snakket med, selv om jeg visste han er en behandler. Jeg ble altså litt "satt ut", nervøs og helt kaotisk i tankegangen. Jeg "falt ut" (dissosierte?). Alt dette fikk meg til å gruble etterpå. Hvorfor sa jeg ikke det og det og bla bla. Jeg ble næremst sint på meg selv for at jeg er så "håpløs" til å snakke om meg selv. Men etter at jeg fikk grublerådet ditt, har jeg tenkt "so what" - hva er vitsen med å gruble på slike ting. Gjort er gjort. Jeg kan ikke bruke energi til slike ting. Og så har jeg klart å legge det fra meg (men jeg velger å nevne det som et eks, selv om dettte skjedde idag). Jeg skal fortsette med grublerådet enda noen uker - det er heller ikke så lett å tvinge seg selv til å gruble hver dag (men jeg gjør så godt jeg kan), når fornuften min, etter rådet ditt, har fått meg til å tenke annerledes, og på den måten gitt meg bedre funksjon. Eller er jeg nå på "bærtur" ? Takk for evnt svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293504-grublesp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-nhd-tenke-vs-gruble/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.